Gå til innhold

Hjelp, jeg skal bli utleier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har kjøpt hus som vi tar over til høsten. Dette huset har en utleiedel i første etasje/kjeller. Men vi vet ingenting om dette med å leie ut. Vi tenkte å fikse en standard kontrakt med gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder osv, og skaffe depositumkonto. Er det noe mer man bør huske? Og er det greit at vi f.eks for til en ordning med at vi deler på snømåking og plenklipping eller er det utleiers ansvar alene?

Vi kommer ikke til å flytte dit selv før en stund etter vi har tatt over huset. Er det noe spesielt vi bør huske i den perioden hvor noen leier i underetasjen mens vi ikke er tilstede?

Det er også mulig et vennepar av oss kanskje vil leie hos oss om et år, men vi må jo ha noen boende der frem til da (trenger den inntekten siden vi kommer til å fortsette å leie der vi bor nå noen måneder...). Er det greit da å bare si opp de som bor der tre måneder før, eller er det helt umoralsk/ulovlig? Si dem opp fordi vi heller vil ha noen venner der, liksom... Eller kan man kanskje ha ettårig kontrakt og så bare ikke fornye den om venneparet vårt kan flytte inn?

Gosj, har virkelig ikke peiling på slikt. Har leid ulike steder i mange år, men har visst ikke fått noe spesielt kompentanse av det :P

Noen som har tips/erfaringer/råd eller lignende?

Ha en fin tirsdag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal si opp noen etter en hvis tid kun pga at du vil ha en annen leietager må du lage en tidsbegrenset leiekontrakt.

Nye regler gir kun rom for 4 ting som er gyldeig oppsigelsesgrunn for tidsubegrensede avtaler.

1§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, B) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

( saklig grunn er ikke ønske om ny leietager, hehe )

Skrevet

Hehe!

Takk for svar! Da vet jeg iallfall det! :)

Går det an å lage tidsbegrenset leieavtale med mulighet for forlengelse (dersom det ikke blir noe av at vennene våre skal flytte inn for eksempel)?

Skrevet

Tenk dere godt om før dere lar venner leie..

Skrevet

For å være hard og brutal: Det er så mange feller man kan gå i når man er utleier, at dette forumet ikke er stedet å søke råd.

Anbefaler at du melder deg inn i Huseiernes Landsforbund. Da får du gratis advokathjelp (kan ringe så mye du vil!) til å fylle ut leiekontrakt som er innenfor lovens grenser, men best mulig for deg som utleier.

(Men ja, du kan lage tidsbegrenset leieavtale, men det er regler for hvor lang mistetid en leietaker har krav på. Dette kan omgås, men da må man formulere seg pinlig nøyaktig ved avtaleinngåelsen.)

Skrevet

Siden dette virker å være en permanent utleieordning, vil jeg faktisk anbefale dere å kjøre dette gjennom Utleiemegleren el.l.

En bekjent av meg har gjort dette i forbindelse med at han har bodd utenlands i en del år og han er VELDIG fornøyd med det.

Man må betale litt for tjenesten, men det man før igjen for det er:

* en person som vet ALT om alle gjeldende regler ift utleie, både rettigheter for deg som utleier og for leietaker

* hvis leietaker har en klage el. det blir noe styr av noe har dere en nøytral "fagperson" å forholde dere til, slik at dere slipper alle mulig dustete krav fra utleier (som feks min venn som ble oppringt om at det ikke fantes hengelås på kjellerboden og en dullion slike bagatellting - ba leietaker forholde seg til utleiemegleren hvor han fikk klar beskjed om hva man må sørge for selv og hva som faktisk er utleiers ansvar å fikse)

* de passer på at du til enhver tid får riktig husleie (feks: da en leietaker skulle flytte og en ny skulle inn, ble han anbefalt å sette opp husleien ift gjeldende markedspris på det tidspunktet, noe han aldri ville ha tenkt på selv, og dermed tjente penger på råd fra utleiemegleren)

* når man lurer på noe kan man kontakte megleren sin å få gode svar der.

Så i det hele tatt... Vet ikke om det er noen andre som har andre erfaringer med utleiemegleren, men denne kameraten er i alle fall kjempefornøyd og synes han har fått mye igjen for det på mange vis. Det er jo også en trygghet i det at du har en profesjonell part som kan hjelpe deg å ikke gjøre noen blemmer du kommer til å angre på senere fordi du ikke kjenner til regelverket... ;)

Tenker at det kan være spesielt nyttig med en profesjonell, nøytral part når dere planlegger å leie ut til et vennepar. Her er det mange ting som kan gå galt, og ikke minst gå ut over vennskapet.

Lykke til med nytt hus og utleie. =)

Skrevet

Ville tenkt meg nøye om før jeg leide ut til venner.

Skrevet

Vi brukerstandard kontrakter, men har spesifisert en del tilleggsregler i den. Feks ikke lov å røyke inne, ikke lov med dyr, stille etter kl 22 samthvilke plikter leietaker har i forhold til evnt vedlikehold inne og ute. Tenk nøye over hva dereforventer av leietakere og få mest mulig med i kontrakten!

Skrevet
Vi brukerstandard kontrakter, men har spesifisert en del tilleggsregler i den. Feks ikke lov å røyke inne, ikke lov med dyr, stille etter kl 22 samthvilke plikter leietaker har i forhold til evnt vedlikehold inne og ute. Tenk nøye over hva dereforventer av leietakere og få mest mulig med i kontrakten!

Det er nettopp slike formuleringen som IKKE alltid ville stått seg i en eventuell rettstvist. Alle formuleringen som stiller leietaker dårligere enn det som følger av husleieloven, vil ikke være gyldige.

Du kan ikke pålegge leietaker at det skal være stille etter kl 22 - ei heller dette med totalt dyreforbud kan sanksjoneres mot.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg er ikke utleier, men leietager. Vi har leiekontrakt hentet fra Forbrukerrådet (den finner du på nett). Jeg har ingen spesielle plikter ihht. vedlikehold, men skal jeg ut om vinteren så må jeg måke snø og vil jeg bruke plenen så må jeg klippe den. Kan lønne seg å få en leietager som evner å fikse litt ting selv - som snømåking, plenklipping, skifting av utelys osv.

Jeg er alenemamma så mye festing og støy er det ikke. Fikk også lov med katt, og det er spesifisert i kontakten (var egne avkrysningsbokser for husdyr).

Anbefaler deg også å melde dere inn i Huseiernes landsforbund. Og pass på at dere ikke lager en kontrakt som gir dårligere vilkår enn loven. Da er kontrakten ugyldig.

Anonymous poster hash: d78ed...26a
Skrevet

Hadde ikke leid ut til venner. Kun om dette er venner du ønsker å miste. Er enda 5 år etter uvenner med onkelen min og madammen hennes etter å ha leid av dem. Og nei det var ikke noe vi hadde gjort.

Skrevet

Denne tråden er to år gammel så regner med hi har fått leid ut leiligheten

Anonymous poster hash: 754f2...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...