Gå til innhold

fuktighetskrem, parabener og slikt hysteri...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har lest litt om at parabener kan være/er skadelig i svangerskapet. er dette tull, eller bør jeg tenke over hva jeg smører kroppen med?

i så fall, kan dere anbefale noen "trygge" produkter dere er fornøyde med? ca pris og hvor man får tak i det :) plages med tørr hud etter en del sol i sommer, så er avhengig av fuktighetskrem :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør absolutt tenke over det - selv om mange sikkert vil hevde det er hysteri.

Flere av stoffene er hormonhermende og flere er bakteriedrepende. De fleste har vel nå fått med seg at det f.eks. ikke er heldig å bruke Zalo antibak regelmessig (kan forårsake oppblomstring av de farligere bakteriene fordi de også gode drepes). Så hvorfor smøre slikt på kroppen - spesielt under svangerskap??

Det er nå også kommet forskning som viser at brystkreftkuler, da spesielt de kulene som kommer i de delene av brystet som er nærmest armhulen, har uforholdsmessig høy konsentrasjon av parabener og andre hormonhermende stoffer.

Weleda og Dr Hauschka fra helsekostbutikker har gode og trygge produkter som heller ikke koster så veldig mye. Weleda har også en kjempefin serie til baby som du kan sjekke ut :)

alt fra babykrem til sinksalve, badesåpe og kuldekrem...

Husker ikke prisene på alt, men sinksalven til baby koster i hvert fall 99,-. Weleda har forresten en fantastisk kroppsolje som du sikkert ville like også, den finnes i 3-4 varianter og er veldig drøy. Den klisser ikke heller (så lenge du bruker fornuftige mengder ;) ).

Hvis du har tørr hud etter sommeren så kan du også prøve å ta litt høyere dose omega3 hver dag, samt få i deg olivenolje og gjerne litt cocosa også. Da slipper du den tørre huden etter hvert :) Nervesystemet til den lille i magen har bare godt av gode fettsyrer - og det har du også! :)

Huden er kroppens største organ, og jeg synes det er unødvendig å smøre inn hele kroppen med noe som er påvist kan gi økt risiko for sykdom og plager. Jeg mener det er unødvendig fordi det finnes gode og trygge erstatninger til fornuftige priser.

Skrevet

Jeg tar det helt alvorlig og er nøye med å sjekke at alt jeg kjøper er parabenfritt. Det begynte jeg med lenge før vi tenkte på å få barn, og jeg er veldig glad for det i dag. Selv om man er usikker på hvor alvorlig man bør ta det, er det jo tross alt best å være føre var.

Skrevet

Nyere forskning viser at de verdiene som pr i dag er lovlige og ansett som "ufarlige"... ofte ikke er det likevel.

Verdiene er i utgangspunktet satt enkeltvis, og at kroppen skal tåle den dosen av det ene stoffet. Men det som det ikke finnes tall på er det faktum at når man putter flere stoffer sammen (og i løpet av et døgn får vi i oss temmelig mange) så får de ofte en annen virkning enn om de er hver for seg. Dvs at en mengde som ligger langt under "sikker" verdi kan gi helsefare på sikt når den kombineres med små mengder av andre stoffer.

Det begynner å komme litt forskning på dette, men siden det er veldig vanskelig å forske på (og ikke ønskelig for mange) så finnes det foreløpig lite om det. Da er det tryggest å velge sikre alternativer :)

Skrevet

jeg tar 2 omega3 kapsler hver dag, kjøpt på apotek. bør vel ikke øke da? eller ? :)

hvordan vet jeg om kremer inneholder parabener uten å måtte spørre på helsekost, apotek o.l? står så mye under innhold på kremene, og jeg skjønner kun hva halvparten er :P

Skrevet

Hvis du er veldig tørr i huden så bør du få i deg 3-4 gram omega3 pr dag. Sjekk hvor mye kapslene dine inneholder og juster deretter. Hvis du går på blodfortynnende så skal du være litt forsiktig med å øke dosen omega3, ellers er det helt ufarlig i slike doser.

Eneste måten er å lese pakningsvedlegg for å være sikker på om noe inneholder parabener eller ei. Noe er merket "uten parabener", men ikke alt. Også noen produkter du får på helsekosten kan inneholde parabener (ikke de jeg nevnte over her), så det er greit å spørre. Betjeningen i butikkene skal jo kunne svare deg. Du trenger ikke forstå så mye av det som står, bare se om det er ord som slutter på -paraben.

Skrevet

ikke veeeldig tørr, bare sånn at det flasser litt dersom jeg lar være å smøre en dag. synes godt pga jeg ble veldig brun i sommer bare.

aha, så det er ikke verre enn det nei?:) trodde det var uforståelige navn.

på de stoffene, men om det slutter på parabener så skal til og med jeg klare å sjekke det :) takk for tips, tar meg en handlerunde i morgen da :)

Skrevet

Alle Ren-produktene er fri for parabener og hormonforstyrrende stoffer :) det finnes en app som heter hormonsjekk, den sjekker profuktene dine og viser hva som er greit og ikke.

Skrevet

Jeg anbefaler Dr Hauschka. Veldig fornøyd med alle produktene derfra. Det får du tak i på helsekostbutikker.

Hvorfor kaller du det hysteri? Det begynner å bli mer og mer enighet om at man bør være forsiktig med parabener. Hvorfor er alle som ønsker å være føre var og ta vare på sin egen og sitt barns helse hysteriske?

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Anbefaler deg å laste ned appen hormonsjekk.

Da kan du scanne produktene du har rett inn på mobile. Så står det om de er trygge eller ikke:) super app!

Skrevet
Hvis du er veldig tørr i huden så bør du få i deg 3-4 gram omega3 pr dag. Sjekk hvor mye kapslene dine inneholder og juster deretter. Hvis du går på blodfortynnende så skal du være litt forsiktig med å øke dosen omega3, ellers er det helt ufarlig i slike doser. Eneste måten er å lese pakningsvedlegg for å være sikker på om noe inneholder parabener eller ei. Noe er merket "uten parabener", men ikke alt. Også noen produkter du får på helsekosten kan inneholde parabener (ikke de jeg nevnte over her), så det er greit å spørre. Betjeningen i butikkene skal jo kunne svare deg. Du trenger ikke forstå så mye av det som står, bare se om det er ord som slutter på -paraben.

Vær obs på at du ikke må øke dosen med omega-3 dersom det er vitaminer i produktet du bruker, kun dersom det er ren omega-3.

Skrevet

Jeg anbefaler Dr Hauschka. Veldig fornøyd med alle produktene derfra. Det får du tak i på helsekostbutikker.

Hvorfor kaller du det hysteri? Det begynner å bli mer og mer enighet om at man bør være forsiktig med parabener. Hvorfor er alle som ønsker å være føre var og ta vare på sin egen og sitt barns helse hysteriske?

å herregud, det bare måtte komme. beklager på det sterkste, o' hellige dib-dame, at jeg brukte et ord du ikke liker, evt unnlot å bruke hermetegn ved bruk av det ekstremt fæle ordet hysteri. som du ser i innlegget mitt så spørr jeg om råd fordi det bekymrer meg litt. jeg har da aldri kalt gravide eller småbarnsmødre hysteriske. er det mulig? ellers takk for et saklig svar med godt tips :)

Skrevet

Anbefaler deg å laste ned appen hormonsjekk.

Da kan du scanne produktene du har rett inn på mobile. Så står det om de er trygge eller ikke:) super app!

er det til i phone eller android? :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg har iPhone, men tror den går

Til begge) den er gratis. Sjekk ut:) den er super fant ut at en del såkalte trygge barneprodukter ikke var så trygge allikevel:/ så glad jeg har den:)

Skrevet

Jeg har iPhone, men tror den går

Til begge) den er gratis. Sjekk ut:) den er super fant ut at en del såkalte trygge barneprodukter ikke var så trygge allikevel:/ så glad jeg har den:)

skal sjekke det ja :)

Skrevet

Fuktighetskremer / solkremer pleier jeg kjøpe på apoteket, da vet jeg det er trygt :-) ellers synes jeg det er en god idé og se etter svanemerket på produkter, da er de også fri for parabener :) pris variere fra 89 - så mye du vil bruke på krem på apoteket ;)

Skrevet

Fuktighetskremer / solkremer pleier jeg kjøpe på apoteket, da vet jeg det er trygt :-) ellers synes jeg det er en god idé og se etter svanemerket på produkter, da er de også fri for parabener :) pris variere fra 89 - så mye du vil bruke på krem på apoteket ;)

Det er langt i fra alle produktene på apoteket som er trygge, cosmica-produktene for eksempel er fulle av hormonforstyrrende stoffer. Prøv hormonsjekkappen :)

Skrevet

Det er langt i fra alle produktene på apoteket som er trygge, cosmica-produktene for eksempel er fulle av hormonforstyrrende stoffer. Prøv hormonsjekkappen :)

Æsj!!! Har gått der i god tro om at de ver best :( har Android mobil, hvordan finner jeg appen? Er heeelt grønn teknologisk :P

Skrevet

Kopiert fra folkehelseinstituttets nettsider:

--------------------------------------------------------------------

Kan vi bruke noen alternative kosmetiske produkter uten parabener?

Ja, men omtrent alle kosmetiske produkter er tilsatt et eller annet konserveringsmiddel. Uten konserveringsmidler er det meget stor mulighet for oppvekst av bakterier i produktet.

Konserveringsmidler er en av de ingrediensene i kosmetiske produkter som hyppigst gir bivirkninger, men sammenliknet med de stoffene som er vanlig å bruke, gir parabener få bivirkninger. Kosmetiske produkter som inneholder andre konserveringsmidler enn parabener er dermed ikke nødvendigvis tryggere i bruk.

--------------------------------------------------------------------------

Bare sånn til info...

Skrevet

Æsj!!! Har gått der i god tro om at de ver best :( har Android mobil, hvordan finner jeg appen? Er heeelt grønn teknologisk :P

Samme her, brukt de i masse år. Nå har jeg gått over til Ren. Vet ikke hvordan det er med android, men jeg lastet den ned fra app-butikken. Gratis er den og :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men jeg hørte en forsker på radioen som sa at parabener som smøres utenpå kroppen (krem/såpe ol.), omdannes til noe annet i kroppen, og har slett ikke den skadelige virkningen som parabener som inntas oralt. Vet ikke om det er noe i det, men jeg tenker som så; hvem er vel jeg til å mistro en uavhengig forsker innenfor området...?

Skrevet
Kopiert fra folkehelseinstituttets nettsider: -------------------------------------------------------------------- Kan vi bruke noen alternative kosmetiske produkter uten parabener? Ja, men omtrent alle kosmetiske produkter er tilsatt et eller annet konserveringsmiddel. Uten konserveringsmidler er det meget stor mulighet for oppvekst av bakterier i produktet. Konserveringsmidler er en av de ingrediensene i kosmetiske produkter som hyppigst gir bivirkninger, men sammenliknet med de stoffene som er vanlig å bruke, gir parabener få bivirkninger. Kosmetiske produkter som inneholder andre konserveringsmidler enn parabener er dermed ikke nødvendigvis tryggere i bruk. -------------------------------------------------------------------------- Bare sånn til info...

Hear hear! Mye hysteri og kunnskapsløshet ute og går.... Det er ikke alltid det alternative er så mye bedre, selv om de liker godt å gi seg ut for å være det..

Skrevet

Parabener og andre konserveringsmidler tilsettes for å øke holdbarhet ved at man bl.a. forsøker å hindre utvikling av bakterier. Men hvorfor i all verden skal vi absolutt ha kremer osv. som er holdbare i nærmest årevis? I naturen har alt sine naturlige "holdbarhetsdatoer", og man kan ved ufarlige midler øke denne noe. Men jeg tenker at jeg heller vil bruke ting med noe kortere holdbarhetstid, enn å smøre på meg noe som er tilsatt mye for at det skal være holdbart i evigheter.

Legger ved noen linker som de som er interessert kan kikke på. Det som er interessant er at man finner parabener i det meste av kroppsvev. Man finner også parabener hos de som aldri har brukt deodoranter. Det vil si at det vi får i oss parabener fra andre kilder også. Og nivåene de finner i vevet tilsvarer ofte de nivåene som brukes i kosmetikk osv.

http://www.usatoday....risk/52528952/1

http://www.scienceda...20111223348.htm

http://www.breastcan...y/parabens.html

For min del velger jeg å være litt mer forsiktig, rett og slett fordi det fremdeles er for lite kunnskap og forskning på i hvor stor grad disse stoffene faktisk påvirker oss.

Siden det finnes gode erstatninger så trenger man heller ikke forsake noe.

Men, som ved så mye annet, så blir dette et personlig valg hvor hver og en får gjøre det man føler seg trygg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...