Knertine Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Er nå 13uker på vei, førstegangsgravid. Har allerede fått synlig kul på magen, så det synes godt at jeg er gravid. Men, er jeg den eneste her som ikke har tatt tidlig ultralyd?? Synes jeg leser på alle forum rundt på nett at alle tar tidlig UL,og gjerne flere, og jeg føler meg nesten som en dårlig mor som velger å vente til den ordinære UL som jeg skal på i slutten av august. Regner jo med at babyen lever og har det godt inne i magen selv om jeg ikke sniktitter på den flere ganger før uke 16-19..? Er det flere der ute som velger å vente? Har jo hatt tusen symptomer, megakvalm døgnet rundt, magen vokser, tisser konstant osv osv.. Kvalmen begynner heldigvis å dabbe av nå..! Noen fler som føler det samme?
lille lavendel Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Jeg tar tidlig pga blødninger, vil gjerne finne ut hvor og hvorfor. I tillegg så er jeg satt opp på tidlig ultralyd på ahus pga medisiner jeg går på. Hadde jeg ikke hatt blødning og gått på medisiner så hadde jeg nøyet meg med ordinær ultralyd
gravid me nr 8 :-) Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 D e mange som går pågrunn av tidligere komplikasjoner å ma å sånne ting d e ein trygghet for mange..
2skjønnasser Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Jeg har heller ikke tatt tidlig UL, til tross for at jeg er 38 og jobber med funksjonshemmede. Grunnen er at jeg hadde ikke tatt abort uansett.. Nå har jeg tre friske unger, er så utrolig glad for det! 3 fine små kosegutter!
*venter en liten gutt feb* Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 jeg har hatt tidlig ul pga av at jeg har hatt ivf/fryseforsøk og blødninger.
ragna79 Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 jeg er gravid nå. Vet ikke akkurat hvor lant på vei, men rundt 7+ uker. Skal på UL i morra. Har vært prøver i 10 år og hatt maaaaange SA. Var så heldig og få en liten gutt i fjord. Tar rett og slett UL for å sjå om alt er bra og prøve og berolige med selv. Er helt på tuppa om dagen....
Kanutten83 Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 Jeg var på 2 tidlige ultralyder med hver av guttene pga blødninger. Alle gangene viste det seg at blødningene kom av skjøre slimhinner og lettblødende livmorhals. Har hatt noen småblødninger i 1.trimester denne gangen også, men slo meg til ro med at det var det samme som med guttene. Så denne gangen var jeg ikke til ultralyd før uke 18. Tenke også som så at hvis det var noe galt så gikk det galt, de hadde jo ikke fått gjort noe uansett... Og jeg syntes det var så stress å måtte dra til legen før uke 12 og evt sykehuset etterpå i og med at minstemann fremdeles ikke gikk i barnehage og derfor hadde måtte bli med
Blæddieblue Skrevet 6. august 2012 #8 Skrevet 6. august 2012 Jeg tok ikke tidlig ultralyd på min første og kommer ikke til å gjøre det på min 2. , det er jo fordi det ikke er noe grunn til det.....(aldri hatt noen blødninger e.l) Men syns selfølgelig det er kjeeeeempelenge å vente til uke 18! Er kjempespent Men regner med naturen går sin gang.....
Oktoberbabyen Skrevet 6. august 2012 #9 Skrevet 6. august 2012 Riksen anbefalte at jeg skulle hatt tidlig ul pga at spiren festet seg rett etter et mislykket ivf-forsøk, men siden det var naturlig syklus, så måtte det gå via fastlege og ikke riksen. Vikaren for fastlegen syns det hele bare var tull, man var ikke gravid før man var minst i uke 12 fikk jeg beskjed om, så da ble det ikke til at det ble noe tidlig ul på meg, selv om jeg jo egentlig ville det. Nå har jeg fått rutineinnkalling til ul i september, da er jeg 19+4 og det er jo forsåvidt greit det, satser på at alt er bra der inne.
håpefull<3 Skrevet 6. august 2012 #10 Skrevet 6. august 2012 Jeg tok ikke tidlig ul første gang og fikk et stort slag i trynet på ordinær ul. Denne gangen har riksen "pålagt" meg å ta tidlig ul. Men hadde alt gått bra første gang hadde jeg aldri vurdert tidlig ul.
Tredjemann på vei :D Skrevet 6. august 2012 #11 Skrevet 6. august 2012 Har ikke tatt tidlig UL på noen av mine to, men har (som deg HI) ikke hatt noen komplikasjoner eller mangelfulle tegn på graviditet, så jeg så ingen grunn til det. Dessuten ser jo ikke babyen ut som en skikkelig baby ved uke 10 f.eks.?
ragna79 Skrevet 6. august 2012 #12 Skrevet 6. august 2012 Har ikke tatt tidlig UL på noen av mine to, men har (som deg HI) ikke hatt noen komplikasjoner eller mangelfulle tegn på graviditet, så jeg så ingen grunn til det. Dessuten ser jo ikke babyen ut som en skikkelig baby ved uke 10 f.eks.? Var på ul i uke 10-11 med min første. Da såg en godt att det var ett lite foster
Bonanza Skrevet 6. august 2012 #13 Skrevet 6. august 2012 Jeg tar UL i uke 12 +- fordi jeg ønsker å se om fosteret er friskt. Man har jo ingen garanti for om barnet er friskt alikevel, men det er jo bevist at UL i denne tiden vil det gi en god indikasjon på nettopp det. Vi er alle forskjellige,mot godt er jo det . Jeg er en av de som ikke ønsker å bære frem et foster som har en alvorlig lidelse. Så derfor tar jeg UL i uke 12+-.
mamma.no Skrevet 6. august 2012 #14 Skrevet 6. august 2012 Nå tror jeg ikke de som tar tidlig UL "sniktitter på babyen flere ganger før uke 16-19" heller da... Det rekker vel stor sett med en tidlig UL i uke 12 for de fleste. Så har du sånne som meg - vært ivf`er siden 2005 og har hatt 16 prøverørsforsøk og blitt gravid 3 ganger. Født 2 friske gutter og venter baby nr.3 i november. En som har ivf blir anbefalt UL i uke 7 for å kunne påvise hjerteaktivitet og en UL i uke 12 for å se om ting utvikler seg normalt. Jeg har alltid hatt fra 6-8 UL ila de 2 forrige svangerskapene gunnet mindre alvorlige "komplikasjoner". Storebror er født med dobbeltsidig klumpfot bl.a. Til nå i dette svangerskapet har jeg hatt 4 UL og går i uke 26. Skal ha UL nr.5 om en uke eller to - gleder meg til å hilse på minste skatten igjen Gled den ordinære UL
Fru Blåbær Skrevet 6. august 2012 #15 Skrevet 6. august 2012 Jeg vurderte det aldri med første, så ikke behovet. Men hvis jeg skulle være gravid igjen så ønsker jeg det denne gangen. Ønsker å vite om spiren har festet seg i nærheten av keisersnittarret. (Noe jeg er ganske redd for, selv om jeg ikke vet om det er farlig.)
Jentene mine og jeg:) Skrevet 7. august 2012 #16 Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg tar ikke tidlig ultralyd. Tok flere tidlige i forrige svangerskap på grunn av komplikasjoner i første, men må si det var litt ekstra stas å vente til den ordinære, så med mindre det plutselig oppstår noe medisinsk problematisk, kommer jeg til å vente. Så har jeg noe å glede meg til. Første svangerskap tok jeg ikke tidlig ultralyd. Endret 7. august 2012 av Jentene mine og jeg:)
fikas Skrevet 7. august 2012 #17 Skrevet 7. august 2012 Jeg har heller ikke. Verken denne gangen eller sist men det har ikke vært noen grunn for det, heller. Ei jeg kjenner tok tidlig ul fordi venninna mista.. Det gir jo ikke mening for meg, si du tar ul 8+3 så kan allikevel hjertet slutte og slå 9+5. Hadde venninnen i dette tilfellet fått tidlig ul tidligere enn hun gjorde (hvilket hun ønsket men ikke fikk) så ville de sett ett bankende hjerte og alt bra. Men ul i uke 12+5 viste at fosteret hadde sluttet å utvikle seg for ca en uke siden. Så lenge det ikke er noen medisinsk grunn for å sjekke hvordan det ligger an så kommer ikke jeg til å gjøre annet enn å vente. Det er jo en mening med at ett foster dør før det skal- det vil ikke kunne leve i vår verden. Det er brutalt, ufattelig trist og vondt når det skjer! Men dessverre ikke noe vi kan rå over.
Smyril Line Skrevet 7. august 2012 #18 Skrevet 7. august 2012 Jeg hadde tidlig innvendig med forrigemann, da var jeg førstegangs og kunne egentlig ikke tro jeg var gravid, måtte se det med egne øyne - det var ikke planlagt Denne gang har jeg ikke bestemt meg, denne gangen var det (litt) planlagt, og jeg er fra meg av bekymring og går rundt og er sikker på at alt ikke er som det skal. Vurderer å gjøre det denne gangen også, har ikke bestemt oss. Om det blir, blir det ikke for å sniktitte på babyen (eller embryoet ), men for å se at alt har festet seg på riktig plass, og at ting er som det skal.
<3 2G <3 Skrevet 7. august 2012 #19 Skrevet 7. august 2012 Jeg bare gruer meg, har brukt lang tid denne gangen og, og er redd for at noe er galt. Har smerter i eggstokken til høyre, så redd babyen er der.
Tina-30 Skrevet 7. august 2012 #20 Skrevet 7. august 2012 Jeg vil på UL i uke 12/13 for å se på nakkefold og neseben...
Tredjemann på vei :D Skrevet 8. august 2012 #21 Skrevet 8. august 2012 Har ikke tatt tidlig UL på noen av mine to, men har (som deg HI) ikke hatt noen komplikasjoner eller mangelfulle tegn på graviditet, så jeg så ingen grunn til det. Dessuten ser jo ikke babyen ut som en skikkelig baby ved uke 10 f.eks.? Var på ul i uke 10-11 med min første. Da såg en godt att det var ett lite foster Jo, du ser vel at det er et foster, men ikke noe mer enn det. Du ser hverken antydning til utseende eller kjønn. Og jeg har personlig ikke noe behov for UL for å få bekrefta en graviditet, for det merkes gjerne på kroppen (og grav.testen) uansett;-)
Vårbarnet med to små Skrevet 8. august 2012 #22 Skrevet 8. august 2012 Mange som ikke er på tidlig ul. Jeg har vært det pga blødninger og mistet all følelse av å være gravid. Testene var fortsatt positive, men første graviditet endte med ma i uke 18. Hadde vært dødt i 13 uker, hadde hatt blødninger og smerter, men kroppen trodde fortsatt at jeg var gravid så testene var positive. Derfor ville jeg se liv denne gangen for å roe meg ned. Sykehuset vil også følge meg opp med ul pga habituell abort. Kjenner ei som tok tidlig ul for moro skyld. Det syns jeg er unødvendig, men vi er alle forskjellige.
annhelengs Skrevet 9. august 2012 #23 Skrevet 9. august 2012 Jeg tok ikke tidlig ul første gang og fikk et stort slag i trynet på ordinær ul. Denne gangen har riksen "pålagt" meg å ta tidlig ul. Men hadde alt gått bra første gang hadde jeg aldri vurdert tidlig ul. Hva gikk galt første gangen? Ikke det at jeg har noe med det,men bare lurte. Jeg var nemlig på tidlig UL i går,noe jeg trodde var i uke 11 og 4 dager. Men endte opp med 6 uker og 3 dager. Knøttet var så lite,ikke var det hjerte slag men legen mente det ville komme om noen dager. Jeg vet ikke hva jeg føler nå,gitt opp litt kan man si,føler det er noe galt
håpefull<3 Skrevet 9. august 2012 #24 Skrevet 9. august 2012 Den lille var syk (ikke levedyktig), så måtte avbryte svangerskapet. huff, det var nok ikke forventet nei. håper du bare har trodd at du er mye lengre på vei, og at det ikke er det andre alternativet :/ masse lykke til! håper du får det svaret du ønsker kjapt
najaden Skrevet 9. august 2012 #25 Skrevet 9. august 2012 Jeg har hatt tidlig ultralyd i to svangerskap - begge på grunn av blødninger/styrtblødninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå