Gå til innhold

hjelp dattera mi på 8 år har....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynt å få pupper!!! Er ikke dette veldiiig tidlig da? De er selvfølgelig ikke store og du kan ikke se det utenpå klærne, men bare bitte små. Har noen andre noe erfaring med sine døttre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun noe overvekt?

Ser de som kom først i puberteten i klassen til elste var de som var overvektig og de som var høye/store. Den første fikk mensen i 5 kl. De to neste i 6 kl.

Har null erfaring. Men de i 3 kl her har kun hvis de er overvektig.

Skrevet

Hvis hun har "høy-karbo-kosthold" så går utviklingen mye fortere. Da er det bedre å være restriktiv ift karbohydrater, det er med på å normalisere hormonene hennes!

Skrevet

Nei hun er slank, glemte å nevne det, så det er ikne fett der. Hun er 134 høy og veier kun 25 kg. Kutte karbohydrater skal jeg jammen gjøre, dwt får hun mye i seg!

Skrevet

Det er kanskje tidlig men ikke unormalt. Jeg fikk pupper når jeg var 8-9 og måtte begynne med bh, ikke var jeg stor på noen måte heller. Syntes ikke du skal begynne å sette henne på "diett" sånn som anonym over her foreslår. prat heller med henne om det, kjøp topper/barnebh til henne ol. sånn at hun føler seg komfortabel med de. Hun er nok bare tidlig utviklet, ingen skam i det:D

Skrevet

7 åringen kom her omdagen og sa hun hadde fått pupper, og måtte igrunn si meg enig med at de var på vei ja. Hun er tynn som en høvelflis, så ganske lett å se at det er noe forandringer der ja.

9åringen har også anntydninger til pupper. Hun har bredere benbyggning og en skikkelig muskelbunt så hun ser en det ikke like godt på selv om hun det begynner å bli mer synbart.

10åringen som er tynn som en flis hun også, har ingen anntydninger.

14åringen har pupper, men mikroskopiske. Spørts bh'n er der bare for synsskyld.

Så de utvikler seg forskjellig, men merker godt at hormonene herjer i kroppene deres. Når alle var rundt 8år begynte det med svette, og så har ting bare kommet i tur og orden. Veldig lett å forklare ungene at de nå svetter som voksne når de ikke engang får dusje etter en gymtime, siden skolen mener de ikke begynner å svette før de går ut av barneskolen... JIHA!!!

Skrevet

Det er ikke noe alternativt i det at "for mye" næring, og da spesielt for mye raske karbohydrater, påvirker hormonene våre, så om barn spiser for mye unødvendige og raske karbohydrater så risikerer de at hormonene (og utviklingen) går litt bananas.

Mener ikke å sette henne på ekstrem lavkarbodiett.

Men mange som har altfor mye sukker og andre raske karbohydrater som med fordel kan kutte disse.

En typisk 8-åring spiser gjerne 3-4 brødmåltider pr dag, spiser syltetøy eller sjokoladepålegg, spiser yoghurt med mye sukker i, drikker juice og melk og spiser mye pasta, ris eller poteter til middag. I tillegg kommer godterier og evt brus.

Dette er enorme mengder sukker!!!

Ernæringsmessig er det mye mer fornuftig å f.eks. bytte til yoghurt naturell og tilsette bær og nøtter, da får hun i seg gode næringsstoffer også.

Det er en kostomlegging, IKKE slankekur, det er snakk om!

HI, anbefaler deg å lese deg litt opp på temaet. Dr Hexeberg og andre har gode bøker som er greie å starte med.

Det beste er om du kan gjøre endringer uten at jenta di blir altfor involvert utover det at hun kan lære hva som er sunt og ikke sunt.

Skrevet

Datteren min er 7. Hun har også begynt å få bryster. (hun er også tynn) Det er vist ganske normalt og ikke noe å bekymre seg om så lenge hun ikke også får hårvekst eller mensen. Ikke kutt for mye i karbohydratene. Barn trenger en god del for at hjernen skal utvikle seg skikklig i tillegg til andre mulige helseproblemer er lavkarbokosthold kan føre med seg.

Skrevet

Datteren min er 7. Hun har også begynt å få bryster. (hun er også tynn) Det er vist ganske normalt og ikke noe å bekymre seg om så lenge hun ikke også får hårvekst eller mensen. Ikke kutt for mye i karbohydratene. Barn trenger en god del for at hjernen skal utvikle seg skikklig i tillegg til andre mulige helseproblemer er lavkarbokosthold kan føre med seg.

Skrevet

Herlighet.... når man nevner å kutte ned på de usunne raske karbohydratene så går folk tydeligvis totalt i vranglås her inne!!!

Nok en gang, jeg snakker IKKE!!!!! om å sette jenta på et veldig lavkarbokosthold, men å kutte de usunne og bytte ut noen av de andre raske med kilder som gir mer næring og mindre blodsukkerpåvirkning. Jenta vil få i seg mer enn nok karbohydrater på den måten. Den mengden vi trenger er mye mindre enn det mange her inne tilsynelatende tror! Hjerneutvikling er mer enn noe annet avhengig av at man får i seg de riktige og essensielle fettsyrene, by the way....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...