Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #1 Skrevet 3. august 2012 Babyen min har inntil nylig vært veldig glad i både pupp og annen mat. Men nå vil han ikke ammes mer. Han er 10,5 måneder og jeg vil ikke slutte enda. Har forsøkt å pumpe meg, men kommer ikke mye for produksjonen har gått en del ned etter puppenekt i snart en uke. Har disse dagene ammet natt og tidlig morgen, men i natt og morges ville han ikke ha. Noen tips til hva jeg kan forsøke. Når jeg legger han til snur han seg bort. Tror selv at det kan ha med alderen å gjøre da han er veldig aktiv og har hatt en stor utvikling motorisk i det siste.
Squirrel79 Skrevet 3. august 2012 #2 Skrevet 3. august 2012 Jeg hadde samme problem med sønnen min når han var 6 mnd, så ga meg med amming da. Hadde ikke noe lyst til å ta ennå en kamp med han på puppen, da han egentlig ikke var noe puppeunge i første omgang. Rundt 6 mnd bare lå han der og gliste til meg, og nektet å spise. Håper noen andre har bedre råd enn meg...
VinterSol+2 Skrevet 3. august 2012 #3 Skrevet 3. august 2012 Ring ammehjelpen og hør! Vegrer han puppen totalt, eller er det fordi melka er treg at han ikke gidder? Ved full vegring er det jo ikke så mye å gjøre, annet enn evnt å pumpe, gi på flaske og håpe han vil ta puppen igjen.. For å øke produksjonen, sjekk rådene på ammehjelpen sin side, de er gullegode. Pump ofte, men ikke mer enn ti min. I starten vil du ikke få ut så mye, men hyppig pumping vil stimulere produksjonen okkesom! Du er ikke gravid igjen, eller har spist noe som setter smak på melka? Lykke til! (begge mine har selvavvendt, men da litt eldre enn din, ca halvannet år)
lillenims Skrevet 3. august 2012 #4 Skrevet 3. august 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Fortsett å tilby bryst, og prøv å gjenskape omgivelsene fra de ammingene som funker, feks. mørkt på soverommet om nattamming går bra. Hva spiser og drikker han i løpet av dagen? Når tilbyr du bryst i forhold til måltidene ellers? Det går fint an å være litt tilbakeholden på annen drikke, og heller tilby bryst både før og etter fast føde (som tørstedrikk). Morsmelk metter bra, så om du ammer før fast føde kan det hende han ikke spiser så mye da (det er ikke farlig), og likedan kan han være for mett på fast føde til å orke melk etterpå. Ellers er det vanlig å være interessert i alt annet rundt seg, og da kan det hjelpe med en leke/smykke som kun brukes ved amming. Andre årsaker kan være at du får tilbake mensen, og at barnet har smerter (øre, hals, nakke/rygg). Det står en del mer om dette her: http://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring
Underveis --> Skrevet 3. august 2012 #5 Skrevet 3. august 2012 Her skal jeg være litt slem: Hvorfor fortsette kun fordi du ønsker det? Det er mulig han tar brystet igjen om en stund, med er virkelig stresset både for deg og han verd det? Rent ernæringsmessig er det jo ingen grunn til å fortsette. Melk kan han få i en tutekopp. Antakelig mye morsommere for ham ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #6 Skrevet 3. august 2012 Her tar du feil underveis -->. Det er vits fordi mm beskytter barnet og er anbefalt til barnet er minst et år. Trodde du mme var like bra for barnet som mm? Så det er ikke for min egen skyld, men fordi det er det beste for barnet mitt. Takk for svar til dere andre. Pumpet 60 ml i dag og gav han på flaske og da drikker han gjerne. Håper at han begynner å ta brystet igjen snart da det er mye enklere enn å pumpe.
lillenims Skrevet 3. august 2012 #7 Skrevet 3. august 2012 HI: jeg anbefaler "langsom flaskemating" når du gir flaske, se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Lykke til, håper det går seg til! (Og kjempeflott at du vil fortsette å gi morsmelk okkesom!)
2 hjertegull :) Skrevet 3. august 2012 #8 Skrevet 3. august 2012 Jeg hadde heller ikke prøvd å trumfe gjennom når barnet er blitt så stor. Han sier jo ifra at han ikke vil mer. Jeg ga opp da eldste snuppa var 11 mnd, fordi hun ikke ville mer. Man kan jo ikke tvinge dem uansett hvor lyst man har. Jeg ville også gjerne fortsette, men det var nok noe på grunn av kosen:) Siden hun da var litt for liten for kumelk, drakk hun bare vann til måltider og som tørstedrikk. Sannsynligheten for at han tar puppen igjen etter å ha kuttet den ut for flaska, er heller liten. Men fortsett å pumpe om du så sterkt ønsker at han skal få morsmelk litt til Og så synes jeg du skal fokusere på hvor flinke dere har vært som har kunnet amme så lenge! Det er mange som ikke får det til mer enn kun kort tid, så vær fornøyd med den jobben dere har gjort!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #9 Skrevet 3. august 2012 Takk for tips lillenims. Pumper flere ganger til dagen, men kommer lite. Ser at produksjonen har gått ned, men håper den skal ta seg opp. Lille vil fortsatt ikke amme, men vrir seg bort før jeg rekker å legge han til. Lurer jo veldig på hva det kommer av... Tilbyr bryst før fast føde. Han spiser 4 måltider fast føde og drikker vann til måltidene + litt innimellom.
MrsMilla Skrevet 3. august 2012 #10 Skrevet 3. august 2012 Selv om jeg har ammet tre barn (holder på enda med sisten), så vet jeg ikke om noen som faktisk har klart dette, altså å fortsette å amme en som er så gammel om han føler seg ferdig med det. Kanskje han bare faktisk er ferdig med pupp? Et godt tips er jo å gi ham flaske om kvelden og om han skal ha dupp e.l (kan jo forsåvidt pusse tennene hans etterpå også), så får du i ham nok næringsstoffer om det skulle være problemet.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2012 #11 Skrevet 3. august 2012 Jeg føler meg ikke sikker på om han ikke vil ha fordi han føler seg ferdig med det. Men tror kanskje heller dette bare er en periode og at det vil gå seg til. Høre om flere som opplever dette. Veldig få barn selvavvenner før de er et år. Hadde ikke stresset med dette om han var bikket året, men synes 10 mnd er litt lite. Får jo bare se om det går seg til i løpet av en uke eller to. Så får han ihvertfall litt mm enn så lenge.
Gjest peacock Skrevet 3. august 2012 #12 Skrevet 3. august 2012 Om du vil øke produksjonen og har lite melk ville jeg hellere ha håndmelket fremfor å pumpe. Da er det mye enklere å få tømt puppen ordentlig synes jeg, selv om det jo søler litt mer enn en pumpe. Kanskje pumpe først og så håndmelke litt til? :-) Eller ingen tips, her har interessen også gått litt opp og ned. Nå er mini nesten 11 mnd og vil plutselig ha så mye melk som han blir tilbudt - kanskje fordi mamma plutselig er borte det meste av dagen?
lillenims Skrevet 4. august 2012 #13 Skrevet 4. august 2012 Få i gang utdrivinga før du begynner pumpe, dvs stimuler brystknoppen og brystet, slik at det kommer melk, Så begynner du pumpe. Om du har pumpe med to typer pumperytme - en kjapp lett og en "skikkelig pumping" - så er det viktig å bruke den kjappe til melka kommer, og så gå over til den andre. Om du ikke har prøvd det alt så kan du prøve å få i gang melka på samme måte før du legger han til også, kan hende det kommer litt tregt for han. Hvor ofte og hvor lenge pumper du, og har du pumpet tidligere? Det tar ofte noen dager å lære seg teknikken for effektiv pumping, så det kommer gjerne litt mindre de første dagene med pumping. Mengde er ikke alltid det viktigste med morsmelk, energi og næringsstoffer er (tildels) mengdeavhenhengig, mens mengden antistoffer i melka er nokså konstant pr døgn i hele ammeperioden. Så når man ammer/pumper lite er den melka som kommer stappfull av antistoffer Jeg har mye pumpeerfaring selv. Om du vil er det bare å ta kontakt direkte på epost, ammehjelper.lillenims @ gmail.com
Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #14 Skrevet 4. august 2012 Min ville heller ikke ha puppen på dagtid når han ble så stor. Men det som hjalp oss var å gjøre ammingen til en skikkelig kosestund mellom ham og mamma. Vi legger oss på senga mi og da elsker han puppen. Ligge å die tett inntil mamma med masse kos, når han er trøtt og god. Vi ammer nå bare på morgenen, før dagduppen og før han legger seg. Men det holder til at det er mye melk. Han er 11 mnd nå.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #15 Skrevet 4. august 2012 Takk for utfyllende svar lillenims. Har en del pumpeerfaring. Dette er mitt andre barn og jeg pumpet en del med første. Denne gangen har jeg pumpet innimellom og vanligvis fått ut rundt 100 ml ved hver pumping på ca. 10-15 min, her har det variert, noen ganger mer andre ganger mindre. Dessverre ser det ut som produksjonen min er i ferd med å avta helt. Får nå bare ut ca 20 ml ved hver pumping og utdrivningen kommer da i gang ser det ut til, men stanser fort. Dette regner jeg med kommer av at melkemengden nå er så liten? Har hatt mye melk hele ammeperioden. Fullammet til 6 mnd. Tror du at det er stor sjanse for at han nå avvenner seg selv, og at han rett og slett ikke vil mer? Siden det har gått noen dager nå er det vel usannsynlig at han skal ta brystet igjen? Jeg hadde så veldig lyst å amme til han var minst 12 mnd, men mulig jeg må gi meg. Forsøker å pumpe denne uken ihvertfall, i håp om at han tar brystet igjen, og om ikke at melkemengden blir så pass at det er vits å pumpe et par mnd til.
lillenims Skrevet 4. august 2012 #16 Skrevet 4. august 2012 Her er en side med en god del tips, kanskje det er noen som kan fungere for dere der? http://kellymom.com/bf/normal/babyselfwean/
Anonym bruker Skrevet 5. august 2012 #17 Skrevet 5. august 2012 Har nå forsøkt flere av rådene dine. Pumper nå mellom 20-60 ml hver gang, som jeg tenker er ganske lite. Men mulig det vil ta seg opp etter en ukes pumping? Babyen vil fortsatt ikke ta brystet, men smiler og snur seg bort når jeg tilbyr ham. Merkelig er det ikke? Jeg tror selv at melkeproduksjonen min må ha gått ned den siste tiden og at han derfor har mistet interessen. Jeg har også gitt han en flaske med utpumpet melk den siste uken. Ikke særlig lurt sikkert. Nå er det vel usannsynlig at han vil ta brystet igjen. Tror du ikke? Han vil sikkert foretrekke flasken hvor han må arbeide mindre og får i seg mer melk. Hadde aldri trodd jeg ville få ammeproblemer da forrige ammeperiode gitt for seg uten problemer... Kjenner det er leit at han ikke skal få mer mm.
Tigerpote Skrevet 5. august 2012 #18 Skrevet 5. august 2012 Min datter hadde det slik da hun var bare en 5-6 mnd. Da tvangsammet jeg hehe.. Altså gav meg ikke heldigvis. Vi ammet (frivillig) til hun var nesten 2.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2012 #19 Skrevet 5. august 2012 Så bra at du klarte å få henne til å fortsette. Ikke mulig å få han til å ta brystet foreløpig og vil ikke presse ham heller. Håper fortsatt at det kan gå seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå