Gå til innhold

får ikke barselgruppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

da helsesøster var på hjemmebesøk i starten på juni spurte jeg om når barselgrupper ble opprettet, da fikk jeg som svar at siden det var rett før ferie og at da reiste jo folk bort (ja alle som har nettopp født drar til syden og danmark... )ble det ikke satt opp noen gruppe... syns det er ganske provoserende, da skal jeg gå hjemme i nesten ett år uten noe særlig voksenkontakt på dagtid.. jeg spurte om det var mulig å starte etter ferien da, og da sa hun bare at hun skulle se på det, men kun hvis det var nok som var interesserte..

noen andre som har fått barn på sommeren som har opplevd dette?

Endret av ingtho86
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

De fleste, også nybakte mødre, har ferieplaner så jeg tror at helsesøster har et godt poeng med at å ha oppstart på sommeren har lite for seg.

Skjønner heller ikke helt at du blir provosert. Du har selv ansvar for voksenkontakt, dersom du ønsker det, og du kan fint på eget initiativ ta kontakt med andre mødre for å treffes på dagtid med babyene.

Skrevet

Du kan jo høre på neste kontroll. For om det er andre som har fått barn omtrent samme tid er nok de også på kontroll. Hos oss har vi forskjellige timer på dagen. Men når alle er ferdig har vi barseltreff.

Kanskje det er noen andre treff du kan være med på? Rødekors har ofte, eller kirken. Jeg er med i flere grupper og treff. Et for mammaer i mars (hemmelig gruppe på FB), Barselgruppen min, treff hos rødekos (går når det passer), turgrupper og en cafe som pleier å ha treff.

Eller så kan du spørre om helsestasjonen din vet om noen slike treff?

Skrevet

enig med innlegget over her.. kan du ikke henge opp en lapp på helsestasjonen der du oppfordrer andre mammaer som har fått barn rundt den tiden du fikk til å ta kontakt? Lag en fb-gruppe eller noe?

Skrevet

Skjønner dette med at "alle" er på ferie, men tror nok flere enn du ønsker barselgruppe, så spør igjen - nå er det jo august og de fleste er ferdig med ferie.

Jeg fikk barn midt i juli, men det var ikke noe problem for helsesøster å samle mange julibarn i august. Det ble faktisk TO grupper :P

Nå er din født i juni og babyen blir litt gamlere enn det som er vanlig ved oppstart i barselgruppe, men det skal jo ikke ha noe å si når permisjonstiden er flere måneder til. Hvis ikke helsesøster er villig til å hjelpe til med dette så gjør du som er nevnt over her, at du henger opp en lappe på fellesrommet på helsestasjonen der du spør muntert om det er flere junimammaer/pappaer som har lyst til å delta på barseltreff. Foreslå gjerne allerede der et førstetreff på en kafe med dato og klokkeslett. Husk da å ta dato et par-tre uker frem i tid slik at de rekker å se lappen.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk i oktober å heller ikke kommet i noe barselgruppe :S

Jeg hadde også ønsket å komme barselgruppe.

Ikke for min del men for sønnen min så han får litt kontakt med andre barn.

Synes det er dårlig at jeg ikke har fått tilbud om det.

Skrevet

Jeg fikk også barn i juni og skal på barselgruppe-treff på helsestasjonen nå i august. :-) han blir mest sannsynlig litt eldre enn de andre babyene, men det gjør jo ikke så mye.

Regner med at de samler opp alle som fikk i juni og juli...

Skrevet

Nå er det ikke sånn at helsestasjonen er pliktig å opprette barselgrupper .Dette er noe som varierer rundt om i landet. jeg har vært heldig med mine to, da har helsestasjonen hatt 3 samlinger etter fødsel, så har det vært opp til oss om vi har arrangert treff privat i etterkant. Det er 3 år mellom mine to, de som har fått barn i den perioden fikk ikke tilbud om disse samlingene. En del sykmeldinger++ Med sistemann ble de ikke noe av noe. Selv om HS kallet inn var vi bare tre som møtte, og bare to som ønsket kontakt. Jeg har tatt ansvar selv, så selv om det ikke ble noe av den siste har jeg aldri hatt det så sosialt som det året!

Skrevet

Hos oss er det tydeligvis tilfeldig om man får tibud om barselgruppe eller ikke. Fikk barn i august i fjor. Ved hjemmebesøket spurte helsesøster om jeg var interessert i å være med i en barselgruppe. Sa jeg var veldig interessert, men fikk likevel ikke tilbud:( Har en nabo i nærområdet som fikk noen dager etter meg. Hun fikk tilbud om barselgruppe... Men dette var en annen helsesøster. Min helsesøster hadde gruppe med babyer som var en måned eldre enn min. Skjønner ikke at helsesøstrene kan organisere seg bedre sånn at de som virkelig ønsker gruppe, får tilbud om det! Hade vært akkurat det samme for meg hvilken helsesøster jeg fikk. Har savnet det sosiale både for mødrene og babyene.

Skrevet

Burde absolutt være barselgruppe uansett. Har fått to barn, begge på sommeren og da ble det startet barselgruppe i august. Viktig at man får kontakt med flere med barn på samme alder. Mange som har planer på sommeren ja, men gjør jo ikke noe om det starter først når barna er et par måneder.

Gjest amandine
Skrevet

Hjelpes.Ta nå ansvar for ditt eget liv! Og barselgruppe lager du selv om det trengs. Du er jo på DiB! Sutring kommer du aldri langt med uansett hva du sutrer for.

Skrevet

Fikk første i juli og da var ikke de andre mødrene interessert i barselgruppe, av forskjellige årsaker, så da ble det ikke. Er ikke alltid helsestasjonen kan gjøre så mye med det... Husker det var litt kjedelig siden jeg ikke kjente så mange andre med barn i nærheten. Men finnes jo ofte slike babysang - grupper, babysvømming, etc hvor man kan bli kjent med folk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...