hysterika Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Dattera mi har begyt å få pupper, hun har fått "knuter" i brystene, og er mao ikke helt flat lenger. Det synes godt, også når hun har klær på seg. Hun har også fått noen få kjønnshår, og er veldig lei seg for dette. Nå i kveld gråt hun og sa at hun ikke vil være stor nå, og at hun ikke vil være "en ungdom". Hun er akkurat 10 år. Er det vanlig at det begynner så tidlig? Bør vi regne med at hun får mensen snart?
Gråsonen Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Ikke unormalt tidlig. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/jenter-og-pubertet-22629.html?page=2 litt om når mensen vanligvis kommer.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Jeg fikk mensen den sommeren jeg skulle begynne i 6. klassen. Dette er veldig individuelt fra jente til jente, hos noen kommer det tidligere enn andre. Jentene mine er ikke så store enda, og klarer ikke å huske selv når jeg begynte å få pupper og kjønnshår, men jeg fikk mensen før puppene kom Det eneste jeg vet, er at jeg var den første i klassen som fikk "tante rød" på besøk. Snakk med henne om dette, og forklar at det er helt normat. Håper ikke du er redd for å vise deg selv, for det hjalp hvertfall meg mye at jeg fikk se at mamma hadde hår ol. Men vær åpen, og ikke la henne synes det er flaut. Dette er en helt naturlig ting, som alle må igjennom. Ta henne med og kjøp en topp, kanskje hun synes det er stas? Har også ei veninne som ikke fikk mensen før hun begynte i 9. klasse, og da hadde hun både pupper og hele pakka. Så selv om hun begynner og få pupper, kan det enda være en stund til hun får mensen. Tror det er veldig uvanlig at dem får det så tidlig, men bare forbered henne på at det kan skje. Da blir ikke sjokket like stor når den dagen kommer.
Gråsonen Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Forresten, hvis hun er lei seg over å komme i puberteten er ikke det heller unormalt. Mye hormoner ute på en svirr. Samtidig kan det være greit å orientere henne rundt det å ha kommet i den fasen av livet og hva det betyr. Flaut er det sikkert uansett. Husker selv hvordan det var. Jeg var 10 år når jeg fikk menstruasjon for første gang, første til å få bryst og første til å få kjønnshår.
hysterika Skrevet 1. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2012 Ikke unormalt tidlig. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/jenter-og-pubertet-22629.html?page=2 litt om når mensen vanligvis kommer. Takk for svar, det var jammen en bra link!
hysterika Skrevet 1. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2012 Jeg fikk mensen den sommeren jeg skulle begynne i 6. klassen. Dette er veldig individuelt fra jente til jente, hos noen kommer det tidligere enn andre. Jentene mine er ikke så store enda, og klarer ikke å huske selv når jeg begynte å få pupper og kjønnshår, men jeg fikk mensen før puppene kom Det eneste jeg vet, er at jeg var den første i klassen som fikk "tante rød" på besøk. Snakk med henne om dette, og forklar at det er helt normat. Håper ikke du er redd for å vise deg selv, for det hjalp hvertfall meg mye at jeg fikk se at mamma hadde hår ol. Men vær åpen, og ikke la henne synes det er flaut. Dette er en helt naturlig ting, som alle må igjennom. Ta henne med og kjøp en topp, kanskje hun synes det er stas? Har også ei veninne som ikke fikk mensen før hun begynte i 9. klasse, og da hadde hun både pupper og hele pakka. Så selv om hun begynner og få pupper, kan det enda være en stund til hun får mensen. Tror det er veldig uvanlig at dem får det så tidlig, men bare forbered henne på at det kan skje. Da blir ikke sjokket like stor når den dagen kommer. Hun har sett meg naken mange ganger, men jeg tror ikke hun identifiserer seg med meg, jeg er jo skikkelig gammel med mine 36 år! Hun er nok den i klassen som er mest utviklet, og hun styrer fælt med at kroppen endrer seg, hun har fått litt rompe og lår, og hun sammenligner seg med de tynne jentene i klassen (som ser ut som de er flere år yngre). Huff, det er vanskelig! Jeg var selv den siste i min klasse til å få pupper, hår og mensen. Jeg tror faktisk at jeg var konfirmert før jeg fikk mensen ...
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Jeg fikk mensen den sommeren jeg skulle begynne i 6. klassen. Dette er veldig individuelt fra jente til jente, hos noen kommer det tidligere enn andre. Jentene mine er ikke så store enda, og klarer ikke å huske selv når jeg begynte å få pupper og kjønnshår, men jeg fikk mensen før puppene kom Det eneste jeg vet, er at jeg var den første i klassen som fikk "tante rød" på besøk. Snakk med henne om dette, og forklar at det er helt normat. Håper ikke du er redd for å vise deg selv, for det hjalp hvertfall meg mye at jeg fikk se at mamma hadde hår ol. Men vær åpen, og ikke la henne synes det er flaut. Dette er en helt naturlig ting, som alle må igjennom. Ta henne med og kjøp en topp, kanskje hun synes det er stas? Har også ei veninne som ikke fikk mensen før hun begynte i 9. klasse, og da hadde hun både pupper og hele pakka. Så selv om hun begynner og få pupper, kan det enda være en stund til hun får mensen. Tror det er veldig uvanlig at dem får det så tidlig, men bare forbered henne på at det kan skje. Da blir ikke sjokket like stor når den dagen kommer. Hun har sett meg naken mange ganger, men jeg tror ikke hun identifiserer seg med meg, jeg er jo skikkelig gammel med mine 36 år! Hun er nok den i klassen som er mest utviklet, og hun styrer fælt med at kroppen endrer seg, hun har fått litt rompe og lår, og hun sammenligner seg med de tynne jentene i klassen (som ser ut som de er flere år yngre). Huff, det er vanskelig! Jeg var selv den siste i min klasse til å få pupper, hår og mensen. Jeg tror faktisk at jeg var konfirmert før jeg fikk mensen ... Er vel ekstra tungt når man sammenligner seg med andre også Husker jeg hadde en veninne som fikk pupper tidligere enn meg, og hun viste meg denne "klumpen" som jeg enda ikke hadde fått da. Var ikke like skummelt når den kom til meg, og da var det nesten litt spennende. Men jeg var kjempeflau og lei meg da jeg fikk mensen hvertfall. Det var grusomt å være den første, og jeg fikk mange spørsmål fra de andre jentene i klassen. Det går seg nok til etterhvert, og skjønner godt bekymringene og usikkerheten hennes rundt dette.
happiness4life Skrevet 1. august 2012 #8 Skrevet 1. august 2012 Jeg fikk mensen når jeg var 10 år og fikk rompe, lår og pupper lenge før de andre jentene. Var veldig stolt over å ha fått mensen, men det var ikke så gøy å ha lår og rompe når ingen andre hadde det. Husker veldig godt den dagen mamma kom hjem med en bh til meg, først ble jeg sint og lei meg, men når jeg var alene på rommet mitt prøvde jeg den og da var det ikke så gale likevel
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Jeg fikk kjønnshår og hår under armene når jeg var 9 år. Jeg husker jeg syns det var utrolig flaut så det gikk ikke lange tiden før jeg barberte meg. Jeg brukte å ta mamma sin barberhøvel og barbere meg så det ikke skulle synes når jeg hadde gym/svømming på skolen. Mensen fikk jeg når jeg var 10 år og sa det ikke til noen! Jeg var veldig glad når en av mine beste venninner fikk mensen som 12 åring. Vi var såvidt jeg vet de eneste i klassen som hadde det så tidlig og fant på andre grunner når det var svømming på skolen, men jeg syns det hjalp for min del og vite at det var iallefall en til som hadde fått det. Ang pupper så fikk jeg det også veldig tidlig. Jeg brukte vel str b-c i en alder av 11 år. Det syns jeg ikke var så flaut. Det jeg husker best var at jeg hadde utrolig vondt i puppene hver eneste gang vi hadde gym og måtte løpe. I dag skulle jeg ønske moren min hadde tatt seg mer tid til å snakke med meg og forklare meg dette med pubertet og hva som skjer med kroppen. Dette var noe jeg leste meg til og jeg var mye lei meg mest fordi jeg ikke likte å være først ute med alt i forhold til de andre jentene på min alder og fordi jeg ikke alltid forsto. jeg begynte for eksempel og gråte da jeg fikk mensen første gangen fordi jeg ikke skjønte hva det var. Jeg hadde hørt om det og viste at dette var noe alle jenter fikk, men klarte ikke å plassere det når jeg selv fikk det som 10 åring.
rytme Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Jeg tror det er ganske mange som skjuler det når de har fått mensen. Alle tror sikkert at de er den første i klassen, men det er faktisk veldig vanlig fra 10-11 års alder, som dere ser på denne diskusjonen... Jeg ble også veldig flau, men mer over puppene enn over mensen, for den trengte jo ikke alle å vite om.... Jeg gikk med stor genser osv... https://www.ob.no/?page_id=29
C.L.H85 Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Jeg begynte å få "pupper" i 10-11 års alderen og mensen når jeg var 12. Var også en av de første som fikk mensen, noe jeg syntes var FLAUT.... Men litt spennende også Mamma sa at det betydde at jeg begynte å bli stor jente/ungdom.. Var ikke det jeg ville høre. Så hun tok meg med på jente shopping hvor jeg fikk noe nytt fint undertøy og en prat om at dette var min og hennes "dame" hemmelighet Følte liksom at jeg var med i en hemmelig klubb, he he. Det hjalp også på når det bare var noen mnd senere at flere av vennene mine fikk det. Normalt å ikke like forandringene som skjer når puberteten kommer, er liksom et bevis på at du ikke er det lille barnet lenger. Det går seg til skal du se, når hun skjønner at alle jenter må igjennom det samme
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #12 Skrevet 2. august 2012 Jeg var sen, og synes det var fælt. Jeg fikk mensen rett etter at jeg var konfirmer, og puppene kom ikke før jeg var nesten 16 år. Følte meg om en jentunge i forhold til de feminine "voksne" venninnene mine Søsteren min fikk mensen da hun var 10 år og hadde både pupper og rumpe allerede på barneskolen, så selv om de ofte sier at det er arvelig om man kommer tidlig eller sent i puberteten kan det være veldig forskjellig selv innen samme familie. Jeg har selv en gutt på 11 år og jeg merker det er i kommingen hos han også, han viser seg ikke naken for meg lenger men han er jo full av hudormer på nesa og plutselig lyser det opp en kvise så noe hormonelt skjer tydeligvis i kroppen hans. Venninnen min har ei jente som snart fyller 11 og hun har ganske mye pupper allerede, hun synes det er veldig flaut at de synes gjennom t-skjorter o.l. De har begynt å kjøpe noen fine topper som hun bruker, sånne flate topper nesten som en sportstopp. Det er hun veldig fornøyd med. Kanskje din jente også synes det er ok, blir litt mindre ømme og såre også disse små knoppene når de holdes på plass.. H&M har flere, men tror ikke det er særlig hold i dem, er kanskje greit å begynne med likevel? http://www.hm.com/no...article=97434-C
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #13 Skrevet 2. august 2012 Jeg var 10 år--hvis man er kraftig kommer pubertet og mensen tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå