Gå til innhold

Permisjon - enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har et enkeltmannsforetak og deler året slik at man tar på seg konsulentoppdrag 6 måneder og jobber på egne prosjekt (som ikke genererer inntekt) 6 måneder..

Konsulentoppdragene bringer inn så mye penger i løpet a6 måneder at man kan leve på de midlene resten av året.. Betaler 'lønn' til seg selv på samme beløp hver måned hele året uavhengig av om firmaet får penger inn..

Vil NAV da anse en som uten inntekt de 6 månedene man jobber på egne prosjekter (fordi man i realiteten kun overfører penger mellom egne konto, og lever oppspartemidler)

Vil dette i såfall være annerledes hvis man oppretter et AS og betaler seg selv lønn?

Noen som vet..

Begynner å bildespesial etter svar - og NAV har sålangt ikke klart å hjelpe meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså med enkeltpersonforetak må du selv betale din fødselspermisjon, eller du må ta forsikring som om jeg ikke tar helt feil er på ca 14 % av årsomsetningen din for å få krav på fødselspenger, eller andre trygdeytelser/ rettigheter. Dette fordi du med enkeltpersonforetak slipper å betale arbeidsgiveravgift på deg selv.

Med AS betaler du arbeidsgiveravgift, og har dermed alle trygdeytelser alle andre har krav på , på lik linje med alle andre arbeidstakere!

Skrevet

Har du gjort det på denne måten lenge? Hatt samme inntekt lenge? Når det gjelder selvstendig næringsdrivende er det gjennomsnittet av de siste tre årenes ligning som legges som grunnlag for foreldrepengene. Med unntak hvis du har hatt en varig inntektsendring dette året du vil at skal ta med i beregningen.

Hvem er det du har snakket med på NAV? Det mennesket vet tydeligvis ikke hva han/hun snakker om.

Skrevet

Stemmer det, du har vel krav på inntill 65 % av lønna di i fødselspenger med Enketpersonforetak!

Skrevet
Altså med enkeltpersonforetak må du selv betale din fødselspermisjon, eller du må ta forsikring som om jeg ikke tar helt feil er på ca 14 % av årsomsetningen din for å få krav på fødselspenger, eller andre trygdeytelser/ rettigheter. Dette fordi du med enkeltpersonforetak slipper å betale arbeidsgiveravgift på deg selv. Med AS betaler du arbeidsgiveravgift, og har dermed alle trygdeytelser alle andre har krav på , på lik linje med alle andre arbeidstakere!

Det her er ikke riktig.Hvis du er syk har du som andre lønnsmottakere krav på å få sykepenger etter dag 16 som andre har. Det var andre regler på det tidligere, men de ble endret for noen år siden. Når det gjelder fødselspermisjon tror jeg du fortsatt får kun en del av den vanlige lønna di.

Hvordan de regner ut hva "vanlig lønn" er varierer fra kommune til kommune. Mannen til en venninne kom dårligere ut av fødselspengene ved at de flyttet fordi den ene kommunen beregnet ut fra hva han faktisk betalte i lønn til seg selv hver mnd, den andre regnet ut fra hva som sto på forrige selvangivelse, dvs de gikk ut fra inntekten etter alt av fradrag var trukket fra og da blir selvfølgelig grunnlaget lavere.

Gjest peacock
Skrevet

Nei, reglene er endret nå slik at du får 100%, som hovedregel et gjennomsnitt av de siste tre årenes inntekt (om inntekten har vært stabil).

Selv har jeg mesteparten av min inntekt på våren, men hadde mesteparten av min permisjon på høsten. Slik ble inntekten min på høsten høyere en vanlig, og jeg kom da over inntektstaket for lånekassen. Det var dessverre ikke mulig å ta hensyn til, fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Hmm..

Her var det mange forskjellige svar..

Har gjort det sånn i ca ett år..

Jobbet som konsulent fra ca august 2011 - feb 2012 (før det var jeg fast ansatt / vanlig arbeidsgiver). Siden feb i år har jeg jobbet med egne prosjekter og dermed ikke hatt inntekt til firmaet.. Men har betalt meg selv 'lønn' hele tiden fra aug 2011 - i dag på samme beløp hver måned!

Jeg er bare usikker på om det holder at jeg betaler meg selv lønn, siden det er et enkeltmannsforetak og at jeg og firmaet dermed egentlig ikke er atskilt.. Eller om jeg da regnes som uten inntekt, og dermed ikke har krav på foreldrepenger..

Det er jovanskelig å planlegge konsulentoppdrag slik at de kommer akkurat innenfor 6 av de 10 siste månedene..

Og hva med denne forsikringen noen snakker om her? Gjelder dette fortsatt eller er det gamle regler?

HI

Skrevet

Så lenge du har et enkeltmansforetak skal NAV ta utgangspungt i e siste 3 likningene som er ferdige. Grunnlaget ditt blir gjennomsnittet av disse. Hvor mye du har tatt ut til eget forbruk har ikke betydning. Det som betyr noe er den pensjonsgivende intekten din. Du får ingenting for kapitalinntekter.

Gjest peacock
Skrevet

Før var det slik at du måtte tegne forsikring min 10 mnd før fødsel (!) for å kunne få 100% dekning under foreldrepermisjonen, ellers fikk man bare 65%. Heldigvis er denne reglen avskaffet nå (ble det i 2008 etter hva jeg husker...) :-)

Synes du skal legge ved et brev når du sender søknaden til NAV og forklare situasjonen. De tar de hensyn som kreves, 3 årsregelen er bare veiledende. De tar utgangspunkt i den situasjon du står overfor når permisjonen din er ferdig - og dersom inntekten din varierer, er steget mye nylig eller liknende er det det som blir gjeldende for utregningen fremfor årsinntekten.

Lykke til!

Gjest Husfrua
Skrevet

Jeg driver selv et enkeltmannsforetak og er akkurat ferdig med fødselspermisjonen min. Det stemmer at vi selvstendige har de samme rettighetene på fødselspenger som alle andre arbeidstakere. Men det er en maksgrense. Husker ikke hvor høy den er. Da jeg søkte om fødselspenger sendte jeg inn en oversikt fra banken om utbetalinger av lønn til meg selv. Jeg sendte også inn inntektsopplysninger fra siste året med underskrift fra regnskapsfører min. Jeg fikk likevel ikke så mye i lønn som jeg skulle fått. Fikk en følelse av at de stikker fingeren i været å ser hvilke vei det blåser når de skal utbetale penger.

Skrevet

Jeg driver selv et enkeltmannsforetak og er akkurat ferdig med fødselspermisjonen min. Det stemmer at vi selvstendige har de samme rettighetene på fødselspenger som alle andre arbeidstakere. Men det er en maksgrense. Husker ikke hvor høy den er. Da jeg søkte om fødselspenger sendte jeg inn en oversikt fra banken om utbetalinger av lønn til meg selv. Jeg sendte også inn inntektsopplysninger fra siste året med underskrift fra regnskapsfører min. Jeg fikk likevel ikke så mye i lønn som jeg skulle fått. Fikk en følelse av at de stikker fingeren i været å ser hvilke vei det blåser når de skal utbetale penger.

Det er det jeg frykter Villemo_81.. Og da er det fristende at jeg tar hele permisjonen uten fedrekvoten, slik at vi i hvert fall vet hva vi får utbetalt!

Må vel ringe NAV i dag igjen, og se om jeg får snakke med noen som har litt peiling på dette :)

Skrevet

Hvordan "kommer du unna" fedrekvoten?

Skrevet

Nei, jeg antar at hvis samboeren min ikke har rett på foreldrepenger så får han heller ingen fedrekvote.. Og da må vi vel kanskje søke om å overføre denne til meg!

Men det er jo ikke ideelt - for vi vil jo gjerne at han skal ta mer enn fedrekvoten

HI

Skrevet

Er det han eller du som har enkeltmansforetaket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...