Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Jeg lurer på; Hvis jeg blir gravid med samboeren mens jeg studerer; hva er mine rettigheter? Hva har jeg krav på og hva kan jeg søke om? Hvordan er det med i forhold til fødselspermisjon? Håper noen kan svare meg!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Hei, Jeg studerte ved UiO og fikk permisjon i 1 år i forbindelse med fødsel/barsel. Hadde ikke jobbet i graviditeten så fikk engangsstønaden ca 35.000,- + stipend tilsvarende et år med stipend og lån fra lånekassen. Tilsammen ca 120.000,-
L-8 Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Jeg fikk også "gratis" lån og stipend under permisjon, men jeg intensiverte jobbingen i mnd som gravid, så fikk i tillegg 9-10 000 per mnd fra NAV. Supert å være studentmamma!
Audix78 Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 husk at det er krav om at du må ha mottatt stønad fra lånekassen i et visst antall mnd for å ha rett på fødselsstipend.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 husk at det er krav om at du må ha mottatt stønad fra lånekassen i et visst antall mnd for å ha rett på fødselsstipend. Nei, det er kun krav om at du må ha hatt RETT på stipend og lån fra lånekassen en periode i forkant.
Audix78 Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 <p> husk at det er krav om at du må ha mottatt stønad fra lånekassen i et visst antall mnd for å ha rett på fødselsstipend. Nei, det er kun krav om at du må ha hatt RETT på stipend og lån fra lånekassen en periode i forkant. </p><p> </p> <p>Ja du har rett, men obs obs hvis samboer tar ut foreldrepenger...</p> <h2> Alle vilkårene under må være oppfylt for at du skal få foreldrestipend:</h2> <ul> <li>Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene.</li> <li>Du må bo sammen med barnet.</li> <li>Tar ektefellen eller samboeren din ut fulle <a href="http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel;jsessionid=D257218718F73251883BE6B48E30324A.navnode02">foreldrepenger fra Nav</a>, får du ikke foreldrestipend. Har ektefellen eller samboeren din gradert uttak av foreldrepenger, blir det gitt fullt foreldrestipend dersom han eller hun tar ut mindre enn 50 prosent foreldrepenger, og halvt foreldrestipend dersom han eller hun tar ut 50 prosent foreldrepenger eller mer.</li> </ul>
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå