Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Både pappaen og pappaens eneste søster har dysleksi. Hva kan vi gjøre for å være forberedt på evt dysleksi? Hva skal vi følge med på, og hvor tidlig? Noen som vet noe statistikk på hvor sannsynlig det er at barnet vårt vil arve dysleksien? Siden det er så mye hetsing av dysleksi tydeligvis her på forumet, så vil jeg bare påpeke at begge to er skarpe, og har god utdannelse... ingen på jobben til pappaen vet om dysleksien, da dette ikke er hemmende i det daglige, og han jo har jobbet mye med akkurat dette...
Gjest marie-s Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Tror nå jeg heller ville ha spurt norges dysleksiforbund om dette.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 (endret) Barna deres har nok økt risiko, men hvor mye vet jeg ikke. Det er i hvert fall arvelig. Her har min mormor dysleksi, to av mine tanter og mamma (de er 7 søsken), jeg har arvet en veldig lett grad av det selv, og nå ser det ut som at vår eldste gutt på snart 10 år også har dette. Han har vært til en test hos logoped og skal til oppfølging i høst igjen. Vi merket det ikke før ut i 2. klasse med vår. Han var veldig tidlig med å lære seg bokstaver (skrev hele navnet sitt da han var 3 år) og knakk lesekoden etter en uke på skolen og lå foran de andre lenge. Men så snudde det. Sakte men sikkert merket vi at progresjonen stagnerte og at han hakket på en del ord, leste mye feil og fikk aldri skikkelig flyt. I 3. klasse ble det enda mer merkbart fordi lillebroren begynte i 1. klasse og faktisk begynte å hale innpå ham. Jeg tok kontakt med læreren og hørte hva han hadde oppnådd på Carlsten-testen (en lesetest), og han lå akkurat på kritisk grense på den. Da krevde jeg at han kom på venteliste til logoped og på høsten i 4. klasse, altså i for høst, ble han utredet første gang og vi fikk tilbakemelding om at han mest sannsynlig har det som kalles ortografisk dysleksi. Siden jeg selv er lærer og jobber med bl.a. elever som har lese- og skrivevansker har jeg tilgang til hjelpemidler, så vi har jobbet masse med gutten vår hjemme. Han gikk i fra å kunne lese 57 ord i minuttet i februar i år til å kunne lese 98 ord i minuttet i slutten av april i år etter intensiv lesetrening! Det er bra Men det krever mye jobbing, og en hårfin balansegang mellom å oppmuntre og utfordre, støtte og tørste og å forklare og normalisere. Endret 7. august 2012 av Alva♂♂♂♀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå