Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Det heter at mobilen under bruken skal være plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Hvis jeg da har mobilen i lomma og bruker ørepropper mens jeg snakker i tlf, så gjør jeg noe ulovlig? Hva omjeg hører på musikk på den måten; ørepropper og mobil i lomma; bryter jeg loven da også? Er det f. eks ulovlig å bruke iPod til å høre på musikk; som jo ikke er en mobil, men som likevel brukes på samme måte som en mobil under kjøring? Hører hver dag på musikk på iPhone på veg til jobb; noen ganger ringer tlf og da bryter jeg loven når jeg svarer. Lurer litt på denne problemstillingen ettersom loven ikke synes å følge den tekniske utviklingen § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Er det lov å høre på musikk med ørepropper i det hele tatt da? Siden du ikke hører det som skjer på veien da?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Nei, det er akkurat som du sier, loven henger ikke med på den tekniske utviklingen. Det er kun å snakke i telefonen som er forbudt, det har inntil nå vært fullt tillatt å sende sms mens du kjører. Trygg Trafikk jobber med å få endret loven.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Nei, det er akkurat som du sier, loven henger ikke med på den tekniske utviklingen. Det er kun å snakke i telefonen som er forbudt, det har inntil nå vært fullt tillatt å sende sms mens du kjører. Trygg Trafikk jobber med å få endret loven. Det betyr altså at jeg ikke bryter loven når jeg hører på musikk, men så fort jeg snakker i tlf, så kan jeg bøtlegges. HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Er det lov å høre på musikk med ørepropper i det hele tatt da? Siden du ikke hører det som skjer på veien da? Har ikke hørt om noe forbud mot ørepropper og det har jo vært i bruk i snart 30 år om man tar med Walkman fra 80-tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå