Gå til innhold

Tilrettelegger barnehagen for ditt barns allergier ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er flere der ute som har barn med diverse matallergier, og hvordan dere synes dette fungerer i barnehagen. Tilrettelegger de for barnet ditt, eller synes du ikke de tar tilstrekkelig hensyn ?

Har selv en sønn som er allergisk mot fisk, melkeprotein, egg,nøtter, gluten + diverse frukter. Fikk i dag beskjed om at de ikke kan pålegge de andre foreldrene at de ikke får lov til å sende med barnet sitt fiskepålegg osv på maten, men at de derimot bare kan oppfordre de om å ikke gjøre det. Så med andre ord så risikerer vi at barn i barnehagen spiser fiskepålegg på medbragt frokost, og dette vil da medføre en farlig allergisk reaksjon for min sønn (han tåler ikke å sitte i samme rom der det spises fisk eller er spist fisk det siste døgnet. Føles ikke "trygt" å skulle sende lillegutt avgårde dit hver dag.

Barnehagens løsning var at min sønn ikke burde komme i barnehagen før de var ferdige med frokost ved 9 tiden................og jeg begynner på jobb 7.30 og mannen min begynner 8.oo, men har en times reisevei til jobb, så han må dra hjemmefra 7.00.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut.

Klart de skal ta hensyn, hadde hørt med kommunen om bhg er kommunal.

Skrevet

En så sterk fiskeallergi har jeg aldri hørt om før.

Skjønner at du bare ser det ut fra din situasjon. Men hva med de som har barn med andre typer allergier, eller kresne barn som medfører at man dermed ønsker å sende med fiskepålegg på skiva. Enkelte barn spiser ikke fisk til middag, men bare på brød og hva skal foreldrene gjøre da, unger skal jo spise fisk.

Fisk er såpass vanlig at det mener jeg du må forholde deg til, det kan ikke bhg forby.

Hvis barnet ditt har så sterk allergi vil det være mange daglig situasjoner som vil gjøre det vanskelig for dere å ferdes i samfunnet antar jeg? Kafeer, butikker, kjøpesentre? Har du hørt med legen om du har rett på forlenget permisjon til han blir større og vokser det av seg?

Skrevet

Hmm...ser veldig at du kun ser ditt barn. Skjønner barnehagen veldig godt, du må også kunne tilpasse deg, ikke bar alle de andre barna.

Skrevet

Med så alvorlige og mange alergier blir det veldig vansklig for de andre foreldrene å følge opp hver dag. Heldig vis påla ikke vår barnehage oss heller å være så strenge. En ting var at vi kunne forsøke å unngå ting, men vi kunne ikke garantere at det aldri skjedde. Så lenge foreldrene står for maten må man regne med at ungene har med seg omtrent hva som helst. Jeg tror kansje den beste løsningen er at dere søker barnet inn i en barnehage der barnehagen ordner med all maten.

Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber som vikar, legger vi til rette for barn som har allergier. Det er ingen hos oss som har så sterk type allergi, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Vi baker brød og rundstykker med vann, ettersom det er noen med melkeallergi, lager mat som er tilpasset alle ungene, evt bare bytter ut ingredienser..

Jeg håper dere finner en løsning så barnet ditt kan være i barnehagen og trives der, samtidig som du skal slappe av og vite at han er trygg!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

I en fornuftig barnehage med en fornuftig foreldregruppe burde dette være fullt løsbart. Vær åpen overfor de andre foreldrene og drøft saken, så vil jeg bli overrasket dersom dette ikke lar seg løse.

Men når det er sagt, blir jeg stadig forskrekket over mødre her inne som ikke er villige til å strekke seg en millimeter for andre og er mer opptatt av at "mitt barn må få lov til å spise / gjøre det han vil" enn å være med på å ta et felles tak for at flest mulig barn kan få være en del av fellesskapet.

Skrevet

Dette hadde jeg ikke godtatt, går til kommunen, og få legen hans til å skrive en erklæringen evt få han til og kontakte fylkeslegen vis du ikke kommer noen vei. Lykke til!!

Skrevet

I min sønns barnehage er det nå et barn som er hyperallergisk imot melkeprodukter. Barnehagens reaksjon på dette er at det er nå forbudt å sende med barna noe mat i bhgen, samt at det heller ikke er lov å ha med leker. En liten melkeskvett på et klesplagg er nok til at barnet blir dårlig ( om han har fysisk kontakt med den flekken). De ansatte i bhgen må i tillegg vaske nøye før og etter spising, og skifte på barna om de søler på seg.

Dette skulle bare mangle, at vi som foreldre tilpasser oss dette. Det er ikke himmel og jord som settes i bevegelse, det er enkle å godt gjennomførbare handlinger.

Skrevet

Dette høres veldig rart ut. Jeg hadde nok kontaktet kommunen og evt lege, for å høre hvilke rettigheter du har.

Det beste er nok å bytte til en bhg som lager all mat til ungene, slik en over her foreslår. Det kan godt hende du har rett på en slik plass gjennom kommunen ?

Skrevet

Barnehagen er NØDT til å tilrettelegge for barn med spesielle behov. Og hyperallergi anses som spesielle behov. Min søster (er en del år yngre enn meg) er hyperallergisk mot pelsdyr, fisk(inkl.damp) og egg. I barnehagen hun gikk i fikk alle foreldre brev hjem om at barna ikke under noen omstendigheter fikk ha med seg egg og fiskeprodukter i barnehagen. De måtte i tillegg sørge for at barnet ikke hadde dyrehår på klærne. Her var alle veldig imøtekommende og så ikke det som noe problem.

Skrevet

Fiskeallergi er faktisk en av di mest "hissige" formene for allergi - og det er ikke det at man her kun "ser sitt eget barns behov" og ikke tenker på de andre "stakkars barna" som ikke får spist fisk i barnehagen (men som derimot kan spise det hjemme).

Her er det jo snakk om fare for at barnet får et anafylaktisk sjokk på grunn av at andre barn i barnehagen "må kunne få ha fisk på maten til frokost". Synes det er helt latterlig at barnahgen ikke kan tilrettelegge mer for dette barnet. De andre barna i barnehagen kan jo fint spise fisk hjemme, og dår da ikke glipp av fisk i kostholdet. Samtidig som allergikeren kan gå i barnehagen uten å være redd for å få en kraftig allergisk reaksjon. Fiskeallergi er noe man som regel har livet ut, så er ikke så mye "håp" om å vokse det av seg Har man et barn med fiskeallergi som reagerer så kraftig så holder man barnet unna ferskvaredisker i matbutikker, restauranter der fisk serveres osv..... men man kan jo ikke akkurat begynne å holde de unna barnehage og skole osv synes jeg, bae fordi de andre rundt skal slippe å "tilpasse" seg...........

http://www.allergikokken.no/allergi-intoleranse/fiskeallergi/

Skrevet

Jeg kan gjerne love å forsøke å unngå fisprodukter og nøtter i matboksen til ungene. Det ville vært leit ettersom den ene har kaviar som klar favoritt på nostematen og den andre har blitt anbefalt å ha med nøtter for å få i seg næring nok, men jeg ville forsøkt. Det jeg likevell ville gjort klart var at jeg ikke kunne gi noen garantier mot at jeg eller andre som ordner med maten kunne gjøre feil og jeg ville ikke påtatt meg noe "skyld" om barnet fikk problemer pga mine barn sin mat. Jeg ville heller ikke garantert at barna mine ikke hadde dyrehår på klærne..

Nå går heldig vis mine barn i en barnehage der de har både pelsdyr og fuger, et valnøttre i hagen og der aktiv bruk av sjøen, men båtturer, fisking ol er vesentlige deler av årsplanen. Dermed kan heller ikke barn med slike alergier søke seg dit. Det er jo praktisk for oss ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...