Gå til innhold

Blodtypedietten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen erfaringer?

Har dere tro på dette?

Jeg vil gjerne høre deres erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle diettene fungerer. Så lenge du får i deg færre calorier enn du bruker går du ned i vekt, men det er akkurat det samme hvilken diet du velger.

Skrevet
Alle diettene fungerer. Så lenge du får i deg færre calorier enn du bruker går du ned i vekt, men det er akkurat det samme hvilken diet du velger.

Jeg er ikke egentlig ute etter å gå ned i vekt. Bare opptatt av å gi kroppen riktig ernering. blotypedieten hevder jo at de forskjellige blodtypene: A, B, AB og O trenger veldig ulikt kosthold...

Skrevet

Tøys og tull fra start til slutt!

Skrevet

Alle diettene er greit dietter, sunn mat i alle sammen. Det er mange som har opplevd å føle seg i bedre form, gå ned i vekt osv etter å bytte til disse diettene.

Men du kan velge hvem du vil av dem, at blodtypen avgjør hva slags mat du "tåler" er bare humbug. Alle vil føle seg bedre om de kutter ut sukker o.l. som man gjør i alle disse diettene.

Skrevet

Denne dietten er det ikke noe vitenskapelig hold i. Forskerne har ikke klart å bevise at det faktisk har noen hensikt å spise visse matvarer om du har en type blod. Spis heller sunt og variert, og beveg deg mye:) Det er den beste slankekuren. Enkel og grei.

Skrevet

Mannen min gikk på blodtypedietten når han konkurrerte og trente mye bodybuilding.

Han sverger på at dette fungerer for han.

Han har blodtype 0.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det. Jeg har lest mye og kan mye om kosthold og forskjellige dietter, spiser etter en kombinasjon av flere ting, deriblant er blodtypedietten hensynstatt. Diett betyr jo egentlig bare kosthold, men blir musoppfattet til å kun bety slankekost.

Jeg tror at hvis man spiser balansert og tilpasset egen metabolisme vil kropp, sinn og vekt stabilisere seg.

Skrevet

Jeg har også egentlig litt tro på dette...

Min mann er blodtype O. Det står i blodtypedietten at blodtype O har mye magesyre og må styre unna syrlig og sterk mat.

Mannen min tåler ikke syrlig mat i det heletatt og iallefall ikke sterk mat.

Videre står det at han trenger masse proteiner i kosten, egg og kjøtt osv. Han har jo virkelig ikke evnen til å legge på seg og har ganske stor kjøtthunger.

Jeg er blotype A. Blotype A har jo nesten ikke magesyre og rådes til masse syre i kosten, Appelsiner Yoghurt osv... Dette har jo legen min sagt til meg mange ganger at jeg trenger mere syre i kosten da jeg sliter med treg mage og har vært plaget flere ganger med urinveisinnfeksjoner...

Skrevet

Jeg trodde blodtypedietten bare var humbug fra jeg hørte om det første gang på 90-tallet en gang!

Da jeg for 8 år siden ble vedlig syk selv hadde jeg en kollega som sa jeg ikke hadde noe valg enn å legge om kosten hvis jeg ville bli frisk. Siden det var pinlig å si at jeg mente det var humbug så bestemte jeg meg for å være 100 % konsekvent i en måned - slik at jeg i etterkant kunne si at det sikkert kunne fungere på andre, men at det ikke fungerte på meg...... der tok jeg feil, gitt!!! ;)

Jeg ble så overbevist at jeg begynte å bruke det selv overfor mine pasienter. I løpet av de siste ca syv årene har jeg kanskje sett et par-tre personer som ikke har hatt noen effekt av å legge om kosten ift blodtypedietten, den ene av disse innrømmet å ikke ha vært konsekvent overhodet. (man bør være konsekvent de første ukene)

Det er viktig å påpeke to ting:

1. Blodtypedietten er ingen fasit, men den er et utgangspunkt. For noen kan de bruke det som en fasit, andre trenger litt indivisuelle tilpasninger.

2. Blodtypedietten er ikke en diett i meningen "slankekur", men et kostholdssystem for bedre helse - som også kan virke veldig positivt ift de som trenger å slanke seg.

Mer enn noe annet mener jeg blodtypekostholdet er et redskap for å få eller beholde god helse. Og det er et godt redskap! :)

Skrevet

Dietter fungerer sjelden i lengden. Da skal man være utrolig standhaftig.

Jeg har selv vært intr og lest litt om blodtypedietten og prøver så godt jeg kan å holde meg unna matvarer som ikke er anbefalt for min blodtype og omvendt. Men jeg lar ikke være å spise mat jeg elsker bare fordi blodtypedietten ikke anbefaler det. F.eks så anbefales det at jeg holder meg unna tomat og det er veldig enkelt fordi jeg er ikke glad i tomat. Jeg bør ha et vegetariansk kosthold, men det er HEELT uaktuelt! :P

Har ei venninne som prøvde blodtypedietten en periode. Hun var jo slank i utgangspunktet. Hun gikk ikke ned i vekt, men hun følte at hun fikk mer energi og overskudd. Men hun klarte ikke å holde ut med den i lengden.

Den perioden man går over til diett, så endrer man som regel kosthold til det sunnere uansett hvilken diett det er snakk om, så derfor vil de fleste dietter funke til å begynne med. Det viktigste er å finne noe du kan leve med :)

Skrevet

Jeg er enig med anonym nr. 10 angående at de som allerede har dårlig helse og særdeles dårlig kosthold kan få en fin effekt av denne dietten. Er man plaget med dårlig energi, søvnproblemer, depresjon etc, så tror jeg den er fin.

Men jeg mener uansett at en diett ikke er en fasit.

Skrevet

Man trenger ikke ha det som anses som "særdeles dårlig kosthold" som nr 12 nevner her for å ha effekt av blodtypekostholdet. Det som helsemyndighetene setter som mal for et "sunt" kosthold tar stort sett utgangspunkt at vi er helt like, og at alle (bortsett fra de som har allergier) tåler det samme.

Dette trenger ikke stemme. Siden vi alle er biokjemisk ulike så er det egentlig logisk at det er ting noen kan tåle bedre/dårligere enn andre selv om man kanskje ikke har allergi mot det.

Jeg selv hadde f.eks. et kosthold som ble ansett å være svært sunt før jeg la om til blodtypekostholdet. Problemet var bare at det ikke var sunt for min kropp.

Det som er viktig er å ikke lese seg blind ift alle enkeltmatvarer som nevnes i blodtypekostholdet. For alle blodtypene finnes det noen matvarer som er mer uheldige enn andre, og det er disse som er viktigst å unngå. Om man innimellom spiser en type krydder f.eks. som man "egentlig" skal unngå, så har det lite å si, så sant man ikke er veldig syk i utgangspunktet. Det er de store hovedlinjene som er viktigst, og resten kan man sjekke ut om man også må kutte for å få bedre helse. Igjen blir dette individuelt.

Jeg har nå levd med blodtypekosthold i ca åtte år, og det fungerer helt fint - også selv om det er andre i husholdningen som har andre blodtyper. Hvis jeg ved sosiale settinger blir servert noe jeg egentlig ikke bør spise så kan jeg spise dette, men er da litt mer konsekvent i dagene etterpå for at kroppen skal få hente seg inn igjen.

Men det blir et valg å ta også. Er man fornøyd med å stadig hangle litt og spise hva man vil, så er det greit. Andre foretrekker å gjøre noen endringer på kostholdet for å slippe å hangle. At vekten som regel stabiliserer seg på normalvekt er en positiv bivirkning av blodtypekostholdet.

Vil bare til slutt minne på igjen, om at det er viktig å tenke individuelt når man skal legge om kostholdet. Hvis en person med blodtype O f.eks. og som i tillegg er veldig sur i kroppen skal legge om, så vil det hjelpe lite for denne å plutselig begynne å spise mye proteiner bare fordi blodtype O regnes for å være "kjøtteteren". En sånn person vil da få enda mer syreoverskudd i kroppen og trolig bare føle seg verre. Viktig at man da får i seg nok grønnsaker for å veie opp for proteinintaket pH-messig.

Det er nyttig hvis man skal bli kvitt ulike plager/sykdommer, f.eks. blir mange kvitt sin allergi, migrene eller visse typer mageproblemer bare ved å legge om til blodtypekostholdet.... men det er det ikke alle som vil høre fordi det krever litt for "stor" innsats av den enkelte...

Blodtypekostholdet er et kosthold som er ment å være allsidig og variert for alle typene! I dagens samfunn som overflommes av halvfabrikata og mye billige ingredienser i mat blir det dessverre sett på som sært og vanskelig å spise sunt.

Man kan leve enkelt og likevel spise svært variert med blodtypekostholdet om man tar seg tiden til å bli vant med det.

Skrevet

Og der er det jeg brenner for. Blodtypedietten funker kanskje godt fordi den anbefaler mye rå og basisvarer, noe som er essensen for et sunt kosthold, som gir overskudd, næring og energi.

Jeg er anonym nr. 10 og jeg overdrev vel litt når jeg sa særdeles dårlig kosthold. Jeg nevnte også min venninne som prøvde dette og ikke hadde dårlig kosthold overhodet, men som følte at dette funket for henne på den måten at hun følte seg bedre.

Jeg har nå kuttet ut mye halvfabrikata, lettprodukter og prøver å spise mat som er laget fra bunnene av. Jeg tror det er nøkkelen til mye på kostholdsfronten. Jeg har fått mer energi og overskudd og faktisk gått ned i vekt uten at jeg følt at jeg har jobbet så hardt for det. Det har gått litt av seg selv etter at jeg begynte å spise mest hjemmelaget. Har ikke ahtt noe å si om det har vært mye fett i det. Men jeg er ikke noen lavkarbotilhenger heller. Det handler om å holde seg unna de raske karbohydratene.

Blodtypedietten er diett som man kan leve med livet ut, men personlig ville jeg aldri fulgt en diett slavisk. Man skal nyte og unne seg ting også, i moderate mengder selvsagt.

Jeg har fullstendig tro på at blodtypedietten kan fungere, men jeg har liten tro på en diett kan følges slavisk livet ut.

Skrevet
Og der er det jeg brenner for. Blodtypedietten funker kanskje godt fordi den anbefaler mye rå og basisvarer, noe som er essensen for et sunt kosthold, som gir overskudd, næring og energi. Jeg er anonym nr. 10 og jeg overdrev vel litt når jeg sa særdeles dårlig kosthold. Jeg nevnte også min venninne som prøvde dette og ikke hadde dårlig kosthold overhodet, men som følte at dette funket for henne på den måten at hun følte seg bedre. Jeg har nå kuttet ut mye halvfabrikata, lettprodukter og prøver å spise mat som er laget fra bunnene av. Jeg tror det er nøkkelen til mye på kostholdsfronten. Jeg har fått mer energi og overskudd og faktisk gått ned i vekt uten at jeg følt at jeg har jobbet så hardt for det. Det har gått litt av seg selv etter at jeg begynte å spise mest hjemmelaget. Har ikke ahtt noe å si om det har vært mye fett i det. Men jeg er ikke noen lavkarbotilhenger heller. Det handler om å holde seg unna de raske karbohydratene. Blodtypedietten er diett som man kan leve med livet ut, men personlig ville jeg aldri fulgt en diett slavisk. Man skal nyte og unne seg ting også, i moderate mengder selvsagt. Jeg har fullstendig tro på at blodtypedietten kan fungere, men jeg har liten tro på en diett kan følges slavisk livet ut.

Du var sikkert # 12... for jeg var # 10 - til og med vanskelig å holde styr på oss selv oss anonyme imellom ;)

Tror vi egentlig er helt enig. Er man syk så må man kanskje i en periode følge dietten "slavisk" for å bli frisk, når man har blitt bra igjen kan man tillate seg "utskeielser" av og til uten nødvendigvis å bli dårlig igjen. Men dette er individuelt. Man skal selvfølgelig ikke bli fanatisk, men men må finne det nivået som gjør at man fungerer best mulig.

Enkelte matvarer påvirker enkelte mennesker på ulike måter, f.eks. vil tomat og kylling for meg gi meg mye væske i kroppen og gjør blodet mer tyktflytende. Linser, mais og sesamfrø senker stoffskiftet mitt - og det er jo veldig dumt siden jeg i utgangspunktet har et noe lavt stoffskifte. Så lenge jeg holder meg unna disse matvarene greier jeg faktisk å holde stoffskiftet mitt greit. Spiser jeg disse matvarene får jeg for lavt stoffskifte - dette har jeg også testet ut ift blodtester hos legen.

Men dette er i hverdagen ingen sak å unngå, og nå når jeg holder meg frisk så kan jeg til og med tillate meg å spise slike ting en sjelden gang hvis jeg er i selskap eller ute og spiser. Jeg fulgte blodtypekostholdet "slavisk" i flere år, og det fungerte egentlig helt greit, det ble en vane. Men det er jo også deilig å faktisk kunne "skeie ut" uten å bli dårlig av det slik jeg ble før. Men 98 % av tiden spiser jeg nok slik jeg bør. Og jeg savner ikke noe, spiser mye mer variert nå enn tidligere.

Men du har et viktig poeng - det å spise rene matvarer, minst mulig bearbeidet, en del rå mat osv er avgjørende for god helse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...