Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 Jeg er gravid i uke 30. For en uke siden begynte jeg å få smerter i skambenet som gradvis har blitt verre, og spredt seg gradvis. Er verst fra symfysen og bakover, liksom "mellom" bena. Jeg regner med dette er bekkenløsning (?). Jeg er alene, og må virkelig anstrenge meg nå bare for å gå korte avstander som inn på toalettet. Men har det noen hensikt for meg å oppsøke lege/jordmor? Går ut fra at det ikke er noe å gjøre med? Må jeg bare holde meg i ro frem til fødsel? Om jeg skulle bli henvist til fysioterapi, er det egenandel på behandling, eller dekkes dette også, siden det er svangerskapsrelatert? Håper noen kan svare.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 Jeg ville oppsøkt en manuellterapeut. De er fysioterapeuter med etterutdanning som gjør at de i tillegg til å kunne mye om muskler også kan mye om skjelettet. Hvis du går til en manuellterapeut trenger du ikke engang å få henvisning fra lege og så lenge du får diagnose "bekkenløsning med gangvansker" så er det ingen egenandel. Og ut fra det du skriver, så høres det veldig ut som du vil kunne få den diagnosen. En av de tingene manuellterapeuten kan gjøre er å gi deg tips om hva som er fornuftig og ikke fornuftig å gjøre når man har bekkenløsning.
*Sammy* Skrevet 2. august 2012 #3 Skrevet 2. august 2012 Det dekkes. Enkelte sykehus har fysioterapitilbud med varmebasseng på sykehuset og egen gruppe for gravide ( Det har vi her på Levanger sykehus) Og det samme gjelder for akupunktur på føden mot bekkenløsning, ta kontakt med jordmora du bruker, så kan vel hun henvise deg videre, takk ja til begge deler om du får muligheten.
mammas skatter <3 Skrevet 2. august 2012 #4 Skrevet 2. august 2012 fysio pga bekkenløsning er altid gratis når du har henvisning. lege/jordmor kan gi deg veiledning og råd om hva du bør gjøre. jeg har også fått bekkenløsning framme denne gangen. fikk med et ark fra jordmor med øvelser og hvordan jeg bør gå,reise meg opp og diverse.
Frenzia Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Og skaff deg et par krykker til avlastning når det er som verst...
Gjest Kira med en av hver Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 Og skaff deg et par krykker til avlastning når det er som verst... Signerer denne! Krykker hjalp meg veldig den siste perioden. Super god avlastning på bekkenet, og hvis jeg brukte dem hyppig en dag var bekkenet mye bedre etterpå (kunne til og med gå opp trappen )
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 Ok, da fikk jeg bekreftet mistanken min om at det kunne være bekkenløsning hvertfall. Men trodde ikke det var så veldig mye å gjøre med, så tenkte vente til neste svangerskapskontroll hos fastlege 13 august. Men kan jo ikke gå sånn her, når jeg ikke kommer meg i butikken engang... Takk for svarene deres så langt jenter!
81-Mamma<3<3 Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Ok, da fikk jeg bekreftet mistanken min om at det kunne være bekkenløsning hvertfall. Men trodde ikke det var så veldig mye å gjøre med, så tenkte vente til neste svangerskapskontroll hos fastlege 13 august. Men kan jo ikke gå sånn her, når jeg ikke kommer meg i butikken engang... Takk for svarene deres så langt jenter! Press deg for all del ikke! Gjør alt du kan for å unngå smerte! Det går over for de fleste etter fødselen, men ikke alle...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Jeg var veldig plaget med bekkenløsning i første svangerskap, men denne gangen har jeg gått til osteopat og har knapt vært plaget med bekkenet (er i uke 34). Tror ikke det dekkes, men det er verdt hver eneste krone!!!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Jeg blir litt usikker hvem jeg skal kontakte. Lege eller jordmor? Legen er et stykke unna, og de blir vel ikke å undersøke noe? Eller hvordan undersøker de, og stiller evt diagnose? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå