Gå til innhold

Særtilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med søknad om særtilskudd? F.eks til babyutstyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det? Kan man kreve at barnefar er med på å dekke utgiftene til babyutstyr feks?

Har lurt på dette selv, så håper det kommer svar.

Skrevet

Det er til spesielle engangsutgifter, f.eks konfirmasjon, briller, tannregulering.

Sportsutstyr skal dekkes av det ordinære bidraget.. men det er et ganske betydelig utlegg man får før/når babyen kommer. Barnevogn, stellebord, bilstol må vel betraktes som engangsutgifter?

Skrevet

Ja, jeg har tenkt MYE på det. Totalt ender jeg vel på 20-25 000,- i gravid- og babyrelaterte utgifter. Og min eks-samboer, som sammen med meg bestemte at vi skulle bære frem barnet forsvant bare i uke 13, og har ikke bidratt med en krone. Ja, det må da være å anse som engangsutgifter, men regnet med at man ikke kunne kreve noe.

De kan sno seg unna det meste de mannfolka, men de kan komme plutselig når det passer dem å kreve samvær ja!

Skrevet

Har du tatt vare på alle kvitteringene? Gjør det! Jeg har tatt vare på det meste, 30.000 kr, og sender avgårde søknad til NAV med argumentasjon om at dette er engangsutgifter til babyens ankomst. Barnefar vil ikke betale noe, for hans del kunne babyen ha reist naken hjem fra sykehuset til ingenting...

Skrevet

Ja, har samlet kvitteringene i to konvolutter. En som er direkte babyrelatert utstyr: klær, smokker, bilstol, vogn etc.

Men har jo også hatt indirekte utgifter som er mer gravid-relatert: transport til kontroller, vitaminer, amme-bh'er, mamma klær etc.

Tviler egentlig på at bf vil bidra med noe, men vet jo ikke, går ikke an å snakke med han, men samvær påstår han at han skal ha (og han bor på andre kanten av landet).

Om man skulle få innvilget et slikt tilskudd, krever NAV beløpet hos BF? Skal din bf ha noe med babyen å gjøre?

Skrevet

Forresten er det bare flaks at jeg hadde sparepenger til babyutstyr, aner ikke hvordan jeg skulle skaffet penger ellers...

Helt håpløst at de ikke plikter til noe annet enn barnebidrag. Og det dekker jo ingenting!

Skrevet

Er dere seriøse? Dere får da foreldrepenger eller engangstønad som alle andre, disse pengene brukes til innkjøp av vogn, klær, seng o.l! Hvis det går Ann å få igjen penger av NAV til gravidklær, bh'er og annet er det noe alvorlig galt med systemet! Som alenemor vil du ofte få ekstra barnetrygd og os, det er liksom ikke måte på hva dere skal ha dekket!

Beklager hvis jeg virke sur og grinete, men jeg blir rett og slett skremt over tankegangen til enkelte!

Skrevet

Er du alenemor Lexi? Måtte du dekke alle disse utgiftene alene?

Man har bra mye mindre å rutte med som aleneforsørger UANSETT om man får 970,- ekstra i barnetrygd osv. Er ganske stor forskjell på å ha to inntekter, og en person og dele alt med.

Det jeg får i barnebidrag dekker 1/3 av husleia, selvfølgelig ville jeg heller ha vært to om dette!

Dette er vel snakk om at nav hjelper til med innkreving fra bf, når de slår seg vrang og ikke går an å snakke med!

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg fikk noen kroner i støtte fra sosialen den gangen, var vel rundt 8000. Hvem trenger 20000-30000? Ingen som har hørt om å kjøpe brukt? Eller skal alt være nytt og gullbelagt? Det er heller ikke alt man trenger første uken.

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg må også si meg enig med Lexi, og ja jeg er i allefall alenemor og ha vært det siden jeg gikk gravid. Om du skal ha tilskudd til amme-bh så husk å trekke fra ungått slitasje på de vanlige du bruker da. Dette høres jo helt riv ruskende galt ut. Om jeg legger på meg og blir feit, kan jeg da få NAV til å betale ny garderobe til meg siden jeg er alenemor? Selv kjøpte jeg ikke noe nytt når barnet mitt ble født, jeg kjøpte alt brukt og arvet mye klær. Jeg kan ikke se at min sønn har lidd av den grunn.

Skrevet

Klarer du ikke lese det som er skrevet eller? Det er snakk om å få et særtilskudd til engangsutgifter som en del av barnebidraget fra barnefar, ikke fra NAV (som du vel regner som "dine" skattepenger), så slapp helt av, "dine" skattepenger skal ikke gå til å dekke mine slaskete amme bh'er...

Herregud er det mulig?

Skrevet

Kan ikke dere som kommer med sånne svar bare la det være? Var ikke klar over hvor mye fordommer det fantes der ute mot alenemødre. Forstår ikke hvorfor alle tråder som handler om aleneforsørgere og økonomi ender med slike kommentarer.

Jeg har faktisk nok med å sitte med kjærlighetssorg over en barnefar som ikke har tatt kontakt hele graviditeten, uten jobb fordi jeg sa den opp for å flytte med til hans hjemby, uten leilighet fordi den også var sagt opp, barn i magen, bekkenløsning og økonomiske vansker fordi bf ikke vil bidra.

Da har man heller ikke oversudd til å løpe rundt for å kjøpe brukt barneutstyr heller. Så dere vet ingenting om omstendighetene.

Trenger ikke deres fordommer tredd nedover hodet i tillegg.

Gjest marie-s
Skrevet

Det er jo nettopp slike tråder som gjør at det blir fordommer mot oss som er alenemødre.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Det er jo nettopp slike tråder som gjør at det blir fordommer mot oss som er alenemødre.

Fordommer fordi mor forventer at far skal bidra til eget barn? Eller fordommer fordi mor ikke ønsker å betale for alt selv?

Jeg fikk min lønn og senere foreldrepenger og betalte alt selv. Far fikk sin lønn og betalte ingenting. Er det rettferdig? At en far ikke skal måtte bidra på noe som helst måte med å betale for de store tingene som en baby må ha?

Skjønner godt at damene her etterlyser måter for å få far til å være med på "spleiselaget".

Skrevet

Jada, det er helt høl i hue å forvente at en voksen mann på 31 år, som har vært med å bestemme at dette barnet skal settes til verden også skal være med å bidra økonomisk, selv når han ombestemte seg og stakk i tolvte time...

Skrevet
Kan ikke dere som kommer med sånne svar bare la det være? Var ikke klar over hvor mye fordommer det fantes der ute mot alenemødre. Forstår ikke hvorfor alle tråder som handler om aleneforsørgere og økonomi ender med slike kommentarer. Jeg har faktisk nok med å sitte med kjærlighetssorg over en barnefar som ikke har tatt kontakt hele graviditeten, uten jobb fordi jeg sa den opp for å flytte med til hans hjemby, uten leilighet fordi den også var sagt opp, barn i magen, bekkenløsning og økonomiske vansker fordi bf ikke vil bidra. Da har man heller ikke oversudd til å løpe rundt for å kjøpe brukt barneutstyr heller. Så dere vet ingenting om omstendighetene. Trenger ikke deres fordommer tredd nedover hodet i tillegg.
Og der kom fordommer-anklagen ja... stakkars deg...
Skrevet
Kan ikke dere som kommer med sånne svar bare la det være? Var ikke klar over hvor mye fordommer det fantes der ute mot alenemødre. Forstår ikke hvorfor alle tråder som handler om aleneforsørgere og økonomi ender med slike kommentarer. Jeg har faktisk nok med å sitte med kjærlighetssorg over en barnefar som ikke har tatt kontakt hele graviditeten, uten jobb fordi jeg sa den opp for å flytte med til hans hjemby, uten leilighet fordi den også var sagt opp, barn i magen, bekkenløsning og økonomiske vansker fordi bf ikke vil bidra. Da har man heller ikke oversudd til å løpe rundt for å kjøpe brukt barneutstyr heller. Så dere vet ingenting om omstendighetene. Trenger ikke deres fordommer tredd nedover hodet i tillegg.
Og der kom fordommer-anklagen ja... stakkars deg...

Ja huff....

Skrevet

-ia-

Hvis Nav innvilger, vil de kreve inn beløpet av far. Jeg ser det er kommet en del usaklige svar, og det er jo litt trist å se. Det ER nemlig ikke slik at aleneforeldre får så mange penger slengt etter seg.

Barnefar her har ikke betalt et rødt øre til nå, og sier at babyutstyret vil han ikke være med å betale på. Jeg er veldig skuffa over at han lot meg i stikken der jeg pga diverse omstendigheter ikke fikk sykepenger slik at jeg sto uten inntekt en måned før fødselen. Og fortsatt skulle jeg forberede babyens ankomst, med alt av klær og utstyr. I ettertid har han vært sur for at jeg bestemte navnet og bruker som argument mot å bidra at han ikke fikk være med på fødselen (enda han har ny dame). Hadde det ikke vært for barnets skyld, kunne han tatt pengene sine og stappa dem der sola aldri skinner.

Han kommer nok ikke til å ha noe særlig med barnet å gjøre.

Skrevet
-ia- Hvis Nav innvilger, vil de kreve inn beløpet av far. Jeg ser det er kommet en del usaklige svar, og det er jo litt trist å se. Det ER nemlig ikke slik at aleneforeldre får så mange penger slengt etter seg. Barnefar her har ikke betalt et rødt øre til nå, og sier at babyutstyret vil han ikke være med å betale på. Jeg er veldig skuffa over at han lot meg i stikken der jeg pga diverse omstendigheter ikke fikk sykepenger slik at jeg sto uten inntekt en måned før fødselen. Og fortsatt skulle jeg forberede babyens ankomst, med alt av klær og utstyr. I ettertid har han vært sur for at jeg bestemte navnet og bruker som argument mot å bidra at han ikke fikk være med på fødselen (enda han har ny dame). Hadde det ikke vært for barnets skyld, kunne han tatt pengene sine og stappa dem der sola aldri skinner. Han kommer nok ikke til å ha noe særlig med barnet å gjøre.

Du skriver min historie!!

til HI: Men uansett alenemor eller ikke, barnevogn og bilstol koster, så skulle tro at slike ting kommer under særtilskudd. Jeg har ikke undersøkt det, da jeg bestemte meg for at jeg ikke ville ha hjelp av dette håpløse mannfolke som er far til mitt barn. Men snakk med NAV, de burde vel vite. Særtilskudd til klær og tåteflakser, amme-bher o.l tror jeg ikke du får, men til de større, dyrere tingene burde det vel være noe.

Det handler ikke om at vi alenemødre vil ha mest mulig penger ut av staten, men vi har 1 inntekt å forsørge vårt barn på, mens andre har 2. Det er vel også derfor at vi får en ekstra barnetrygd, og OS i en periode, dette tilsvarer langt ifra en ekstra inntekt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Whopsi, hvordan går det? Har du fått noe vedtak i saken din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...