Gå til innhold

Da har jeg/vi søkt Fedrekvoten over til meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har gjort det og fått den? Forstår det slik at det er ganske mye som skal til for at mor får fars kvote.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får det dersom far er så syk at han ikke kan ta vare på babyen. da må man ha legeerklæring.

Bortsett fra det så er det svært få som får den overført. Vet ikke om noen, bortsett fra der mor og far ikke bor sammen.

Skrevet

Jeg mener å huske at det kun godkjennes dersom far er for syk til å ha barnet. Hvis dette er tilfellet, kan mor overta ukene. Vi vurderte å søke fordi far her ikke hadde mulighet til å ta ukene sammenhengende, og vi ønsket oss mest mulig permisjonstid i ett strekk. Men han var frisk som en fisk og slik vi forsto det var det da ingen vits i å søke.

Skrevet

Er det fordi far er selvstendig næringsdrivende eller jobber off shore, kan dere nok bare slå det fra dere. Dessverre.

Vi tok oss ikke bryet med å søke. Fikk heller ta til takke med ulønnet perm da det svarte eg for oss.

Skrevet

Eller hvis far ikke har opptjent seg rett til fedrekvoten. Dvs at far ikke har hatt pensjonsgivende inntekt. Hvis far for eks er student uten deltidsjobb eller er arbeidsledig uten å motta dagpenger.

Jeg jobber på NAV med foreldrepenger, og de fleste tilfellene av overføring av fedrekvoten til mor er der far er student uten inntekt ved siden av.

Skrevet

Kan jeg spørre på hvilket grunnlag dere søker fedrekvoten overført deg?

Skrevet

Eneste muligheten til å få det er at far er for syk til å ta seg av barnet alene, nav krever en utvidet legeattest på dette. At far er sykemeldt eller ufør er ikke nok fordi de fleste klarer ta seg av barnet i en slik situasjon, du må ha en utvidet attest på at det er umulig.

Det må heller ikke være sikkert at far ikke blir bedre på 3 år, for om muligheten for at far blir frisk er tilstede kan han bare forskyve fedrekvoten og kan ikke gi den til mor.

Kjenner en mann som var nyoperert og ikke kunne ta seg av barnet, der fikk de avslag siden han mest sannsynlig ville friskne til før grensen for permisjonen kom (må tas før barnet er 3 år) Han fikk bare beskjed fra nav om å utsette fedrekvoten til han ble bedre.

Skrevet

I fare for å gjenta meg selv: På hvilket grunnlag søker du fedrekvoten overført deg?

Skrevet

Det er syyykt vanskelig og få til fikk beskjed på nav om at det kun er ved kronisk langvarig sykdom, ufør ( ikke mulighet og tjene opp fedrekvote ila 3 år og ved fars død at det gikk gjennom!

Skrevet

Hei igjen.

Takk for svar.

Grunnen til at vi skal søke den overført til meg er at pappaen er syk. Han er sykemeldt fra jobb og har nettopp blitt fratatt autorisasjonen sin i yrket. Han er Bipolar. Og både jeg og hans fastlege mener det ikke er noe tema engang å la han gå hjemme med datteren vår. Han er under medisinering men nå må han over på nye medisiner da de han går på tydeligvis ikke har noen effekt. Han er igjen søkt inn til psykolog og trenger sårt behandling.

Med denne diagnosen er det flere ting som sliter han : Bulimi, meget destruktiv, overspising, innesluttet, tildels et alkoholproblem. osv osv osv.

Jeg elsker denne kompliserte mannen, men det er ikke riktig å la han ha den "daglige omsorgen " for vår datter mens jeg er på jobb. Dette er han enig i selv . Og dette er fastlegen hans enig i. Han må få det bedre med seg selv før han kan ta det ansvaret.

HI

Skrevet

Det kommer sikkert til å gå i orden på det grunnlaget der. Kommer an på hva legen har skrevet. Nytter ikke å skrive et grunnlag på fire linjer liksom.

Jeg fikk overført fedrekvoten til meg. Legen skrev et brev på en side, veldig detaljert. Nav måtte ha det inn med teskje i følge han. Nav godkjente søknaden vår.

Min samboer var veldig dårlig i rygg/nakke og var under utredning og mye på sykehus. Han kunne plutselig miste følelsen i armer og ben og dermed deise rett i bakken, besvime, mye smerter, lite søvn osv. Med andre ord så hadde det ikke vært ansvarlig at han var alene med barnet. Han er forresten frisk nå:)

Skrevet

Tror og håper det vil gå i orden for dere på det grunnlaget der.

Klem.

Skrevet

Ok, godt å høre at det er en "sjangs" iallefall.

Jeg og min samboer kjenner at dette er ikke mulig slik som situasjonen er akkurat nå.

Det river i hjertet mitt bare ved tanken.

Han er en snill og god mann, men dessverre syk. Og har en veldig dårlig periode nå.

HI:

Skrevet

Det er ikke det at NAV må ha det inn med teskje, men det skal ikke være mulig å overføre fedrekvoten pga av influensa eller andre "mindre" sykdommer.

Derfor krever NAV en særskilt legeerklæring som gir en beskrivelse av hvorfor og hvordan far ikke skal kunne ta seg av barnet i perioden.

Hvis legen din, HI, har forklart dette gått, tviler jeg på at det er et problem å få overført fedrekvoten til deg. Men dere er absolutt avhengig av at legen redegjør for hvorfor far ikke kan ha det daglige ansvaret for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...