Gå til innhold

Hytte og Festetomt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på ei hytte vi vil kjøpe men er skeptis vedr FESTETOMT.

Takker for det posetive og negative vedr festetomt svar.

Linker om detta. Har vert mykje snakk om festetomter men har ikkje satt meg inn i detta og takker for tips og linker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Komunal festetomt eller privat eid?

Man betaler en fast sum i året for leie av tomten. Summen er fastsatt av eieren av tomten.

Skrevet

Det er visst snakk om pris i fht å kjøpe den så vidt jeg har forstått det.

Grunneierne vil naturlig nok ha mest mulig, men det er visst noen regler for hvor mye de kan ta.

Litt kjipt å måtte betale blodpris for en tomt som hytta/huset ditt allerede står på. Pr dags dato kan du kjøpe tomta billig hvis grunneieren vil selge.

Skrevet
Komunal festetomt eller privat eid? Man betaler en fast sum i året for leie av tomten. Summen er fastsatt av eieren av tomten.

privat eid.

Hi

Skrevet

Jeg har hytte med festetomt. Betaler 3000 kr i året for bruksrett. Prisen på den hytta du ser på gjenspeiler seg jo i at tomten ikke er eget eie, men festet.

Skrevet

Ved hyttetomt har du innløsningsrett (rett til å kjøpe) hvert tiende år. (mot hvert andre år for boligfeste) Når retten inntrer avhenger av når festekontrakten er fra. Innløsningssummen skal være 25 ganger oppregulert festeavgift eller 40 % av tomtens markedsverdi. Det er grunneier som velger hvilket av disse alternativene som skal benyttes. du kan også kjøpe selv om ikke du har rett etter loven, men da er det opp til grunneier å fastsette pris, de fleste selger da til markedspris, dvs hva tomta ville vært verdt på det åpne markedet.

Og til deg over her - det har ingenting å si om tomta er i privat eller kommunalt eie, utover at enkelte private grunneiere kan være vrange og enkelte kommuner dumsnille ift priser.

Skrevet

Mente at takst er lavere når man leier tomten kontra at den er eid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...