Gjest Mammantil2prinser Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Jeg skulle skifte bleie på 2åringen min før leggetid, å der ser jeg en hvit mark litt bortenfor rumpehullet!! Kikket nøye i bæsjen, men så ingen flere! Har heller ikke merket noe på han at han klør eller noe! :/ HVA SKAL JEG GJØRE!! Gravid og hormonell og livredd:( Kan jeg ringe legevakta? Imorgen er det jo stengt på apotek og på mandag skal han begynne i barnehagen, han kan jo ikke det da? Vet dette er vanlig for barn å få, men nå ligger jeg her hysterisk å ikke har jeg sakt det til pappa'n jeg føler dette er min feil:'( Noen med erfaringer gode ord å komme med? Hadde satt stoooor pris på det!
November-spire-79 Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 Her der det jeg fant Ikke noe farlig Barnemark anses for å være meget smittsomt og dersom et husstandsmedlem er smittet, er sannsynligheten stor for at hele husstanden har marken. Særlig barn er sterkt utsatt på grunn av ujevn hygiene og en tilbøyelighet til å suge på fingrene. Nettopp derfor er smitsomheten stor i barnehager og småskole. Når infeksjon er oppdaget behandles alle husstandsmedlemene normalt med reseptfrie legemiddler. Det er normalt ikke nødvendlig å kontakte lege, selv om det kan være ubehagelig å oppdage at en er infisert. Behandlingen foregår normalt ved engangs inntak av liniment eller tablett som hemmer markens opptak av glykogen, og dermed sulter den ihjel. Eggene overlever som regel, og klekker etter noen dager. Derfor gjentas kuren vanligvis etter en uke. I særlige tilfeller viser marken seg mer motstandsdyktig eller verten er mer utsatt for autoinfeksjon, eller retroinfeksjon ved at eggene klekker i perianalen og kryper tilbake i tarmen. I slike tilfelle må behandlingen utvides og det kan være lurt å kontakte lege.
November-spire-79 Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 Men du kan ikke ta noe legemiddel uten å snakke med lege da, siden du er gravid
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 4. august 2012 #4 Skrevet 4. august 2012 Tusen takk for svar! Nå kom bonussønnen hit i går. Trenger han å ta noe? Han har jo bare vert her i 2dager før han drar, han drar i morgen og han er bare på rommet sitt og spiller spill?
November-spire-79 Skrevet 4. august 2012 #5 Skrevet 4. august 2012 Tja, det er ikke godt å si, men han er jo sikkert i nærheten av håndkler o.l på badet som ditt barn har brukt. Jeg ville hørt på apoteket når det åpner på mandag. De vet jo sånt. Mark er ikke gøy.....fysj hehe
November-spire-79 Skrevet 4. august 2012 #6 Skrevet 4. august 2012 Men du kan ikke ta noe legemiddel uten å snakke med lege da, siden du er gravid http://www.lommelegen.no/legesvar/barnemark-hos-gravid her fant jeg litt om det, hvis du blir smittet.
November-spire-79 Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Tuusen takk <3 Bare hyggelig Jeg lærer jo litt selv her jeg sitter å leser. Greit å vite hvis jeg skulle få det selv hehe (jobber i barnehage)
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 5. august 2012 #9 Skrevet 5. august 2012 Tuusen takk <3 Bare hyggelig Jeg lærer jo litt selv her jeg sitter å leser. Greit å vite hvis jeg skulle få det selv hehe (jobber i barnehage) Ja der er en vell litt mer utsatt også kanskje! Så er jo godt å vite litt om "prosedyren"
Emil & Røra Skrevet 5. august 2012 #10 Skrevet 5. august 2012 Jeg skulle skifte bleie på 2åringen min før leggetid, å der ser jeg en hvit mark litt bortenfor rumpehullet!! Kikket nøye i bæsjen, men så ingen flere! Har heller ikke merket noe på han at han klør eller noe! :/ HVA SKAL JEG GJøRE!! Gravid og hormonell og livredd:( Kan jeg ringe legevakta? Imorgen er det jo stengt på apotek og på mandag skal han begynne i barnehagen, han kan jo ikke det da? Vet dette er vanlig for barn å få, men nå ligger jeg her hysterisk å ikke har jeg sakt det til pappa'n jeg føler dette er min feil:'( Noen med erfaringer gode ord å komme med? Hadde satt stoooor pris på det! Roooolig nå! Dette har mange også uten å vite det, ikke skadelig, ikke farlig, bare veldig ekkelt! Vask sengetøy, håndklær, og selvfølgedlig de kærne barnet har brukt. Sørg for god håndhygiene. Kjøp tabletter når apoteket påner.
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 6. august 2012 #11 Skrevet 6. august 2012 Tusen takk for svar dere! Kjørte til søndags åpent apotek 40min unna og fikk kjøpt, selv om jeg ikke har sett noen flere. Var bare den ene så da jeg var hoss legen idag spurte jeg han, og han sa at da var det lite sannsynlig at det var mark jeg såg. Var det en var det ofte mange flere! Men panikk som jeg har satte jeg oss alle på kur, sånn for å være på den sikre side!
November-spire-79 Skrevet 6. august 2012 #12 Skrevet 6. august 2012 Hehe kanskje det bare var et riskorn bra det da så slipper du å få det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå