Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #1 Skrevet 3. august 2012 Jeg er gravid og har jobb ut august (var et engasjement). Nå kjennes det ut som jeg er på vei til å få like ille bekkenløsning som sist, og da ble jeg sykemeldt nesten hele svangerskapet etter at det satte inn. Men hva nå når jeg bare har jobb ut denne mnd? Kan jeg sykemeldes da? Får jeg sykemelding mens jeg er arbeidsledig, og hva får jeg evt da i sykepenger? Kommer jo ikke til å greie å begynne i en ny jobb med bekkenløsning... Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #2 Skrevet 3. august 2012 Jeg er gravid og har jobb ut august (var et engasjement). Nå kjennes det ut som jeg er på vei til å få like ille bekkenløsning som sist, og da ble jeg sykemeldt nesten hele svangerskapet etter at det satte inn. Men hva nå når jeg bare har jobb ut denne mnd? Kan jeg sykemeldes da? Får jeg sykemelding mens jeg er arbeidsledig, og hva får jeg evt da i sykepenger? Kommer jo ikke til å greie å begynne i en ny jobb med bekkenløsning... Noen som vet? Ja, såvidt jeg vet, så kan du det
Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #3 Skrevet 3. august 2012 Kommer ann på hvor lenge du har jobbet. har du jobbet over 6 mnd vil du få sykemelding også når kontrakten går ut. Har du jobbet mindre vil den opphøre når kontrakten går ut.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #4 Skrevet 3. august 2012 Har du vært ansatt i mer enn en måned så kan du vel sykemeldes? Hvis du får til ville jeg ha sykemeldt meg rett før engasjementet går ut. Blir sikkert hetsa nå for å være en naver/snylter. Men, let's face it: Er ikke bare bare og få ny jobb når man er gravid.
Clue Skrevet 3. august 2012 #5 Skrevet 3. august 2012 (endret) Sykepenger er en erstatning for bortfalt inntekt når man er syk og ikke kan jobbe. Når vikariatet ditt går ut, ville du mistet den inntekten uansett. Så om arbeidsgiver oppgir det til NAV, eller er den som utbetaler sykepenger (noe mange arbeidsgivere gjør, og får tilbakebetalt av NAV), så har du ikke krav på sykepenger etter det. Om det blir snakk om sykemelding, så bør du si fra at svangerskapspenger er det rette. Det gir samme utbetaling som sykepenger, men det "spiser ikke" av sykepengekvoten (som kan være god å ha etter svangerskapet) Endret 3. august 2012 av Clue
Clue Skrevet 3. august 2012 #6 Skrevet 3. august 2012 Husk også at foreldrepenger regnes på grunnlag av den inntekten du har NåR du går ut i permisjon. Sykepenger regnes som inntekt. Husker det var en her som brente seg på det. En har rett på foreldrepenger når en har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel, men det beregnes visst kun utfra det man får når man går ut i permisjon, eller et gjennomsnitt av de 3 siste årene. Etter min mening burde det tas utgangspunkt i gjennomsnittet av det de har som krav, altså 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst ikke sånn.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 Husk også at foreldrepenger regnes på grunnlag av den inntekten du har NåR du går ut i permisjon. Sykepenger regnes som inntekt. Husker det var en her som brente seg på det. En har rett på foreldrepenger når en har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel, men det beregnes visst kun utfra det man får når man går ut i permisjon, eller et gjennomsnitt av de 3 siste årene. Etter min mening burde det tas utgangspunkt i gjennomsnittet av det de har som krav, altså 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst ikke sånn. Husk også at foreldrepenger regnes på grunnlag av den inntekten du har NåR du går ut i permisjon. Sykepenger regnes som inntekt. Husker det var en her som brente seg på det. En har rett på foreldrepenger når en har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel, men det beregnes visst kun utfra det man får når man går ut i permisjon, eller et gjennomsnitt av de 3 siste årene. Etter min mening burde det tas utgangspunkt i gjennomsnittet av det de har som krav, altså 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst ikke sånn. grunnlaget for foreldrepenger fastsettes som hovedregel etter de inntektsopplysningene vi får fra arbeidsgivere. har man fastlønn får man jo det man pleier. har en variabel månedsinntekt, er det i det store og hele opptil arbeidsgiver og regne ut snittet på en gunstig måte for den ansatte. og ja, det er den inntekten som kan dokumenteres på perminsjonstart som legges til grunne. har du hatt en lønnsforhøyelse rett før permisjonstarte så skal den nye inntekten legges til grunne. har du fått en ny jobb der du tjener mye bedre enn den gamle jobben rett før permisjonstarte, så ja da er du heldig. det er den nye inntekten som legges til grunne. slik gjelder desverre reglene andre veien også. har du gått ned i stilling eller begynt i en dårligere betalt jobb rett før permisjonsstart så er det den nye lavere inntekten som legges til grunne. foreldrepengene har til hensikt å dekke det inntektstapet som du har på det tidspunktet permisjonen startet, ikke en inntekt du har hatt tidligere. gjennmsnittett av de tre siste årene brukes kun når vi beregner inntekten til selvstendig næringsdrivende som har hatt jevn inntekt de siste tre årene. regelen om arbeid i minst seks av de ti siste månedene før fødsel handler ikke om fastsetting av inntektsgrunnlag, men om hvorvidt en har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. til HI: jeg vil anbefale deg å prøve å få en sykmelding før vikariatet ditt utgår. det er ikke lett å få nye jobber når man er gravid og i tillegg sliter med plager i forbindelse medsvangerskapet. Men hvis du blir sykmeldt, og mottar sykepenger fram til permisjonsstart, så legges sykepengegrunnlaget til grunne for foreldrepengene. Det er en måte å sikre deg inntekt i permisjonstiden. hilsen en som jobber med foreldrepenger
Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Husk også at foreldrepenger regnes på grunnlag av den inntekten du har NåR du går ut i permisjon. Sykepenger regnes som inntekt. Husker det var en her som brente seg på det. En har rett på foreldrepenger når en har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel, men det beregnes visst kun utfra det man får når man går ut i permisjon, eller et gjennomsnitt av de 3 siste årene. Etter min mening burde det tas utgangspunkt i gjennomsnittet av det de har som krav, altså 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst ikke sånn. Husk også at foreldrepenger regnes på grunnlag av den inntekten du har NåR du går ut i permisjon. Sykepenger regnes som inntekt. Husker det var en her som brente seg på det. En har rett på foreldrepenger når en har jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel, men det beregnes visst kun utfra det man får når man går ut i permisjon, eller et gjennomsnitt av de 3 siste årene. Etter min mening burde det tas utgangspunkt i gjennomsnittet av det de har som krav, altså 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst ikke sånn. grunnlaget for foreldrepenger fastsettes som hovedregel etter de inntektsopplysningene vi får fra arbeidsgivere. har man fastlønn får man jo det man pleier. har en variabel månedsinntekt, er det i det store og hele opptil arbeidsgiver og regne ut snittet på en gunstig måte for den ansatte. og ja, det er den inntekten som kan dokumenteres på perminsjonstart som legges til grunne. har du hatt en lønnsforhøyelse rett før permisjonstarte så skal den nye inntekten legges til grunne. har du fått en ny jobb der du tjener mye bedre enn den gamle jobben rett før permisjonstarte, så ja da er du heldig. det er den nye inntekten som legges til grunne. slik gjelder desverre reglene andre veien også. har du gått ned i stilling eller begynt i en dårligere betalt jobb rett før permisjonsstart så er det den nye lavere inntekten som legges til grunne. foreldrepengene har til hensikt å dekke det inntektstapet som du har på det tidspunktet permisjonen startet, ikke en inntekt du har hatt tidligere. gjennmsnittett av de tre siste årene brukes kun når vi beregner inntekten til selvstendig næringsdrivende som har hatt jevn inntekt de siste tre årene. regelen om arbeid i minst seks av de ti siste månedene før fødsel handler ikke om fastsetting av inntektsgrunnlag, men om hvorvidt en har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. til HI: jeg vil anbefale deg å prøve å få en sykmelding før vikariatet ditt utgår. det er ikke lett å få nye jobber når man er gravid og i tillegg sliter med plager i forbindelse medsvangerskapet. Men hvis du blir sykmeldt, og mottar sykepenger fram til permisjonsstart, så legges sykepengegrunnlaget til grunne for foreldrepengene. Det er en måte å sikre deg inntekt i permisjonstiden. hilsen en som jobber med foreldrepenger Takk for godt og utfyllende svar:) Vil da evt sykepenger tilsvare det jeg har fått i lønn til nå, selv om jeg egentlig er arbeidsledig? (Da finns det jo håpr for meg i tilfelle, har sett litt svart på ting her...) Og må en evt sykemelding vare lenge da, dvs ut svangerskapet, eller kan det settes for feks en mnd og så forlenges etter det, eller vil en da miste pengene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå