Gå til innhold

Er sønnen min tidlig ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han blir 3 mnd nå og vil bare sitte og stå! Er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var også sånn. Skulle ikke ligge, bare sitte å stå =p Så vet ikke om han er tidlig ute, men unormalt er det i hvertfall ikke :)

Skrevet

Jeg om mannen sitter ofte å måper! Han er lissom ferdig med babytiden sin :( men alt er vel normalt.. Tia flyyyr!!

Skrevet

Min var også sånn. Skulle ikke ligge, bare sitte å stå =p Så vet ikke om han er tidlig ute, men unormalt er det i hvertfall ikke :)

Var han tidlig ute med resten og? Krabbing sitting osv?

Skrevet

Begge mine unger skiftet ut bagvognen da de var ca 4 måneder, for de ville sitte hele tiden. Da var det bedre med sportsvogn med regulerbar rygg, slik at de så ting uten å helt sitte på rumpa :)

Jeg var visstnok slik selv, så i vår familie blir ikke bagvogn brukt særlig lenge, ser det ut til :)

Jeg gikk da jeg var 10 måneder, og det gjorde også mitt eldste barn. Men yngste barnet mitt ventet med å gå til hn var 13 måneder :)

Men tidlig ute? Hva mener du egentlig?

Skrevet

Begge mine unger skiftet ut bagvognen da de var ca 4 måneder, for de ville sitte hele tiden. Da var det bedre med sportsvogn med regulerbar rygg, slik at de så ting uten å helt sitte på rumpa :)

Jeg var visstnok slik selv, så i vår familie blir ikke bagvogn brukt særlig lenge, ser det ut til :)

Jeg gikk da jeg var 10 måneder, og det gjorde også mitt eldste barn. Men yngste barnet mitt ventet med å gå til hn var 13 måneder :)

Men tidlig ute? Hva mener du egentlig?

Vet ikke helt :) er min første så man lurer jo på alt mulig :) bare trodde han skulle være en liten baby lenger:/ visste ikke at det var vanlig å begynne å nesten sitte alene så fort.. Tror dere det er skadelig for ryggen?

Skrevet

Nja, han har kanskje vært litt frempå, men ikke langt unna normalen. Nå i dag er han tre år og merker at han er litt lengre fremme enn mange andre treåringer.

Men det spiller jo i grunn ingen rolle, for en dag er de på lik linje alle sammen :) Omtrent i hvertfall :)

Skrevet

Det er nok ganske vanlig at de vil opp på den alderen :) Han kan godt stå litt i fanget dersom dere holder ham under armene (ikke etter hendene selv om han skulle være sterk nok til det), og han kan gjerne sitte på fangene deres, men du må ikke sette ham opp på gulvet før han setter seg opp selv. Om en måneds tid eller så kan han få halvsitte litt i vognen på kortere turer ol.

Skrevet

Min har vært ganske tidlig ute fysisk sett, men han klarte ikke å sette eller reise seg opp i stående i 3 mnd! Da lå han mer i statisk sit-up i vogna... Han reiste seg ikke opp i stående før han var 5,5 mnd...

Skrevet

Tror det er relativt vanlig.

Mine to var også slik. De var nok litt tidlige motorisk ellers også, så det kan kanskje ha en sammenheng.

Skrevet
Min har vært ganske tidlig ute fysisk sett, men han klarte ikke å sette eller reise seg opp i stående i 3 mnd! Da lå han mer i statisk sit-up i vogna... Han reiste seg ikke opp i stående før han var 5,5 mnd...

Jeg forsto det da ikke slik at barnet reiste seg opp...Men at han ville stå oppreist ved hjelp av mamma/pappa.

Skrevet

Jeg tror ikke HI mente at babyen hennes setter seg opp eller reiser seg opp selv, men har lyst til å stå i fanget og sitte på fanget ol :)

Skrevet

Jeg forsto det da ikke slik at barnet reiste seg opp...Men at han ville stå oppreist ved hjelp av mamma/pappa.

Aha... Men det vil da vel de aller fleste? Så da er det vel å anse som normalt da. En på tre mnd som reiste seg syntes jeg jo var veldig tidlig...

Skrevet
Aha... Men det vil da vel de aller fleste? Så da er det vel å anse som normalt da. En på tre mnd som reiste seg syntes jeg jo var veldig tidlig...

Ja, jeg tror nok det er ganske vanlig. I alle fall var begge mine slik. :)

Skrevet

Nei han står ikke på egenhånd men prøver å sette seg opp og vil helst bare stå på fanget! Er ikke alltid lett å vite hva som er normalt! Så takk for svar:)

Skrevet

Vanlig er det nok ikke du som skriver det!! Ikke vanlig at eg må 3 mnd reiser seg opp, dog min første jente reiste seg opp da hun var 5 mnd, og det var tidlig sa de..Jeg ville bare hun skulle være baby lengst mulig:/ Hu gikk aldri, men sprang da hun var 10 mnd..på slaget.....

Skrevet
Vanlig er det nok ikke du som skriver det!! Ikke vanlig at eg må 3 mnd reiser seg opp, dog min første jente reiste seg opp da hun var 5 mnd, og det var tidlig sa de..Jeg ville bare hun skulle være baby lengst mulig:/ Hu gikk aldri, men sprang da hun var 10 mnd..på slaget.....

Altså jeg tenkte reiser seg opp langs møbler altså. At han setter seg opp er en annen ting.

Skrevet

Han blir 3 mnd nå og vil bare sitte og stå! Er det vanlig?

Sånn er vår på 9mnd også, har vært sånn hele tida. Gidder ikke sitte, kan det såvidt, men å stå har han villet fra han var lite nurk og nå reiser han seg opp og er helt høy på nye ferdigheter, etter nettopp å ha lært å krabbe. Han vil ut og utforske, ikke sitte stille å tenke. Er vel babyer med krutt i dette :-) Ikke nødvendigvis tidlig ute gutten vår men veldig sterk, kunne holde ham i planken i lufta da han var 4 mnd, han hadde strak kropp. Mer enn jeg hadde klart!

Skrevet

Ja, sånn var vår datter fra hun var nyfødt. Har bilder fra da hun var 1 mnd gammel og satt foroverlent i fanget til pappaen og sov, men han holdt henne selvsagt da. Hun var jo ikke sterk nok til å sitte selv. Hun sto også rak på bena sine. Tror ikke hun var to mnd, da jeg i noen sekunder slapp taket på henne og hun faktisk sto selv, uten at det sviktet i beina. Men hun var ikke 13-14 mnd før hun begynte å gå da.

Hvis hun ikke fikk sitte eller stå så ble det rama skrik.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig tidlig ut ja!

Liten tøffing det der :)

Skrevet

Da er babyen min supertidlig ;) Det første han gjorde da jeg fikk ham oppå meg etter fødsel var å løfte hodet, og allerede de første dagene begynte han å "gå" oppå meg. Han har aldri tid til å ligge inntil meg, men skal opp med hodet for å kikke seg rundt. Når jeg legger ham på magen "krabber" ham, og når jeg løfter ham opp "går" han. Det blir spennende å se om han blir tidlig ute med å krabbe/gå :) Han er 7 uker nå.

Skrevet

Men han reiser seg jo ikke opp! Han ønsker å bli holdt i stående stilling. Det er jo vesensforskjellig!

Skrevet

Alle babyer "går" de første dagene, er en refleks...

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener HI, har en som er/var sånn selv. Han var fwrdig med å ligge på armen når han var åtte uker, da skulle han sitte. Urolig hele tia, å ligge er ikke bra nok. Men nå er han 5 mnd, og han har ikke satt seg opp og sitter selv enda, så han er ikke tidlig ute sånn sett. Han driver å prøver å krabbe nå da, men han får det ikke helt til :-)

Skrevet (endret)

3åringen her var også en "sånn" baby. Sto tidlig (når vi holdt), skulle aldri ligge på fanget, skulle sitte. Da jeg var på barseltreff på helsestasjon ved 2,5-3 mnd fikk jeg "kjeft" av helsesøster for det var ikke bra for en så liten baby å sitte så tidlig (støttet av min kropp, selvfølgelig). Da jeg la han ned slik de andre barna lå i "ammestillig" om du skjønner og han vræla værre og brukte all sin kraft på i sette seg opp(altså, han satt seg ikke ordentlig opp, men dro hodet/overkroppen godt opp) så skjønte hun jo fort at han selvfølgelig var sterk nok og ikke kunne ligge nede ;)

Når det er sagt så skal man jo ikke "presse" en unge fordi de burde eller skulle eller noe sånt. Ei av de som var hos hs samtidig på treff var kjempeimponert fordi hennes unge var ikke så sterk i kroppen/nakken, mye mer lealøs på en måte. Så det ene er nok like vanlig som det andre :) noen er mer nysgjerrige og skal se, opp og utforske. Andre er mer bedaglige og vil helst ligge og tar ting med ro :)

Endret av fikas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...