Eeniemeenie Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Har to studentvenninner som bodde sammen (leide leilighet med 3 soverom) De betalte 7500 u/strøm i mnd og for et par mnd siden fikk de vite at husleia skulle økes opp til 10 000 kr mnd u strøm. Hun ene flyttet ut fordi hun da ikke fikk råd til å betale sin del av leien. Hun andre ville bli boende fordi husvertene skulle finne to andre leietagere som skulle bo sammen med henne. Hun dro da hjem på ferie til sine foreldre etter at hun ene hadde flyttet ut. Da hun kom tilbake spurte husvertene om HUN hadde funnet andre leietagere selv ( de skulle gjøre dette)og når hun da sa nei fikk hun en uke på seg til å komme seg ut av leiligheta. Er dette virkelig LOV?! Hun står nå uten boplass når universitetet starter opp og er hos foreldrene til hun finner seg ny bolig. Hadde hun ikke hatt foreldre hadde hun jo faktisk mer eller mindre blitt kastet ut på gata. Leiemarkedet i denne byen er veldig trangt om dagen..
Cimorene Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 (endret) http://www.dinepenger.no/bruke/pass-opp-for-ulovlige-prishopp-paa-husleien/20259712 Det er lover og regler på det med å øke leia. Og hun har vel skrevet under på en kontrakt? Står hun som leietaker på hele leiligheten eller kun sitt rom + fellesarealer (altså som i et kollektiv)? Jeg hadde kontaktet jushjelpa i mitt område og fått de til å se på saken. Endret 6. august 2012 av Cimorene
Rosablader Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Vil ikke tro at dette er lov, nei. Ho har vel en kontrakt med 1 eller 3 mnd oppsigelse? Har hørt om fler som må finne ny leietager, men da har dette i såfall blitt snakket om mellom eier og leier.
Eeniemeenie Skrevet 6. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2012 De sto begge to som leietagere for hele leiligheta ettersom jeg har skjønt det. Men saken var jo at husvertene sa de skulle finne andre leietagere selv, og når hun sa at hun ikke hadde funnet noen kastet de henne rett ut.. Jeg synes ikke det høres helt riktig ut!
Eeniemeenie Skrevet 6. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2012 Oppsigelsen var en mnd i leiigheten.
Gjest marie-s Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 Det er klare regler for det å øke husleien, nå skal jeg ikke si at jeg kan desse reglene rett ut av hodet, men jeg tror det er noe slikt som at for det første må de ha leid i minst ett år før han kan heve leien og skal han heve leien må han følge prisindeksen. Altså kan selve økningen også være ugyldig og han kan bli erstatningspliktig. Han kan heller ikke bare kaste henne ut på en ukes varsel, regner med de hadde med oppsigelsetid i kontrakten? Dermed disponerer hun leiligheten til denne går ut, forøvrig kan du også si at oppsigelsen må være skriftilig. Be henne ringe leietakerforeningen med det samme.
Gjest peacock Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 Om leien kan justeres kommer an på hvor lenge de har bodd der. Etter 2 år og 6 mnd kan leien reguleres opp til markedsnivå. Før dette kan leien reguleres med maksimalt tilsvarende konsumprisindeksen. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html se §§4-2 og 4-3. Om oppsigelsestiden er en måned kan hun ikke settes på gaten uten saklig grunn. Oppsigelsen skal være skriftlig og det skal gis mulighet for klageadgang (husleieloven §7-9). Utleier kan ikke heve leieavtalen med mindre leietaker oppfører seg som nevnt i §9-9 Vil ut fra det du beskriver absolutt mene at oppsigelsen er ulovlig. Om venninnen din kan belastes for hele husleien alene vil jeg tro kommer an på om hun og samboeren har leid hele leiligheten sammen, eller om de har hver sin kontrakt. Deler de hele kan ikke bare venninnen flytte uten å betale, for da er de begge ansvarlige for å betale husleien til kontrakten er formelt oppsagt. Disponerer de en del hver er det utleiers ansvar å finne nye folk som kan flytte inn. Jeg er usikker på hvor venninnen din skal klage, så ville anbefale at hun umiddelbart tar kontakt med forbrukerrådet eller annen juridisk bistand (jussbuss eller noe).
Cimorene Skrevet 6. august 2012 #8 Skrevet 6. august 2012 Hvis huseierne kaster henne ut med 1 ukes varsel og hun har 1 mnd oppsigelsestid, regnes det som kontraktsbrudd. Få venninnen din til å se på husleieloven § 9-7: En oppsigelse skal være saklig, skriftlig og den skal begrunnes i henhold til husleieloven, den skal opplyse om leietakers rett til å protestere og virkningene av at hun eventuelt ikke gjør det og inneholde en henvisning til tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. Hun kan også protestere på oppsigelsen og ta saken videre i systemet. Det kan være at hun har krav på erstatning hvis retten/forliksrådet ikke finner at hun har hatt vesentlig mislighold av leieavtalen ifht husleieloven. Uansett er det ikke lov å kaste ut noen med en ukes muntlig varsel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå