Gå til innhold

Nav sier jeg kun får en arbeidsgiver godkjent, noen som vet?


lille +gutt

Anbefalte innlegg

Hei, har kranglet med nav siden jeg ble gravid om foreldrepenger da jeg nok er en litt vanskelig sak.

Jeg er utdannet hjelpepleier og samlet før praksis for å kunne ta fagbrevet i barne og ungdomsarbeideren pga at det er vanskelig å jobbe turnus for meg når vi får barn da min samboer reiser endel i jobben.

Har prøvd å få fast jobb i barnehage i ca 1,5 år nå men det er vanskelig, har derfor jobbet i flere ulike private barnehager da jeg vet de snakker sammen og at det da er lettere å få fast jobb om noe skulle bli ledig.

Har i tilegg jobbet i kommunen som hj.pleier, dette har gjordt det slik at jeg har hatt 100 % inntekt fordelt på 3-4 arbeidsgivere.

Så ble jeg gravid...

Var plaget med kvalme i 3 mnd men jobbet å sto på i både barnehage og sykehjem før jeg etter ca 4,5 mnd bestemte meg for å gå over til kun sykehjem da jeg tjener mye bedre der samt kan jobbe på litt lettere måte da sein og helgevakter er lettere enn dagvakter.

 

Jeg har til tross for dette ikke klart å opptjene 100% stilling siden det er vanskligere når det blir bare en arbeidsgiver og da svangerskapet er blitt tyngre etterhvert.

Men jeg har jobbet ca 100 timer pr mnd.

 

Så over til nav

 

Nå er jeg kommet til uke 30, har vært på nav 8 ganger så langt å fått ulike svar på hvordan foreldrepengene skal regnes på meg hver gang(hele 6 ganger)

Har levert inn mine papirer nå og kommunen skal sende inntektsjema, og jeg har lagt ved lønnslipper på det jeg jobbet i barnehage frem til uke 18.

Fikk riktignok beskjed om at jeg kun kom til å få det jeg hadde tjent fra kommunen siden det er de som er min nåværende arb giver.

er det noen som vet om dette stemmer?

Jeg synes dette er urettferdig siden dette hjør at jeg mister ca 5000 i mnd, og at jeg skal "straffes" for at de barnehagene jeg jobbet i var private. Hadde de nemlig vært kommunale barnehager hadde de kommet med på inntektsjemaet til kommunen.

I tilegg kian jeg heller ikke sykemelde meg uten å miste tilleggene (kvelds og helge tillegg) mine i perm tiden, dette er også snakk om flere tusen i mnd.

 

Så om dette stemmer har jeg nå tjent fra 15000- 20000 i mnd helt frem til nå sist mnd men kommer til å få utbetalt litt mer enn en student får fra lånekassen.

Kanskje er det bare meg men jeg synes dette er både urettferdig og provoserende.

Jeg er ikke særlig kranglete av meg så forholdt meg rolig under hele samtalen med nav, men prøvde til slutt å si at det var jo ganske synd at systemet var slikt når jeg virkelig hadde jobbet å stått på da utbryter hun fra nav- ja det er kanskje sant men vi kan jo ikke lastes for at dere blir gravide uten å ha jobb....

Trodde jeg skulle svime av :)

 

Så over til spm mine er det noen som har vært i samme situasjon evt noen fra nav som tørr å svare meg her?

 

Jeg vet at de med fast jobb eller vikariater får tilleggene sine så er mest int i å høre fra de som er i samme situasjon som meg som ikke har noe fast (kanskje bortsett fra helge stilling men som jobber mer utenom)

Hva kan jeg forvente meg?

Er litt greit å vite hva som er rett så jeg får sjekket opplysningene fra nav når de er behandlet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden, og slik gjorde jeg det:

 

1) Summerte månedslønningene fra alle arbeidsgiverne mine, periodisert for hver måned. (la ved kopi av alle lønnsslipper)

 

2) Fant ut at det er noen regler som gjelder freelancere, der man kunne regne de seks beste av de ti siste månedene før terminmåneden (terminmåneden gjelder ikke) - og et snitt av disse seks månedene var det som gjalt. I vedlegget til søknaden min presiserte jeg at jeg trodde jeg kom under disse reglene, og fikk medhold på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>Noen opplysninger:</p>

<p>"<strong>Beregningsgrunnlaget for foreldrepenger:</strong><br />

 </p>

<div><em>- Hva kan tas med i beregningen når en jobber som ringevikar, kvelder og helger?</em><br />

- Utgangspunktet for beregningen er som hovedregel inntekten du har på permisjonstidspunktet (eventuelt på sykmeldingstidspunktet).</div>

<div>- Dersom du har variert inntekt/arbeidstid så kan et lengre og mer representativt gjennomsnitt legges til grunn. Det er ingen fasit på hva et representativt gjennomsnitt er, men det skal være tilnærmet normalinntekten du har. Tillegg for kveld/helger og bonus tas med i beregningsgrunnlaget.<br />

- Det dokumenteres ved å legge ved lønnslipper for de 10 siste månedene, samt inntektsskjema fra arbeidsgiver.</div>

<div>" (kilde: <a href="http://www.babyverden.no/sider/Ny-struktur/Gravid/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/">http://www.babyverden.no/sider/Ny-struktur/Gravid/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/</a></div>

<div> </div>

<div> </div>

<div> </div>

<div>Spør NAV på chat! <a href="http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Chat+med+oss+om+foreldrepenger.301490.cms">http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Chat+med+oss+om+foreldrepenger.301490.cms</a></div>

<div> </div>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar anonym bruker :) Da kan jeg kanskje bli litt lettere i skuldrene siden jeg har gjordt det du skriver du gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er som regel den lønnen du har når du går ut i permisjon som legges til grunn. Der du reelt mister når du tar permisjon.

 

Det at du tidligere jobbet flere jobber vil ikke NAV ta med i beregningen for dette er ikke lønn du har på det tidspunktet da permisjonen din startet og dermed ikke lønn du mister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er som regel den lønnen du har når du går ut i permisjon som legges til grunn. Der du reelt mister når du tar permisjon. Det at du tidligere jobbet flere jobber vil ikke NAV ta med i beregningen for dette er ikke lønn du har på det tidspunktet da permisjonen din startet og dermed ikke lønn du mister.

 

Dersom lønnen man har på denne arbeidsgiveren avviker mer enn 25% kan andre regler benyttes - slik det referes til ovenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er som regel den lønnen du har når du går ut i permisjon som legges til grunn. Der du reelt mister når du tar permisjon. Det at du tidligere jobbet flere jobber vil ikke NAV ta med i beregningen for dette er ikke lønn du har på det tidspunktet da permisjonen din startet og dermed ikke lønn du mister.
Dersom lønnen man har på denne arbeidsgiveren avviker mer enn 25% kan andre regler benyttes - slik det referes til ovenfor her.
Ja men her har HI sluttet i en jobb.

 

Det at de kan regne ett snitt av de siste 3/6/9 mnd om variasjonen i lønn er over 25 % gjelder i en og samme jobb ikke når man har sluttet i en av 2 eller 3 jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen :) takk for svar ser det er mye feil info her på siden også så skjønner reglene er vansklige da :) Har heldigvis nå fått beskjed av de som har fått saken min at de regner gjennomsnitt på all inntekt de siste 10 mnd der de 6 høyeste er tellende. Ikke bare for en mnd da over 93% av gravide i helsevesnet er sykemeldt siste mnd. Får også betalt fra alle mine arbeidsgivere da det er den inntekten jeg har hatt dette året ikke kun 55 % fra en arb giver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...