Gå til innhold

Hjemmebakte brød - lønner det seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bakt sunne, grove, hjemmebaktre brød med madde korn og frø osv i flere ganger. Brødene blir gode og holdbare og er bra for fordøyelsen. Men det er jo ikke kjempebillig å bake disse brødene, sammenlignet med hva er brød koster i butikken... Så lønner det seg egentlig å bake brød selv når det er flere ingredienser enn mel, vann, salt og gjær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe hvis du sammenligner med de billigste kneippbrødene til 6 kroner stk...

Skrevet

For meg er det ikke bare kroner og øre som er med i beregningen, men også hva som er best for kroppen. Når man vet hvor mye dritt ( masse ekstra gluten, salt, konserveringsmidler etc) de putter i brødene er valget ganske enkelt for meg i alle fall :)

Skrevet

Kneippbrød blir ikke spist her i huset, da en må spise et halvt brød for å bli mett og det er godt kun første dagen.... Men, har en en god oppskrift og kan kjøpe store poser med mel og slikt vil det vel lønne seg kontra brød til 30,- stk som vi bruker.

Skrevet

Vi baker som oftest solsikkebrød av ferdige pakker. Kjøper de på tilbud til ca. 15-16 kr pr.pk.

Av to pakker blir det tre store brød.

Disse er grove og gode.

Skrevet

De brødene vi lager (8korn brød) blir vel tilsammen 10-12 kr, stort nok til en dag intill videre.

Skrevet

Jeg har en brødbakemaskin og jeg har dessverre ikke klart å finne noen god oppskrift. Jeg syns brødet holder bare den første dagen og er dessuten ikke spesielt godt da engang.. Så kjøpebrød blir det her. Det er nok mye unødvendig i kjøpebrødene, men jeg trøster meg med at de hvertfall er mye renere og bedre for kroppen (antagelig) enn feks svenskebrødene som holder seg myke i tre uker!

Skrevet

Dette kommer vel an på hva man har i det hjemmebakte brødet, kontra hva som er i et kjøpbrød. Hvis man skal ha alle slags dyre korn og melblandinger fra helsekosten så blir det dyrt.

Men vi kjøper brødmix fra butikken hvor man bare tilsetter gjær og vann. Møllerens 4-kornbrød er godt og holder seg mer enn et par dager. Og er man en familie spises det jo opp på null komma niks. Jeg får aldri mislykkete brød med brødmix fra butikken og bruker kjøkkenmaskin fra Kenwood.

Hvis man ikke spiser så mye brød, kan man jo dele opp et brød i to og fryse det ned i halvparter.

Jeg syns ihvertfall at 4-korns brødet er knallgodt. Kjøper 2 pakker og får 3 store brød av det, evt 4 små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...