Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Har tatt prøver i forbindelse med svangerskap (uke 7), og fikk vite at den ene av de 2 nivåene på stoffskifteprøven var normalt, og det andre skulle være mellom 0,5 og 4, den var på 23?? Hvor farlig er det? Skal ha legetime i dag og få resept på medisin, men hvor stor sannsynlighet er det for at fosteret var blitt skadet? Synes det hørtes skyhøyt ut, og er kjempebekymret!
Gjest Gul stjerne Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Du har en tydelig ubalanse iallefall. Vet ikke nok om dette, men tror aldri jeg har lest at det dreier seg om store forsterskader. Hva lå det andre nivået på? Synes det er rart at det ene nivået er normalt, jeg trodde nivåene svingte sammen, sånn at verdien som nå er 23 ville påvirke og minske det andre nivået. Nå er du bare i uke 7, og vil bli medisinert fort, så dette kommer til å gå så fint
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Du har en tydelig ubalanse iallefall. Vet ikke nok om dette, men tror aldri jeg har lest at det dreier seg om store forsterskader. Hva lå det andre nivået på? Synes det er rart at det ene nivået er normalt, jeg trodde nivåene svingte sammen, sånn at verdien som nå er 23 ville påvirke og minske det andre nivået. Nå er du bare i uke 7, og vil bli medisinert fort, så dette kommer til å gå så fint Takk for svar. Er dritbekymret og klarer ikke konsentrere meg om noen ting. Tok forresten selv initiativet til blodprøven og maste meg til det i forrige uke, selv om første svangerskapskontroll ikke er før 4. september. Siden jeg hadde litt problemer med stoffskifte før. HI
Gjest Gul stjerne Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Jeg regner med det var TSH som var forhøyet? Hva ligger fritt t4 på?
Gjest Gul stjerne Skrevet 7. august 2012 #7 Skrevet 7. august 2012 Hm, ja ikke så veldig lavt. Flott at du tok tak i dette så tidlig, da får du justert verdiene med medisiner nå, og så blir ikke dette noe problem.
Vilruge Skrevet 7. august 2012 #8 Skrevet 7. august 2012 Jeg har lavt stoffskifte og ble testet gjevnlig (ca hver 6. uke) gjennom svangerskapet og fikk regulert Levaxinen deretter. Så lenge du raskt kommer i gang med medisin vil det mest sannsynlig gå bra! Jeg vil råde deg til å stole på legen din- still masse spørsmål om alt du lurer på! Jeg vil derimot ikke råde deg til å søke på nett- det gjorde jeg og det ga meg masse unødig bekymring. Datteren min er ett år, frisk og fin så det trenger ikke være grunn til bekymring!!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #9 Skrevet 7. august 2012 Fint at du fikk mast deg til blodprøver da, selv om jeg synes det er utrolig dårlig at legen din ikke tok tak i dette når du har ahtt problemer med stoffskiftet tidligere.. TSH skal helst være veldig lav i svangerskapet. Jeg har blitt fulgt opp med kontroller hver 4. uke, først på Aker sykehus og så på Riksen, gjennom hele svangerskapet. Godt å kunne snakke med en endokrinolog som vet MYE mer enn en fastlege gjør. Sannsynligvis er dette veldig enkelt å regulere med Levaxin, men hvis ikke synes jeg du skal be om å bli henvist til endokrinologisk avd på sykehuset der du skal føde. Mange fastleger har altfor dårlig kunnskap om dette. Men prøv å ikke bekymre deg! Du har heldigvis tatt tak i dette selv og får medisiner i dag, så dette kommer til å gå fint
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #10 Skrevet 7. august 2012 Fint at du fikk mast deg til blodprøver da, selv om jeg synes det er utrolig dårlig at legen din ikke tok tak i dette når du har ahtt problemer med stoffskiftet tidligere.. TSH skal helst være veldig lav i svangerskapet. Jeg har blitt fulgt opp med kontroller hver 4. uke, først på Aker sykehus og så på Riksen, gjennom hele svangerskapet. Godt å kunne snakke med en endokrinolog som vet MYE mer enn en fastlege gjør. Sannsynligvis er dette veldig enkelt å regulere med Levaxin, men hvis ikke synes jeg du skal be om å bli henvist til endokrinologisk avd på sykehuset der du skal føde. Mange fastleger har altfor dårlig kunnskap om dette. Men prøv å ikke bekymre deg! Du har heldigvis tatt tak i dette selv og får medisiner i dag, så dette kommer til å gå fint Takker for svar. Håper at det går fint hvis jeg begynner medisinering såpass tidlig. Skal heller ikke lese for mye på nett, der man leser blant annet på lommelegen.no at "alle kvinner med ubehandlet alvorlig hypothyreose får barn med misdannelser". Takkskalduha liksom... HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #11 Skrevet 7. august 2012 Nei, uff sånt må man ikke lese! Må bør generelt lese veldig lite på nettet når man er gravid har jeg funnet ut De fleste som har stoffskifteproblemer har litt ustabile verdier i begynnelsen av svangerskapet, det viktige er at det blir tatt tak i og behandlet. Og det gjør det jo nå Lykke til! anonym # 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå