Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 Har hatt problemer med stoffskifte i mine tidligere svangerskap (særlig nr 1), som ble oppdaget på første kontroll i ca uke 8-9. Nå er jeg gravid på nytt og har ikke kontroll før i uke 11 på grunn av flytting til ny kommune og diverse annet. Jeg er litt bekymret for det med stoffskifte, har hørt at det kan føre til spontanabort hvis man ikke holder for eksempel lavt stoffskifte i sjakk. Problemet er at mitt stoffskifte svinger hele tiden, og jeg går ikke på levaxin når jeg ikke er gravid fordi bivirkningene er mye verre enn selve "sykdommen". I tillegg svinger stoffskifte fra høyt til lavt, sånn som i svangerskap nr 1 der jeg fikk ganske høy dose levaxin, og fortsatte med det etter fødselen under amming. Ble kjempedårlig av pillene, og tok blodprøve som viste at jeg hadde FOR HøYT stoffskifte. Så dvs, at jeg tok medisiner mot for lavt stoffskifte når jeg hadde for høyt stoffskifte, selvfølgelig ble jeg da dårlig. Må også skrive at jeg hadde kun litt for lavt stoffskifte hver gang jeg sjekket, men de valgte å behandle likevel. Hva bør jeg gjøre her? Bestille ekstra blodprøve bare for å sjekke stoffskifte, prøve å flytte svangerskapskontrollen eller bare roe meg ned?
Gjest Gul stjerne Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 Ja, du går bare på legekontoret og ber om en blodprøve, det går helt fint. Stoffskiftetrøbbel er noe dritt.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #3 Skrevet 2. august 2012 Ja, du går bare på legekontoret og ber om en blodprøve, det går helt fint. Stoffskiftetrøbbel er noe dritt. Men man må vel uansett vente på legetimen før man får medisiner? (spør deg siden du er sykepleier) Eller kan legen bare skrive resept på bakgrunn av blodprøve?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #4 Skrevet 2. august 2012 Ja, du går bare på legekontoret og ber om en blodprøve, det går helt fint. Stoffskiftetrøbbel er noe dritt. Men man må vel uansett vente på legetimen før man får medisiner? (spør deg siden du er sykepleier) Eller kan legen bare skrive resept på bakgrunn av blodprøve? Lurer også på om det virkelig er Så stor risiko for spontanabort hvis man har litt lavt. HI
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Hæ, får du bivirkninger av levaxin?? Hva da?? Eller er det bare under svangerskap du får det??
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 Hæ, får du bivirkninger av levaxin?? Hva da?? Eller er det bare under svangerskap du får det?? Nei, fikk etter svangerskap. Siden stoffskifte svinger fra litt for lavt til litt for høyt, ender man med å ta medisiner som har motsatt effekt. Bivirkninger var blant annet kraftig hodepine, humørsvingninger og konstant tretthet. HI
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 Ja, dette bør du får sjekket opp med blodprøve raskt. De fleste må øke dosen Levaxin ganske mye i løpet av svangerskapet og det skal helst gjøres tidlig. Jeg har blitt fulgt tett opp av endokrinolog på Riksen i siste svangerskap. Forøvrig er det vel ikke så rart at du plutselig fikk for høyt stoffskifte hvis du fortsatte på samme dosering etter fødsel. Jeg fikk beskjed om å gå ned til normal dosering med en gang jeg hadde født. Vet ikke hvor stor sjansen er for spontanabort ved ubehandlet lavt stoffskifte, men det er jo også større fare for fosterskader så ville ikke tatt sjansen på at det skulle gå bra uten behandling. Det er jo også tidlig i svangerskapet det er spesielt viktig da fosteret ikke har sitt eget stoffskifte ennå. Så mitt råd er: Få tatt blodprøver så snart som mulig
Gjest Gul stjerne Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Ja, masse bivirkninger med stoffskiftemedisin, æsj. Jeg vil tro du får en resept på bakgrunn av tidligere sykdomshistorie. Men du kan jo også ringe i morgen tidlig og be om en hastetime, da løser alt seg med en gang, og du og legen kan legge en plan
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Uff, nå ble jeg helt svett her. Fosterskader som jeg kommer til å klandre meg selv for resten av livet? Fordi jeg ikke har fått legetime raskt nok? Her er det dessverre så å si fullt på legekontoret hele tia, og man kommer til forskjellige vikarer hver gang som ikke har peiling på sykdomshistoria di eller noe som helst, og man må forklare alt fra A til å hver gang. Men skal ringe og undersøke imorgen. Takker for alle svar. HI
Mamma til 3? Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Få tatt blodprøvene, vi tro at resepten kan gis til deg når resultatene er klare. Det er viktig for fosteret at stoffskiftet er stabilt, og ikke minst viktig for at du skal kunne fungere best mulig
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Æsj, fikk ikke time før på mandag, og det tar sikkert 1 uke til før resultatene er klare. Ja, da får man sitte og vÆre bekymret over hode imens :S HI
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #12 Skrevet 2. august 2012 Legen min økte dosen før resultatene hadde kommet, kanskje din også kan gjøre det på mandag. Bedre med for høyt enn for lavt stoffskifte i svangerskapet. Var ikke meningen å gjøre deg redd, men er jo litt viktig å få det sjekket og det gjør du jo nå. Dette går fint:) Anonym # 7
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #13 Skrevet 2. august 2012 Legen min økte dosen før resultatene hadde kommet, kanskje din også kan gjøre det på mandag. Bedre med for høyt enn for lavt stoffskifte i svangerskapet. Var ikke meningen å gjøre deg redd, men er jo litt viktig å få det sjekket og det gjør du jo nå. Dette går fint:) Anonym # 7 Men jeg har ikke noe dose nå, siden jeg sluttet på medisinene for 4 år siden på grunn av alle bivirkninger. Følte meg 100 ganger bedre uten medisin enn med, og da er hele hensikten med medisinering borte (siden jeg hadde kun svært små avvik, eller lå helt i nederste del av normalen da jeg testet, så tenkte jeg at det ikke var så farlig å ikke ta noe medisin for det). Så per i dag bruker jeg ingen dose, derfor litt bekymret. Kom ikke på det med lavt stoffskifte før i dag (er i 6.-7. uke nå), har glemt helt at jeg hadde det. HI
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #14 Skrevet 2. august 2012 Da er det helt sikkert ikke noe å stresse med (det er jo uansett tidlig i sv.skapet), bare få tatt blodprøvene og hør hva legen har å si. Lykke til Anonym #7
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #15 Skrevet 2. august 2012 Da er det helt sikkert ikke noe å stresse med (det er jo uansett tidlig i sv.skapet), bare få tatt blodprøvene og hør hva legen har å si. Lykke til Anonym #7 Takker
IreneUtålmodig Skrevet 2. august 2012 #16 Skrevet 2. august 2012 Har kronisk lavt stoffskifte som jeg måtte få lit høyere dose på i graviditeten, har ikke måtte dra dit før uke 12, men det er kanskje litt anderledes når man går på tabletter fra før. Tror det er sjeldent at man får spontan abort pga lavt stoffskifte men man bør ta det seriøst. Hvor høg dose fikk du på forrige sv.skap? Man skal jo normalt sett begynne veldig pent med dosering, her begynte jeg med 50mg.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #17 Skrevet 2. august 2012 Har kronisk lavt stoffskifte som jeg måtte få lit høyere dose på i graviditeten, har ikke måtte dra dit før uke 12, men det er kanskje litt anderledes når man går på tabletter fra før. Tror det er sjeldent at man får spontan abort pga lavt stoffskifte men man bør ta det seriøst. Hvor høg dose fikk du på forrige sv.skap? Man skal jo normalt sett begynne veldig pent med dosering, her begynte jeg med 50mg. Tror at jeg begynte på laveste dose sist gang, men ikke sikkert (tror det var 50 mg). HI
Bentix Skrevet 9. august 2012 #18 Skrevet 9. august 2012 Hei. ser ut som det er flere her med litt peiling på stoffskifte og sånn. Legen min sier også det er veldig viktig å følge med stoffskifte gjennom svangerskapet, så jeg skal på kontroll hver fjerde uke. Første gangen jeg var der ble jeg satt litt opp i dose fordi det fleste trengte å gå opp i starten. Nå har jeg vært å tatt nye prøver og legen ringte nå for å si at jeg kunne gå ned til min vanlige dose igjen. Er 7 uker i dag og jeg blir veldig redd og får mange rare tanker. Når måtte dere øke dosen deres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå