Gå til innhold

Staten må ordne opp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt matt av hvor store forventninger mange her inne har til at samfunnet skal ordne alt for dem.

 

-de syns at det er så fælt å sende 10-12 mnd gamle barn i barnehagen og mener at man må få lengre lønnet permisjon selv om vi har en av verdens beste permisjonsordninger.

 

-de mener at det er kommunenes/statens ansvar å sørge for at barnet har pass hele sommeren sånn at de kan få ta ferie når de passer dem best uten å ta hensyn til åpningstider i bhg.

 

-de mener at det er statens ansvar å forsørge barna deres og klager over for liten barnetrygd og for dyre barnehageplasser.

 

Jeg må si at hun som lagde et helt innlegg for å fortelle at pga dårlig planlegging av sommerferien syns det var helt ok å belaste arb.giver med tre egenmeldingsdager fordi hun ikke hadde giddet å skaffe annet pass til barna sine.

 

Jeg tipper at de som klager på det ovennevnte, er de samme som klager over høye skatter og som "truer" med å stemme Frp, for da blir alt så meget bedre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, ja det må du regne med. Men om FrP skulle komme til makta, så vil det jo være mindre og mindre staten ordner opp i... :D

Skrevet

Herregud ...

Skrevet

[quote name=Alessandro+baby i magen :)' timestamp='1344168851' post='144440123] Herregud ...

 

Det var ikke meningen å forstyrre deg midt i bønnen - bare fortsett du!

Gjest marie-s
Skrevet
[quote name=Alessandro+baby i magen :)' timestamp='1344168851' post='144440123] Herregud ...
Det var ikke meningen å forstyrre deg midt i bønnen - bare fortsett du!

hi hi hi....den var god :-D

Skrevet

Ikke alle kan velge selv når de må ta ut sommerferien sin.

Skrevet

Staten er oss. Og vi betaler skatt til fellesskapet.

 

Ergo har vi rett til å kreve at pengene brukes slik vi ønsker. Ikke at vi alltid får ønsker oppfyllt, men vi har rett til å kreve det ;)

 

hehehe... tror du staten styrer oss alle? Forstår du ikke hva demokrati og folkevalgte betyr?

Skrevet

En venn av oss sa for ikke så lenge siden at det var en skam at vi ikke hadde helgeåpne barnehager. Ble så matt at jeg klarte ikke svare engang jeg :)

Skrevet
En venn av oss sa for ikke så lenge siden at det var en skam at vi ikke hadde helgeåpne barnehager. Ble så matt at jeg klarte ikke svare engang jeg :)

Ja, det er tragisk at folk tenker slik.Må bare si,at da tenker jeg:Hva skal de med barna da????

Flere jeg vet om skal både ha 3,4 og 5 barn,men klager over barnehager,barnepass og dårlige barnatrygder......... :/

Skrevet
Ikke alle kan velge selv når de må ta ut sommerferien sin.

 

Nei, men det vet de sikkert i god tid før sommeren, og må derfor ordne seg deretter.

 

Man har faktisk ansvar for å ordne barnepass selv, man kan ikke forvente at "staten" skal ha ordninger som passer for alle!

 

HI

Skrevet
Ikke alle kan velge selv når de må ta ut sommerferien sin.
Nei, men det vet de sikkert i god tid før sommeren, og må derfor ordne seg deretter. Man har faktisk ansvar for å ordne barnepass selv, man kan ikke forvente at "staten" skal ha ordninger som passer for alle! HI
Ikke så lett for alle å bare hoste opp noen som kan passe barna. Ikke alle vil overlate de til fremede de ikke vet hvordan vil behandle ungene deres.

 

Jeg kan ikke bestemme når jeg må ta ut ferie, men vi har heldigvis fått byttet til BHG som er åpen hele året og det samme er SFO på skolen :)

 

Men jeg forstår da like vel at det er vanskelig for enkelte.

Skrevet
Ikke alle kan velge selv når de må ta ut sommerferien sin.
Nei, men det vet de sikkert i god tid før sommeren, og må derfor ordne seg deretter. Man har faktisk ansvar for å ordne barnepass selv, man kan ikke forvente at "staten" skal ha ordninger som passer for alle! HI
Ikke så lett for alle å bare hoste opp noen som kan passe barna. Ikke alle vil overlate de til fremede de ikke vet hvordan vil behandle ungene deres. Jeg kan ikke bestemme når jeg må ta ut ferie, men vi har heldigvis fått byttet til BHG som er åpen hele året og det samme er SFO på skolen :) Men jeg forstår da like vel at det er vanskelig for enkelte.

 

Man trenger ikke hoste opp noe som helst! Er det så vanskelig å skjønne at sommerferien kommer HVERT år, og at det går an å begynne planleggingen i god tid?

 

Hvis man ikke har familie som kan stille opp, får man søke etter barnepass andre steder, f.eks skoleungdom som trenger å tjene seg litt penger.

 

Starter man i god tid, blir man kjent med mennesket, tilogmed, og slipper å overlate barna til fremmede!

 

hi

Skrevet
Ikke alle kan velge selv når de må ta ut sommerferien sin.
Nei, men det vet de sikkert i god tid før sommeren, og må derfor ordne seg deretter. Man har faktisk ansvar for å ordne barnepass selv, man kan ikke forvente at "staten" skal ha ordninger som passer for alle! HI
Ikke så lett for alle å bare hoste opp noen som kan passe barna. Ikke alle vil overlate de til fremede de ikke vet hvordan vil behandle ungene deres. Jeg kan ikke bestemme når jeg må ta ut ferie, men vi har heldigvis fått byttet til BHG som er åpen hele året og det samme er SFO på skolen :) Men jeg forstår da like vel at det er vanskelig for enkelte.

 

Man trenger ikke hoste opp noe som helst! Er det så vanskelig å skjønne at sommerferien kommer HVERT år, og at det går an å begynne planleggingen i god tid?

 

Hvis man ikke har familie som kan stille opp, får man søke etter barnepass andre steder, f.eks skoleungdom som trenger å tjene seg litt penger.

 

Starter man i god tid, blir man kjent med mennesket, tilogmed, og slipper å overlate barna til fremmede!

 

hi

Skrevet
En venn av oss sa for ikke så lenge siden at det var en skam at vi ikke hadde helgeåpne barnehager. Ble så matt at jeg klarte ikke svare engang jeg :)

 

Det er jo ett reelt spørsmål egentlig. Det burde være barnehager som har åpne på helger, på natta osv. Barnehagen idag er formet mest for de menneske som jobber i staten. De som jobber i private bedrifter har ofte ikke de samme mulighetene til å ta feriene sine da barnehagen, de har kanskje jobber som ikke er fra 8-16 eller på sommeren fra 8-15. Barnehagene er ikke formet til alle.

 

Hva skal de som jobber turnus, privat osv gjøre da..unngå å få barn siden ikke vi har godt nok tilbud til disse.

De vil og ta vare på barna sine, men kanskje de kan ta vare på de når de fleste har sine i barnehage og tilbringer da mest sannsynlig mer tid med barna sine enn det de som har barnehage på dagtid.

Skrevet

Jeg er en av dem som jobber slik at jeg ikke har noe ferie om sommeren. Hadde riktignok fri to helger siden begynnelsen av mai, men deter det. Ikke kan jeg ha med meg barna heller ettersom jeg jobber i Norges farligste eller nest farligst yrke. Hvis jeg ikke hadde kunnet skaffe barnepass måtte jeg selvfølgelig funnet meg en annen jobb. Velger du en turnusjobb eller en annen jobb som gjør at du jobber til ukurante tider, er en av ulempene at det kan være litt utfordrende med barnepass noen ganger. Alternativet er en annen, muligens dårligere betalt jobb.

Gjest peacock
Skrevet

Jeg er enig med deg i at vi ikke kan forlange en lengre betalt permisjon, HI, men samtidig synes jeg det er helt rimelig at man ikke ønsker å ha sin 10 mnd gamle baby i barnehage i 10 timer hver dag, fem dager i uken (for det blir det lett om man har reisevei til jobb). Jeg ville personlig ha fått veldig dårlig samvittighet overfor barnet mitt! Men dette går jo i de aller fleste tilfeller an å planlegge seg ut av, selv om det innebærer at man må flytte til en mindre bolig eller man må nøye seg med en bil fremfor to...

 

Nå er det faktisk slik at lovverket ikke gir arbeidstaker rett til selv å bestemme når man vil ha sommerferien sin - hva tror du skjer om alle med barn må ta ferie akkurat samtidig fordi de må passe barna sine? Kan man da bare få barn om man har besteforeldre i nærheten som stiller opp hele sommeren? Synes godt vi kan forvente en åpen barnehage/sfo i sommerferien, selv om det ikke nødvendigvis er den vanlige barnehage/sfo vi har plass i. Vi betaler tross alt en god del i skatt og i tillegg brukerbetaling for å få barna våre passet, så skulle det da bare mangle at det er åpent året rundt.

Skrevet
En venn av oss sa for ikke så lenge siden at det var en skam at vi ikke hadde helgeåpne barnehager. Ble så matt at jeg klarte ikke svare engang jeg :)

 

Det er jo ett reelt spørsmål egentlig. Det burde være barnehager som har åpne på helger, på natta osv. Barnehagen idag er formet mest for de menneske som jobber i staten. De som jobber i private bedrifter har ofte ikke de samme mulighetene til å ta feriene sine da barnehagen, de har kanskje jobber som ikke er fra 8-16 eller på sommeren fra 8-15. Barnehagene er ikke formet til alle.

 

Hva skal de som jobber turnus, privat osv gjøre da..unngå å få barn siden ikke vi har godt nok tilbud til disse.

De vil og ta vare på barna sine, men kanskje de kan ta vare på de når de fleste har sine i barnehage og tilbringer da mest sannsynlig mer tid med barna sine enn det de som har barnehage på dagtid.

 

Behovet for barnepass utenom ordinær arbeidstid er jo absolutt tilstede, men som pedagog mener jeg at barnehagetilbudet inneholder langt mer enn bare barnepass. Det formålet vil gå tapt om åpningstidene og tilbudet endres.

Skrevet
Jeg blir litt matt av hvor store forventninger mange her inne har til at samfunnet skal ordne alt for dem. -de syns at det er så fælt å sende 10-12 mnd gamle barn i barnehagen og mener at man må få lengre lønnet permisjon selv om vi har en av verdens beste permisjonsordninger. -de mener at det er kommunenes/statens ansvar å sørge for at barnet har pass hele sommeren sånn at de kan få ta ferie når de passer dem best uten å ta hensyn til åpningstider i bhg. -de mener at det er statens ansvar å forsørge barna deres og klager over for liten barnetrygd og for dyre barnehageplasser. Jeg må si at hun som lagde et helt innlegg for å fortelle at pga dårlig planlegging av sommerferien syns det var helt ok å belaste arb.giver med tre egenmeldingsdager fordi hun ikke hadde giddet å skaffe annet pass til barna sine. Jeg tipper at de som klager på det ovennevnte, er de samme som klager over høye skatter og som "truer" med å stemme Frp, for da blir alt så meget bedre..

 

ganske enig.

Men både sverige og danmark har lenger fødselspermisjonsperiode enn oss.

Skrevet
Ikke alle kan velge selv når de må ta ut sommerferien sin.
Nei, men det vet de sikkert i god tid før sommeren, og må derfor ordne seg deretter. Man har faktisk ansvar for å ordne barnepass selv, man kan ikke forvente at "staten" skal ha ordninger som passer for alle! HI
Ikke så lett for alle å bare hoste opp noen som kan passe barna. Ikke alle vil overlate de til fremede de ikke vet hvordan vil behandle ungene deres. Jeg kan ikke bestemme når jeg må ta ut ferie, men vi har heldigvis fått byttet til BHG som er åpen hele året og det samme er SFO på skolen :) Men jeg forstår da like vel at det er vanskelig for enkelte.
Man trenger ikke hoste opp noe som helst! Er det så vanskelig å skjønne at sommerferien kommer HVERT år, og at det går an å begynne planleggingen i god tid? Hvis man ikke har familie som kan stille opp, får man søke etter barnepass andre steder, f.eks skoleungdom som trenger å tjene seg litt penger. Starter man i god tid, blir man kjent med mennesket, tilogmed, og slipper å overlate barna til fremmede! hi

Nei nå er du på viddene.

Skrevet

Søstern min jobber til veldig ugunstige tider. Hun tar vare på folk med psykiskutvikingshemming.

 

jeg har mast på henne om hun ikke skal ha barn snart, men hun sier at hun ikke kan ha barn siden hun har den jobben hun har.

Det er jo helt tragisk og bli presset til å forbli barnløs på grunn av jobben.

Gjest peacock
Skrevet
Jeg blir litt matt av hvor store forventninger mange her inne har til at samfunnet skal ordne alt for dem. -de syns at det er så fælt å sende 10-12 mnd gamle barn i barnehagen og mener at man må få lengre lønnet permisjon selv om vi har en av verdens beste permisjonsordninger. -de mener at det er kommunenes/statens ansvar å sørge for at barnet har pass hele sommeren sånn at de kan få ta ferie når de passer dem best uten å ta hensyn til åpningstider i bhg. -de mener at det er statens ansvar å forsørge barna deres og klager over for liten barnetrygd og for dyre barnehageplasser. Jeg må si at hun som lagde et helt innlegg for å fortelle at pga dårlig planlegging av sommerferien syns det var helt ok å belaste arb.giver med tre egenmeldingsdager fordi hun ikke hadde giddet å skaffe annet pass til barna sine. Jeg tipper at de som klager på det ovennevnte, er de samme som klager over høye skatter og som "truer" med å stemme Frp, for da blir alt så meget bedre..
ganske enig. Men både sverige og danmark har lenger fødselspermisjonsperiode enn oss.

 

Nei, i Danmark får man bare full lønn i 6 mnd, og deretter kan man velge å ta et halvt år mer der man får kontaktstøtte (altså mye mindre enn vanlig lønn). I Norge har du rett på to år - ett år med full lønn og et år uten. Det er ganske lenge det!

Skrevet

I filmen til Michael Moore, I love capitalism(?), så vurderte de faktisk å bruke Norge som eksempel på hvilke velferdsordninger det går an å ha. Men de kom fram til at Norge var et for godt eksempel og amerikanerne ville ikke tro at det var sant, så de gikk for Storbritannia i stedet :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...