Gå til innhold

Deres erfaring med barnets bleieavenning/bleieslut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna og hvor lang tid tok avenningen. Eller sluttet de helt av seg selv?

Hvordan gikk dere frem? Var det ingen bleie overhodet når dere først begynte for alvor, eller var det litt av og på med bleien?

Har begynt med alvor med barnet vårt på snart 3. Motiverer henne til å gå med truse hele dagen, og bleie på natta. Har hatt på bleie et par ganger da hun måtte være hos besteforeldrene og hun absolutt skulle ha bleie på. Ellers syns hun det er kjempeartig å gå med truse og hun syns det er kjempegøy å sitte på do. Selvsagt glemmer hun seg av innimellom og tisser i sofaen eller på gulvet. Vi lager ikke noe drama av det. Sier at det ikke gjør noe og at vi prøver på nytt. Noen ganger sier hun ifra at hun må på do og tisse, men det er når hun allerede har begynt å tisse, så trusa er bestandig våt før vi setter henne på do.

Vi stresser ikke, men hadde vært fint å høre andres opplevelse

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vil dele erfaring?

Skrevet (endret)

Brukte tøybleier og guttungen sa selv at han ville gå på do når han var 21 mnd. Fulgte med når han måtte på do og så gikk vi begge to, m masse bekreftelser på at han var blitt storgutt. Når han ville noe, så ble han vant med det at "det kan vi når du har sittet litt på do og tisset". Var positiv og konsekvent, aldri kjeft eller krangling, bare uttalte forventninger og skryt. Han ble nok også glad for friheten m å gå uten bleie mellom dobesøkene, tøybleier er jo store og de kjenner at de blir våt, ergo et større ønske om å slutte selv. Han var helt tørr hjemme fra 22 mnd, men barnehagen nektet å la han gå på do, de så han var for liten. 6 mnd senere triumfet jeg gjennom også i barnehagetiden, så da var bleietiden endelig over.

Bleier om natten droppet jeg bare. Forklarte han at han måtte øve seg på å våkne, for hele sengen ville bli våt. Han tisset seg ut de to første nettene, så satt det. Har selvfølgelig hatt tisseuhell i årene etterpå, men ikke ofte.

Endret av Puma
Skrevet

vi begynte smått med å introdusere potte når ungen var 2 år. så kjøpte vi do ring. bhg gjorde det samme.

var klistremerke belønning begge steder. kjempe gøy å gå på do å få klistre på eget merke på kjøleskapet.

når han var 3 år og 5 måneder da bestemte vi på julaften av bleie tiden var over.

han hadde lenge ønsket seg en leke til jul, fikk den ikke, jeg sa at han kunne få den om han sluttet med bleie i morgen.

det var greit.

hatt uhell. men ingen problemer.

nå er vi i gang med jenta vår. ho er snart 2 år. ho er verre merker jeg. ho er ikke klar. men potta står klar for henne. samme med do ring. men ho er ikke klar. så vi venter til ho er klar.

Skrevet

Vi driver forsåvidt med avvenningen nå. Gutten vår er 3 år og 2 måneder og vi begynte når sommerferien startet i overgangen til juli. Vi har øvd noe tidligere med potte, uten at det har vært nevneverdig med iver rundt det. Så når sommeren kom var det av med bleia og på med truse hjemme på dagtid. De siste par-tre ukene har han også gått uten bleie utenfor hjemmet også. Vi må ta han med på do når det er en liten stund siden sist, for han sier ikke alltid ifra. Men det har vært stor fremgang. Var masse uhell i starten, men nå er det sjeldnere. I starten bæsjet han alltid på seg, men den siste uka har han fått ordentlig teken på det, og sier ifra når han må bæsje.

Min erfaring er at det går litt frem og tilbake med suksessen, litt sånn to skritt frem og en tilbake. Men det lønner seg å ikke gi seg hvis man merker at ungen er relativt klar. Vi presset ikke mye i starten og tok det rolig, mens nå er det en selvfølge at han ikke skal ha på bleie på dagtid.

Var spent når barnehagen begynte igjen, spesielt siden han har byttet barnehage, men hittil har det gått supert. Krysser fingra for at det fortsetter å bli bedre og bedre.

Vurderer nå å kutte ut bleia på natta også, for etter han har begynt med truse på fulltid på dagen, så har han sluttet å tisse i bleia på natta. Han maser meg opp hver morgen med; "Jeg må tisse!". Trur han er veldig fornøyd siden da kommer jeg meg opp med en gang istedenfor at jeg ligger og drar meg i flere minutter mens han maser ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...