Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Jeg vet jo at det gjør det..Men altså. Jeg begynner på høyskolen i en annen by nå om et par uker, det er tre kvarters reiseveg med tog. Ungene skal leveres i barnehagen først, og hentes på ettermiddagen. JEg hadde egentlig hjelp til det, men så ville visst karmaen det sånn at jeg sitter igjen med unger-og ingen kjæreste, så da må man jo bare brette opp og ordne selv. Det vil altså fra jeg drar fra skolen til vi er hjemme ta ca tre timer..og så skal det være middag etc før leggetid. Er det noen av dere her inne som er superflinke på det med organisering av tid? Eller bør jeg rett og slett innse at jeg er ferdig i denne byen, og bør flytte på oss? Snakk om tre år.. Og jada, jeg vet dette var like oversiktlig som fluer på møkk..
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Det kan fungere, men jeg vet at jeg ikke hadde verken orket eller hatt tid til en slik timeplan. Jeg er student ved høgskole og hadde i utgangspunktet tenkt å pendle 10 mil hver dag (5 mil hver vei). I dag er jeg utrolig glad for at jeg flyttet på meg isteden for med levering i barnehage, forelesning, gruppearbeid, egenstudie, arbeidskrav, henting i barnehage, handling, middag, husarbeid osv. så hadde jeg ikke hatt en sjangse. Man klarer ofte det man vil så jeg skal ikke være negativ og du vet ikke om det går før du har prøvd, men det er kanskje ikke så dumt å tenke på å flytte litt på seg. Lykke til!
Koala *g07* Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Først ville jeg sett på tiden du trenger på morgenen. Går det å få alle klare, levert og du rekker toget i god tid på morgenen? Har du god tid på å hente på ettermiddagen? Middager kan du forberede noe dagen i forveien. Alles matbokser kan fikses kvelden før. Selv ordner jeg alt av matpakker og klær kvelden før. Så da er det mye tid spart på morgenen. Handle inn en gang i uka sånn at du vet at de tingene du trenger til middagen er allerede i huset. Ha en plan på hva dere skal ha hver dag. Mye som går om man er innstilt på det, og selvsagt at tingene ligger til rette for at man rekker å både levere og komme seg dit man skal selv innen den tiden man har.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Jeg vet jo at det gjør det..Men altså. Jeg begynner på høyskolen i en annen by nå om et par uker, det er tre kvarters reiseveg med tog. Ungene skal leveres i barnehagen først, og hentes på ettermiddagen. JEg hadde egentlig hjelp til det, men så ville visst karmaen det sånn at jeg sitter igjen med unger-og ingen kjæreste, så da må man jo bare brette opp og ordne selv. Det vil altså fra jeg drar fra skolen til vi er hjemme ta ca tre timer..og så skal det være middag etc før leggetid. Er det noen av dere her inne som er superflinke på det med organisering av tid? Eller bør jeg rett og slett innse at jeg er ferdig i denne byen, og bør flytte på oss? Snakk om tre år.. Og jada, jeg vet dette var like oversiktlig som fluer på møkk.. Rekker du å levere/hente ungene da? Hvis ja, kommer nok dette til å gå fint! Forrige skoleår leverte jeg ungen min i barnehage kl 07.30, og var ikke på skolen før halv ni. Det tok da altså en time fra bhg til skole, iom at jeg pendlet med buss hele veien.. Brukte godt over 2 timer og vel så det hver eneste dag med reising. Slitsomt ja, men det gikk! Vi var da aldri hjemme før rundt 17.00 og lagde da middag, gjorde kveldssstell +++, men gikk bra det! Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Tenker at jeg kan ordne mye på kveldene, og mulig jeg har skyss på morgenen. Så morgentimene går greit. Ettermiddagene er jeg litt mer usikker på, men jeg tenker vi prøver fram til vårsemesteret, og ser hur det går. Blir det bare mas, flytter vi! Var ikke helt med i planen å bli alene da, men sånn er det, og da får jeg gjøre det beste utav det! Takk for tips! HI Lykke Fryd: heldigvis ikke så lang vei her, hadde jeg hatt den reisevegen hadde jeg ikke tenkt engang
Følelsesvims Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 (endret) Bruk de første ukene på studiet godt: Avhengig av hvilket studie du starter på, er det ikke all undervisning som er like viktig å få med seg (for min del, iallefall...). Snakk med fadderne dine, hør hva som er viktig, hva som er mindre viktig, og tenk gjennom hva som fungerer for deg. Hvis du er flink med selvstudium, og hvis forelesningsnotatene gjøres tilgjengelige, er det langt ifra alt du trenger gå på (hvis det ikke er obligatorisk oppmøte). Bruk litt tid i begynnelsen på å finne ut hvem som holder bra forelesninger, og hvem som er så dårlige at selvstudium er mer enn bra nok. Kanskje du kan alliere deg med noen andre om å ta notater til hverandre? Hør med foreleseren om det er greit at du/dere tar opp forelesningene, så kan gå gjennom dem i fred og ro hjemme. (OBS: Dette Må avklares med foreleser på forhånd!) Og, det er langt ifra alle studier som kjører 8-16 - dager. De fleste har forelesningene spredt litt utover, så ta en titt på timeplanene. Kanskje får du en positiv overraskelse Anbefaler IKKE å flytte nå. Nå skal gud og hvermann og litt til stresse med å finne seg hybel/leilighet, og boligmarkedet er helt kaos de fleste studentsteder. Heller vent til litt utpå høsten/vinteren, da ser du og om du trenger å flytte. Kan bli strevsomt nok med nytt studie, om du ikke skal gjøre masse annet i tillegg! (Nå har jeg ikke peiling på barnehage-flytting og slikt, så det er vel noe du må sjekke opp...) Eksen din, kan han stille opp noen dager iallefall? Venninner? Noen du kan støtte deg på hvis det blir totalt krise noen dager? Edit: Ser du har svart og tenkt mye av det samme som jeg skrev over Så lenge du er så reflektert, går det nok strålende uansett hva du bestemmer deg for! Endret 7. august 2012 av Følelsesvims
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå