Gå til innhold

Mormor, en "beskyttet tittel"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er ok å kalle sine ikke-biologiske besteforeldre for bestemor og bestefar, men akkurat farmor og mormor syns jeg er forbeholdt de som faktisk er det?

Tenker da på familier der det er dine-mine-våre barn. Hadde du syns det var greit at sønnen din kalte stemors mamma for mormor?

Ikke at det er viktig, jeg bare tenkte på det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tenker meg om så er jeg vel enig.

Men på en annen side så trenger det ikke være biologiske, men den moren mor ser på som sin mor. F.eks en stemor som har vært morens mor eller der barnet er adoptert.

Skrevet

Ser ikke problemet egentlig, folk får avgjøre selv hva de vil kalles...

Skrevet

Vi har fosterbarn som kaller våre foreldre for mormor/morfar og farmor/farfar.

Det hadde blitt svært rart og stigmatiserende om de måtte kalle sine foster-besteforeldre for noe annet enn våre barn gjør.

Skrevet
Vi har fosterbarn som kaller våre foreldre for mormor/morfar og farmor/farfar. Det hadde blitt svært rart og stigmatiserende om de måtte kalle sine foster-besteforeldre for noe annet enn våre barn gjør.

Men det blir vel litt annerledes? Fosterbarn vokser jo opp i deres hjem, din mor blir på en måte deres mormor. Men om dere skulle skille dere, hadde det vært greit at mannens nye kones mor (ble det riktig?) skal være like mye mormor til fosterbarna som din mor er?

ikke-hi

Skrevet
Vi har fosterbarn som kaller våre foreldre for mormor/morfar og farmor/farfar. Det hadde blitt svært rart og stigmatiserende om de måtte kalle sine foster-besteforeldre for noe annet enn våre barn gjør.
Men det blir vel litt annerledes? Fosterbarn vokser jo opp i deres hjem, din mor blir på en måte deres mormor. Men om dere skulle skille dere, hadde det vært greit at mannens nye kones mor (ble det riktig?) skal være like mye mormor til fosterbarna som din mor er? ikke-hi

Egentlig så betyr ikke "tittelen" så mye for meg. For barn er det naturlig å kalle forskjellige personer det som er vanlig i familien, om du skjønner hva jeg mener.

Om mine barn og fosterbarn kaller stemammas foreldre for mormor og morfar, hadde jeg ikke reagert på det. Hvertfall måtte de enten blitt det eller navnene deres (til stebesteforeldrene), jeg syns det hadde blitt litt rart om de skulle kalt de bestemor/far om de andre barna kalte de mormor/morfar....

Puh, dette ble litt innviklet, men jeg håper jeg får frem poenget mitt ;)

Skrevet
Jeg syns det er ok å kalle sine ikke-biologiske besteforeldre for bestemor og bestefar, men akkurat farmor og mormor syns jeg er forbeholdt de som faktisk er det? Tenker da på familier der det er dine-mine-våre barn. Hadde du syns det var greit at sønnen din kalte stemors mamma for mormor? Ikke at det er viktig, jeg bare tenkte på det :)

Jeg er ikke enig med HI. Etter min mening er det naturlig å kalle den om gjør jobben som mor for "mor" og den som har gjort jobben som hennes mor for "mormor". Det biologiske og det juridiske betyr minimalt i den sammenhengen. Jeg er "mor" for min datter selv om hun er adoptert og jeg regner med at jeg blir "mormor" også en dag.

Skrevet
Men det blir vel litt annerledes? Fosterbarn vokser jo opp i deres hjem, din mor blir på en måte deres mormor. Men om dere skulle skille dere, hadde det vært greit at mannens nye kones mor (ble det riktig?) skal være like mye mormor til fosterbarna som din mor er? ikke-hi

Om så skulle skje i vår familie ville det enkleste være at hun ble kalt "mormor". Min mor er allerede "bestemor". Det greieste er jo å bare bruke en tittel som er ledig og som både barnet og den det gjelder er komfoortable med.

Skrevet
Jeg syns det er ok å kalle sine ikke-biologiske besteforeldre for bestemor og bestefar, men akkurat farmor og mormor syns jeg er forbeholdt de som faktisk er det? Tenker da på familier der det er dine-mine-våre barn. Hadde du syns det var greit at sønnen din kalte stemors mamma for mormor? Ikke at det er viktig, jeg bare tenkte på det :)
Jeg er ikke enig med HI. Etter min mening er det naturlig å kalle den om gjør jobben som mor for "mor" og den som har gjort jobben som hennes mor for "mormor". Det biologiske og det juridiske betyr minimalt i den sammenhengen. Jeg er "mor" for min datter selv om hun er adoptert og jeg regner med at jeg blir "mormor" også en dag.

Selvsagt blir du mormor, du er jo mor til ditt barn selvom hun er adoptert!

Jeg tenkte på dine-mine-våre, som jeg poengeterte i hovedinnlegget. Om du og din mann skiller dere, og mannen din får en ny. Ville du da likt at ditt barn kalte mannens svigermor for mormor?

Skrevet

Jeg syns ungene skal få kalle de hva de vil så lenge ungene vil det selv. Her er det ingen som kalles mormor og morfar, av den enkle grunn at ungene har andre kallenavn på de. Om pappan får ny kjæreste og de vil kalle hennes foreldre for mormor og morfar så skal ikke jeg nekte på det, tror ikke mine foreldre vil ha noe å si på det heller.

Men alt kommer jo litt ann på hvordan forhold man har. Her så har alt løst seg selv.

Skrevet

Mormor er mors mor osv. Her er det mest naturlig å tenke biologi syns jeg.

Det er bedre med beste/bestemor og bestefar, eller diverse kjælenavn på "ste"besteforeldre.

Skrevet
Selvsagt blir du mormor, du er jo mor til ditt barn selvom hun er adoptert! Jeg tenkte på dine-mine-våre, som jeg poengeterte i hovedinnlegget. Om du og din mann skiller dere, og mannen din får en ny. Ville du da likt at ditt barn kalte mannens svigermor for mormor?

Hvis mannens nye kome er den som i praksiss blir barnets mor i hverdagen blir det også naturlig å kalle hennes mor for mormor. Ofte kommer det flere barn også. Da er det greit at alle søsknene bruker samme tittel på mors/steors mor og far.

Skrevet
Selvsagt blir du mormor, du er jo mor til ditt barn selvom hun er adoptert! Jeg tenkte på dine-mine-våre, som jeg poengeterte i hovedinnlegget. Om du og din mann skiller dere, og mannen din får en ny. Ville du da likt at ditt barn kalte mannens svigermor for mormor?
Hvis mannens nye kome er den som i praksiss blir barnets mor i hverdagen blir det også naturlig å kalle hennes mor for mormor. Ofte kommer det flere barn også. Da er det greit at alle søsknene bruker samme tittel på mors/steors mor og far.

Så da mener du at barn i praksis har 2 mødre da? For mitt vedkommende er ikke annenhver helg og 1 dag i uka kvalifisert til "hverdagen", men mulig det bare er meg.

Her syns jeg kanskje at jeg blir misforstått med vilje, men jeg kan ta feil.

Skrevet
Så da mener du at barn i praksis har 2 mødre da? For mitt vedkommende er ikke annenhver helg og 1 dag i uka kvalifisert til "hverdagen", men mulig det bare er meg. Her syns jeg kanskje at jeg blir misforstått med vilje, men jeg kan ta feil.

Saken er at det finnes uendlig mange familiekonstelasjoner og at det er stor forskjell på hvordan ulike familier fungerer. Det kan godt hende det ikke er naturlig for deg at din eks sin nye kone kalles mamma eller at hennes mor kalles mormor, men det kan være det som fungerer best for dine barn. Det er avhengi av så mange ting. La nå barnet selv og alle deres foreldre, steforeldre, besteforeldre osv få bestemme selv hva de vil kalles. Nærheten og kjærligheten ligger ikke i titlen, den ligger i tiden oppmerksomheten og handlingene.

Skrevet

Barna mine kaller mamma sin samboer (ikke min far) for morfar. Han er en morfar dem, har alltid vært det og er helt fantastisk med dem :) Men jeg har ikke kontakt med min egen far da, så det hadde nok vært anderledes om jeg hadde hatt det.

Skrevet

Min datter kaller min stemor (altså hennes ste-bestemor) for mormor eller mommo. Sin egentlige mormor kaller hun for mimmi. Dette har hun funnet ut helt selv, og jeg er er veldig glad for at hun gjør det. Vi skiller ikke på disse bestemødrene, faktisk likestiller vi de selvom mommo ikke er biologisk.

Hun har en stebestemor på far sin side også som hun kaller beste-Eva (navnet hennes), og hun er viktigere for henne enn farmoren sin. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik med navnene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...