Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Hvor mye studerer du? Hvor mange barn har dere? Hva studerer du? Jobber du i tillegg? Hvordan får dere det til å gå "rundt" økonomisk?
magpie Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Jeg begynner no på 2. år på førskolelærer og vi har ett barn på 16 mnd. Det er fulltidsstudium, men samlingsbasert så vi har undervisning bare 5 uker på høsten og 5 på våren, pluss praksis i 6 uker og eksamenan selvfølgelig. I fjor hadde jeg mammapermisjon, så var hjemme de ukene jeg ikje hadde skole. No har jeg sagt opp den gamle jobben min og har meldt meg som tilkallingsvikar i diverse barnehager. Så krysser fingrene for å få en del jobb i ukene mellom undervisning. Mannen har en 100% stilling, men jobber redusert i år for å ha mulighet til å faktisk se sønnen vårres (han har kveldsjobb) og prøver å finne jobb på dagtid. Det går akkurat rundt økonomisk, men vi har ikje råd til noe ekstra og må spare der vi kan. Men det går bra Føler ikje at vi mangler noe
Nirgal Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Jeg studerer 50% fjernstudier - altså over nett. Har 1 barn som jeg er i "permisjon" med nå (men leser ved siden av) Her går det i Spes ped. Jobber som tilkallingsvikar i kommunen (avlastningshjem) men har permisjon derifra nå. Her leier vi bolig av mannen min sin jobb, klarer oss fint uten bil og ellers kjøper vi det vi trenger og skeier ut en gang i blandt. Siden jeg har perm fra jobben, får jeg ca 11000 pr mnd utbetalt i foreldrepenger + at jeg får litt i stipend(husker ikke hvor mye) og med mannens lønn i tillegg har vi det godt. kan ikke si jeg mangler noe, men ønsker jeg meg noe sparer jeg til det. Setter og av penger hver mnd til egenkapital. Setter du opp budsjett så klarer du å få det til å gå rundt. Her har det hjelpi mye på det at vi har kutta ut bilen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 - Studerer 100 % - 1 barn på 2 år - Har fullført bachelor grad i et samfunnsvitenskapelig fag, starter på master til høsten. - Jobber annenhver helg + ekstra innimellom. Har utbetalt mellom 2500 og 5000 de måneder der jeg har skole, mer nå på sommeren. - Mannen har en gjennomsnittlig lønn, og vi klarer oss stort sett bra økonomisk. Merker at det er mye romsligere nå enn det var når jeg ikke jobbet ved siden av studiene. Vi bruker lite penger på klær osv til oss voksne, og lager det meste av maten fra bunnen av. Ellers handler vi på salg når vi kan. Jeg føler egentlig ikke det er så veldig vanskelig å få det til å gå rundt økonomisk, uten å egentlig vite helt hva det er vi er flinkest til å spare inn på...
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Jeg studerer 100%, men har veldig lite undervisning. Hatt obligatorisk en gang i uka og to uker praksis igjennom året. Jeg studerer pedagogikk. Har jobbet fast en dag i uka og annenhver helg. Syns det er greit å jobbe helg for det er godt betalt og da har jeg ikke hatt behov for å jobbe så mye. I begge jobbene mine har jeg mulighet for å ta ekstravakter når det passer meg, så kan jobbe ekstra i rolige perioder på skolen og i sommerferien om jeg vil. Jeg ligger vel på 150 000 ca i året og har maks utbetalt av lånekassa da samboer tjener under 300 000 i året. Datteren vår har kun hatt 60% plass i barnehagen, så har spart litt penger på det, i tilegg til at man får litt kontantstøtte også. Vi har et barn, eier bolig og faste utgifter i måneden hos oss er ca 13 000 pluss mat og bensin. Vi har som regel over 10 000 til overs i måneden, så i utgangspunktet hadde jeg ikke vært nødt til å jobbe. Men jeg er veldig glad i jobben min og vil gjerne bidra i husholdningen på lik linje med mannen. Også er det selvfølgelig deilig med økonomisk frihet.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Hei! Jeg studerer 100%. Har tre barn. Jeg jobber annenhver helg, og mannen jobber i tillegg en del overtid for å få det til å gå rundt. Får kontantstøtte for det minste barnet ettersom jeg tar all lesingen hjemmefra når hun sover, leker eller om kveldene. Pluss at jeg får studielån.
VinterSol+2 Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Jeg studerer fulltid, master. Venter nr tre i september. Mannen jobber fullt, og mye overtid for å få det til å gå rundt økonomisk. Jeg tar opp studielån. Vi har ikke råd til fancy ferier eller ny bil, vi kjører en gammel volvo(dvs mannen kjører, jeg sitter på.) og vi må tenke gjennom innkjøp etc. Banken har gitt oss avdragsfrihet på huslånet så jeg kan studere ferdig. Men vi har det bra. Barna er kledd, vi spiser godt og vi mangler ingen ting. Og vi har klart å spare noen kroner hver måned siste året så vi har hatt "feriepenger" på sommeren (ikke noe utbetaling av studielån i juni og juli vettu) og til nødvendig oppussing av huset. Hverdagen som småbarnsmor er hektisk uansett, men som student har jeg en fleksibel hverdag, med mulighet til å være hjemme med syke barn etc. Det fungerer veldig bra for oss! Det gjelder å være strukturert da. Jeg har min arbeidsdag mellom 08 og 16 på hverdager mens barna er i bhg. Kvelder og helger er forbeholdt familien, utenom i eksamensinnspurt etc. Det fungerer bra! Jeg fikk jobb utenom, men klarte ikke gjennomføre et tøft studium med off shoremann og to små barn oppå svangerskapskvalmen, desverre;) Håper å enten fullføre kjapt ila "permisjonsåret" og månedene etterpå, eller å få em deltodsjobb ced siden av til jeg er ferdig og forhåpentlig tjener "skikkelige" penger Er dere forresten gift? Mannen får store skattefordeler av at jeg ikke har inntekt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå