Gå til innhold

Papirer i orden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle dere med mine, dine og våre.

Har dere papirene i orden, kontrakt på dersom noe skjer med dere.

Hvordan arv skal fordeles osv osv?

Kom gjerne med deres situasjon og evt anbefalinger, løsninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han eier alt. Jeg skal kjøpe meg inn straks jeg får fast jobb. Da skal kontrakten på plass for både hus og samliv.

Jeg har også bodd nesten gratis som student, så om han skulle gå bort i dag, så er det ikke direkte synd på meg fordi jeg ikke får noen arv....

Ellers vet jeg ikke hva som skjer når vi gifter oss, om han vil ha noe særeie... Uansett så kommer jeg ikke til å gå med på det om vi skal ha felles økonomi i år fremover.... I så fall kun tidsbundet, e.g. særeie i de første 5 årene (og kun ved skilsmisse, ikke død, e.l.). Har ikke helt satt meg inn i slikt ennå siden det ikke er aktuelt på en stund.

Skrevet

Vi er i en litt spesiell situasjon, da han ikke tok noe med seg da han skillte seg fra sin eks. Deres prioritering var at hun og barna skulle fortsette å bo i huset og det kunne hun ikke ha klart om hun skulle måtte betale han ut. Det var god verdistignig og lite læn på det huset. Han sto på bar bakke når vi møttes, og når vi flyttet sammen.

Jeg derimot hadde en god egenkapital, vi er ikke gift. Jeg eier 75% av vår bolig, og han eier 25% av vår bolig. Skulle vi splitte eller han falle fra vil ikke jeg få så store problemer med å løse han ut, eller løse ut hans særkulssbarn.

Jeg har ikke særkullsbarn så han og våre barn har garantert en plass å bo om noe skulle skje med meg.

Om vi skiller lag, så sitter ikke han så fryktelig godt i det, da han ikke får med seg verdistigningen på vår felles eiendom fullt ut, fordi om han har vært med på mye verdiøkning med sin egeninnsats.

Alle hans barn er sikret tilsvarende arv ved sine foreldres faste eiendom, eller sine mødres faste eiendom.

Skrevet

Du må huske på at dere etter Norsk lov ikke kan si at særeie kun skal gjelde ved skilsmisse, og ikke ved død. Vi har nemlig forsøkt dette hos advokat for noen år siden, men da omvendt. Han viste oss da lovhjemmelen som sier at man ikke kan gjøre det slik. Vi ville ha særeie på meg ved død, mens ved skilsmisse ville jeg gjerne at vi kunne dele 50/50. Dette for å sikre meg mot å kjøpe ut særkulls, men hvis vi går fra hverandre så synes jeg jo han skal ha sin del med seg videre. Uansett ordning så er ikke dette en lovlig avtale som kan tinglyses. Viktig at avtalen ikke bare lages på et papir dere har hjemme, men det må bevitnes (f.eks bruke advokat) og det må tinglyses (når det gjelder eiendom m.m.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...