Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning.. Arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har en mor som har hatt svangerskapsforgiftning med alle 3 barna sine. Moren fikk beskjed om at hvis noen av døtrene noengang ble gravide så måtte dette videreformidles til lege. Stemmer dette?

Hun sa på første kontroll at hun hadde hatt dette men legen avfeide det bare så hun lurer på om det er større sjangs for at hun kan få det eller om det er noe de sa for mange år tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt svangerskapsforgiftning i alvorlig grad og fikk vite av lege at det kan gå i arv gjennom mor eller far. Min mor har aldri hatt, men min svigermor var veldig alvorlig rammet flere ganger, blant annet da min mann ble født. Legen mente at det sannsynligvis var en sammenheng og at dette fulgte farens gener til barnet. Jeg kommer uten tvil til å være på vakt hvis en av mine døtre blir gravid en gang.

Skrevet

Jeg er rhesus minus så jeg blir passe t ekstra på pga større fare for det. Kan jo være pga at en gjerne har samme blodtype som mor. ??

Skrevet

Moren min hadde svangerskaapsforgiftning. Jeg har gjennomført 5 svangerskap og aldri hatt antydning til det:)

Skrevet
Jeg er rhesus minus så jeg blir passe t ekstra på pga større fare for det. Kan jo være pga at en gjerne har samme blodtype som mor. ??

Jeg er også rhesus minus men, har ikke fått noe beskjed om at jeg er spesielt utsatt ?!?

Gjest stårma
Skrevet

Både min mor og min mormor hadde alvorlige svangerskapsforgiftninger. Min mor hadde også fått beskjed om at hennes døtre måtte opplyse om det når vi ble gravide. Legen min avfeide det også bare, jordmor også, hevet bare øyenbrynene og så på meg som om jeg var overhysterisk da jeg sa igjen at jeg var bekymret når det nærmet seg slutten på svangerskapet og jeg hadde høyt blodtrykk osv. Men verken jeg eller min søster har fått svangerskapsforgiftning, selv om mor og mormor hadde det... mulig det er gammel myte at det er arvelig?

Skrevet
Moren min hadde svangerskaapsforgiftning. Jeg har gjennomført 5 svangerskap og aldri hatt antydning til det:)

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5618&MainArea_5661=5618:0:15,1328:1:0:0:::0:0&MainLeft_5618=5582:54840::1:5624:4:::0:0

Det står om moderat økt mulighet for å få det. Altså ingen garanti. Mener likevel det burde være mulig å være litt ekstra på vakt.

Skrevet

Hei

Jeg har også rehsus minus og har to barn med en positiv mann. Fikk sprøyte etter avsluttede svangerskap og fikk beskjed om at det var for å unngå at jeg ved eventuelle senere svangerskap skulle danne antistoffer mot babyen. Aldri hatt problemer med svangerskapsforgiftning eller noe :)

Er gravid 8+6 med ny mann, også positiv, og er ikke engstelig for problemer som følge av det.

Skrevet

Min mor hadde svangerskapsforgiftning når hun skulle ha meg og var innlagt på sykehus de siste 2-3 ukene av svangerskapet. Jeg er nå 35+6 i mitt tredje svangerskap og har ikke hatt antydning til svangerskapsforgiftning heldigvis :)

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Jeg trodde IKKE det var arvelig? Har faktisk aldri hørt om det engang.

Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med første, og ingen i familien på noen sider så langt ut vi er klar over har hatt det! :)

Fikk høre av erfaren privatlege da jeg var på ul i uke 13 Og informerte om svangerskapsforgiftning ved tidligere graviditet, at hvis jeg fikk det igjen så var det p.g.a at mannen smittet meg. Ikke vet jeg hvordan eller hvorfor, men var nå det han sa ;)

Så denne gangen blir jeg ekstra følgt opp! :)

Skrevet

Ja det er arvelig. Legen hennes må oppdatere seg

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Bare signerer meg selv jeg, har sittet og grublet litt på hva legen min sa :)

Han sa det som jeg skrev, at jeg fikk skylle på mannen hvis jeg fikk det. Men uten å si det så kan han jo ha ment at "smitten" overføres til baby som overføres til meg :)

Skrevet

Mulig det er arvelig, men kanskje viktig å huske på at det er mange andre faktorer som spiller inn - aktivitet og kosthold, overvekt, blodsukker...

Vær fysisk aktiv, et sunt og variert, ikkje for masse sukker og usunn mat...

Er de usikre så få ein sjekk - heller ein gong for masse enn ein for lite.

Les evt under Svangerskapshelse på Forumsida her...

Skrevet

Her var det mange svar hehe... Hun får vel kanskje slå seg til ro med at når legen ikke sier noe når hun nevner det så er det vel slik ;) Det er jo for mange år tilbake dette ble sagt at hun måtte si videre, men hun bare reagerte litt da en bekjent nylig fikk veldig oppfølging siden hennes mor hadde hatt det. Man merker det nok uansett hvis det skulle komme. Men takk for svar uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...