Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Har veldig vondt i korsryggen. Vondt når jeg sitter på rumpa, tørke meg bak på do...får ikke rettet opp ryggen skikkelig. Bedre å liggge på siden enn å ligge på ryggen. Går greit å fungere i hverdagen, men å bære sønnen på 1 1/2 år (spes opp trapp) gir en lynende smerte. Bør jeg bare se det an litt eller er det greit å ringe lege? Hater å være sytete... Noen som har erfaring med dette?
Hybelkanina Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Ta deg en tur til kiropraktor eller osteopat. Antagelig en enkel ting å rette opp i, men ikke utsett det! Legen har sjelden noe å bidra med når det er slike smerter.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Lynende smerte er aldri bra! Jeg har ikke erfaring med prolaps, men med isjas.. Det gir lynende, støt-aktig smerte (som om jeg får strøm) og benet svikter. Jeg kjenner på en måte med en gang at det ikke er muskelsmerter, men i mitt tilfelle nervesmerte.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 At du KAN få problemer med å få tømt blæren skikkelig. At du f.eks løftet noe i det du kjente sterke smerter i ryggområdet, og at smertene har vedvart siden. At du får droppfot, redusert kraft i bena (gjerne ett av bena). Nummenhetsfølelse... Og for ikke å snakke om smertene.. Hilsen sykepleier som jobber bl.a med prolaps pasienter:)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 Kan ikke stille noen diagnose av det du skriver, men ut fra de symptomene du beskriver så vil jeg tro at du har låsninger i bekken og/eller korsrygg og at hofteleddsbøyer-muskelen (iliopsoas) er veldig stram. Ta en tur til en kiropraktor eller naprapat. Prolaps gir som regel mer smerte i sete og ut i benet enn i ryggen, selv om man også kan ha smerter der. Ved prolaps er smertene som regel mer spesifikke i et område nedover benet (avhenger av hvilket nivå i ryggen prolapset ligger). I dette området er det som regel smerter, men det kan også være nummenhet. Prolaps kommer som regel på kun en side, men kan også ved store prolaps gi symptomer på begge sider. Viktig å presisere at hvis man har mistanke om prolaps (eller har påvist det) og får problemer med tissing og eller avføring, så skal man UMIDDELBART til lege for å vurdere operasjon av prolapset!! Da skal man IKKE vente, men kontakte legevakten/sykehuset med det samme! Man bør også kontakte lege raskt hvis man får sterk kraftnedsettelse, og i hvert fall om man får dropfot, Som sagt, det høres ikke ut som det er prolaps du har, i så fall er det en atypisk type. Derimot høres det veldig ut som låsninger i bekken/rygg og stiv hofteleddsbøyer. Kiropraktor eller naprapat er første stopp -hilsen fysioterapeuten
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 Høres ut som prolaps i ryggen ja.Jeg gikk sånn i 3 uker uten å rette meg opp.Vær forsiktig,ikke løft og avlast ryggen.Det går som regel over fra 3-8uker. Jeg ble aldri bra jeg og det er 10 år siden nå.Ikke så dumt å gå til lege egentlig..kan bli værre hvis man løfter,sitter foroverlent osv.
L-8 Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 Sånn hadde jeg det, og da viste det seg å være låsning i bekkenet som jeg hadde gått med en stund som førte til slimposebetennelse i hofta. Rimelig pyton. Nå har jeg prolaps i l4 og l5 også, men det plager neg ikke lenger. Men legen tok en slags test der jeg lå rett på gulvet og skulle presse bena opp mens hun dyttet ned. Hvis jeg klarte det fint skulle det visstnok ikke være prolaps... Men er vel sikkert bedre å få en fagpersons vurdering!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #8 Skrevet 8. august 2012 Tusen takk for svar! Jeg dro til legen (bor på landsbygda der det er et stykke til kiropraktor, så det var enklest å snakke med lege) og det viste seg å være en låsning i korsryggen. Fikk Voltaren og beskjed om å ut å gå i ulent terreng. Om det ikke løser seg opp med dette, så er kiropraktor neste. Men allerede i dag så er det bedre:-) Hilsen Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå