Gå til innhold

masse luft i magen hver kveld. amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi har masse luft og er urolig fra ca 18-23 hver kveld. rolig ellers på dagen.

er dette typisk at jeg spiser noe hun reagerer på eller? burdte det ikke vert mere hele dagen da eller kort tid etter jeg har spist noe hun reagerer på?

ikke alltid samme tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Hvor gammel er hun? Det er veldig vanlig med luftplager etter mat de første 6-7 ukene fordi tarmsystemet ikke er ferdigutviklet når barnet blir født.

Her hadde han magevondt i 6-7 uker. Fant aldri noen sammenheng mellom hva jeg spiste og når han fikk vondt. Det som hjalp var å få så mye luft så mulig ut andre veien - og det kunne fint ta 10 min å få ut en ordentlig rap...

Skrevet

Hvor gammel er hun? For min hjalp det veldig å gi minifom dråper fra apoteket før hvert måltid. Det ble bedre med en gang. Veldig effektivt! Men tror den er ment for de som er opptil 3 mnd når magen til de små skal bli vant til å fordøye melk. Verdt å prøve minifom!

Skrevet

hi her

hun er 18 dager gammel.

jeg har ikke vert flink å være forsiktig med brus , har drikket noen glass hver dag så tenker kanskje det er det? men syns liksom det er rart at magevondten kommer på klvelden uansett når jeg drikker brusen? hmm

eneste som roer henne er å ligge til puppen hele kvelden , da sover hun , men småspiser masse som ender i at hun gulper masse også, tror det er derfor i hvertfall... huff dakar liten skriuker så svettet pipler i panna =(

Gjest peacock
Skrevet
hi her hun er 18 dager gammel. jeg har ikke vert flink å være forsiktig med brus , har drikket noen glass hver dag så tenker kanskje det er det? men syns liksom det er rart at magevondten kommer på klvelden uansett når jeg drikker brusen? hmm eneste som roer henne er å ligge til puppen hele kvelden , da sover hun , men småspiser masse som ender i at hun gulper masse også, tror det er derfor i hvertfall... huff dakar liten skriuker så svettet pipler i panna =(

Her kom det også skikkelige gulp om vi ikke fikk ut luften... Og det kan som sagt ta tid om luftboblen ligger nederst. Prøv gjerne å rape jenta di en gang eller to i løpet av måltidet :-)

Prøv også å kutte brus i et par dager og se om det hjelper! Ofte finner man ikke noen årsaker i mat eller annet, men alt er verdt et forsøk :-)

Lykke til!

Skrevet

Kan du ikke bare prøve å kutte ut brusen en dag da, og se om det hjelper?

Skrevet
Kan du ikke bare prøve å kutte ut brusen en dag da, og se om det hjelper?

jo ;)

Skrevet
hi her hun er 18 dager gammel. jeg har ikke vert flink å være forsiktig med brus , har drikket noen glass hver dag så tenker kanskje det er det? men syns liksom det er rart at magevondten kommer på klvelden uansett når jeg drikker brusen? hmm eneste som roer henne er å ligge til puppen hele kvelden , da sover hun , men småspiser masse som ender i at hun gulper masse også, tror det er derfor i hvertfall... huff dakar liten skriuker så svettet pipler i panna =(
Her kom det også skikkelige gulp om vi ikke fikk ut luften... Og det kan som sagt ta tid om luftboblen ligger nederst. Prøv gjerne å rape jenta di en gang eller to i løpet av måltidet :-) Prøv også å kutte brus i et par dager og se om det hjelper! Ofte finner man ikke noen årsaker i mat eller annet, men alt er verdt et forsøk :-) Lykke til!

sliter med å få hun til å rape , ofte kommer aldri rapen

kanskje jeg overforer henne , føler ikke jeg har så mye melk men hun hadde gått opp 400 gram nå på 6 dager =0

Gjest peacock
Skrevet (endret)
Her kom det også skikkelige gulp om vi ikke fikk ut luften... Og det kan som sagt ta tid om luftboblen ligger nederst. Prøv gjerne å rape jenta di en gang eller to i løpet av måltidet :-) Prøv også å kutte brus i et par dager og se om det hjelper! Ofte finner man ikke noen årsaker i mat eller annet, men alt er verdt et forsøk :-) Lykke til!
sliter med å få hun til å rape , ofte kommer aldri rapen kanskje jeg overforer henne , føler ikke jeg har så mye melk men hun hadde gått opp 400 gram nå på 6 dager =0

Altså, vekten kan fort svinge noen 100 gram avhengig av om hun har tisset, bæsjet, gulpet osv. Vekten må du se over lengre tid - derfor de ikke anbefaler å veie så ofte :-)

Har du prøvd å legge henne skikkelig over skulderen? Altså slik at armene henger ned på ryggen din? Det hjalp her. Og å sitte oppreist etter maten. Men det kunne altså ofte ta 10-15 min å få rapen ut, men det er verdt ventetiden :-) Og så anbefaler jeg som sagt å teste å rape midt i måltidet også. Det er dessuten viktig at barnet ikke bare får formelken siden det ofte er stort kraft på strålen om du har litt spreng, så la henne suge en pupp helt tom før du bytter (om du ikke allerede gjør det), da svelger barnet mindre luft. Jeg kunne ofte bare få gitt en pupp pr måltid siden det var rikelig melk :-)

Endret av peacock
Skrevet

Skjekk på apoteket om de har fennikel kapsler! Genialt! :)

Enig med hun som foreslår å rape midt i måltidet, og også å vente på rapen. Legg henne godt over skuldra, og klapp forsiktig på ryggen fra rumpa og oppover.

Et siste tips; jeg spurte jm om dette med kolikk. Og hun sa at «dersom hun begynner med det, ta henne til manuellterapaut eller osteopat med en gang. Ikke vent! Prøv heller det før du prøver minifom.»

Har aldri brukt minifom, så skal ikke uttale meg om virkning, men det var det rådet jeg fikk :)

Noen reagerer jo på brus, og du tenker vel det siden du nevner det, så prøv å hold deg unna et par dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...