Gå til innhold

Gutter, jenter og venneforhold (store barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ikke spørre om det er forskjell på maten gutter og jenter omgås venner, for det vet jeg at det er. Husker jo det fra min egen oppvekst også, men lurer på om forskjellen er mye større enn jeg trodde?

Ta minstegutten min f.eks. Han er nylig blitt 5 år, og han har både hatt besøk av venner her, og vært i besøk til venner. Men det er ikke så veldig ofte, og det er lite mas om det egentlig, og det har aldri vært snakk om noen overnattinger. Men når jeg henter i bhg går det knapt en dag der jeg ikke overhører de jevngamle jentene mase og mase på foreldrene om den og dem kan være med hjem, om de kan ha overnatting osv. Og veldig ofte ser jeg de gå med hverandre hjem. Virker rett og slett som dette med å være med hjem og overnatte er vesentlig mye mer vanlig for jenter enn gutter?

Samme med de to eldste gutten som er 7,5 og 9,5 år. De er riktignok mye med venner, enten hos oss eller dem, men det er utrolig sjeldent de maser om overnattinger, og av det jeg hører fra de andre guttemammaene her, så er det ganske sjeldent det skjer. Venninner med like gamle jenter, og jentemammaene i guttene sine klasser snakker derimot om ganske hyppige overnattinger/masing om dette. Er dette med å overnatte mer en jentegreie enn en guttegreie? Altså, gutter overnatter jo de også, helt klart, men har inntrykk av at dette er mer "viktig" for jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg også. Har bare jenter, og det er et sinnsykt mas. Men elste overnatter hos både gutter og jenter. 6 klassing. Så hun er heldig som har gode venner av begge kjønn. Men hos guttene er det helt klart hun som overnatter mest hos, de er ikke ofte her. Rett å slett fordi jenter maser mere tror jeg. Går knapt en dag i barnehagen å henter eller Sfo for den del uten at noen vil være med ungene mine hjem.

Så tror det kan være noe i det...

Skrevet

Jeg har bare jenter (5 og 7 år) og de overnatter ofte hos venner og vi har ofte andre jenter på overnatting her også, men jeg opplever det ikke som noe mas. Kansje det skyldes at jeg stort sett sier ja, med en gang de spør ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...