Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Vi har en 5 åring som den siste uken har vært helt umulig. Vi bor i nærheten av en fornøyelsespark. Forrige helg besøkte vi denne parken fra fredag-søndag. 5 åringen maste hele tiden, slo og sparket yngre søsken. Geipet til oss når vi snakket til han, løp motsatt vei, dyttet folk ned trapper etc. Til slutt fikk jeg nok. Jeg gav han 3 advarsler, og til slutt så sendte jeg han hjem til besteforeldrene sine. (de er naboene våre, så han ser de hver eneste dag) der måtte han være til vi kom hjem senere på dagen. Til helgen så skal vi besøke denne parken på nytt. Vi skal være der fra fredag-søndag. Nå har han vært helt umulig i 2 dager igjen og jeg har nå sagt at han ikke får bli med til helgen. Han må være hjemme med besteforeldre. Er det en for streng straff? Han elsker denne parken og det blir siste gang vi sover der i år. men ungen har rett og slett vært ufordragelig. Han ødelegger turen for de yngste søsknene og for oss voksne.. om dere synes dette er for strengt, tips til andre metoder som kan fungere?
Musemorbr / Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Jeg synes det var litt strengt, men nå har du jo sagt det. Det viktigste er vel å ikke gå tilbake på konsekvensene, slik at han forstår at dere mener alvor. Kanskje er dette det som skal til for at han forstår det. I strengeste laget, kanskje, men nå må du bare gjennomføre straffen.
Solskinnstrall Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 kanskje du skal finne ut hvorfor 5 åringen er så vanskelig? som regel er det jo grunner til det. Kanskje han rett og slett er sliten eller noe? Eller hva slags oppmerksomhet får 5 åringen? Men å la han være hos besteforeldre syns jeg var litt synd for dem da - at de ble straffested. Hvis du ikke er grei må du være hos besteforeldrene dine lissom....vanskelig syns jeg da. Men selve straffen med å nekte han å bli med på morroa er nok grei syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Jeg tror ikke at det er noe annet enn at han bare ikke vil oppføre seg for tiden.. Litt trass kanskje. Joda, ser den med at besteforeldre blir brukt som "straff" kanskje ikke er så heldig, men nå er det nå slik at det er den eneste muligheten vi har. Han elsker besteforeldrene sine og alt i alt så er det nok ikke ille for han å være der i stedenfor. De forguder han, og han har det alltid veldig moro der. Vi tenker mer at straffen er at han ikke får bli med oss i fornøyelsesparken.. Jeg får vondt langt inn i magen, men vi har prøvd å gi han andre, mildere konsekvenser uten at det har gitt noen resultater. Hi
Leeloo76 Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Når det er en aktivitet dere gjør jevnlig synes jeg det er en helt grei konsekvens. Hadde det vært årets eneste tur til f.eks Tusenfryd hadde det vært noe annet. Han skal jo heller ikke til et sted han ikke trives, så straffen begrenses til å ikke få være med i parken. Uansett kan dere jo sette dere ned med ham en kveld og prate litt om hvorfor han av og til blir litt umulig, om det er noe som ligger bak utover "lopper i blodet".
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Jeg har snakket med han, men han mener at han er snill hele tiden og at han ikke gjør noe galt. Har forklart det på nytt og på nytt, men ingenting hjelper. Må legge til at han normalt er en helt vanlig, grei 5 åring, men at ferien kanskje har blitt litt lang.. Jeg vet ikke.. Vi er ofte i denne parken, men det blir som sagt siste gang vi overnatter der for i år. Det blir 3. Helgen vi er der i år og det koster jo penger.. Så vi sover ikke der noe mer, men vi kommer nok til å besøke parken flere ganger på dagtid. Hi
Gjest Morn du Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Å si noe som er ganske likt dette: Til helgen skal vi til parken. Hvis du klarer Å være grei, skal du bli med. Hvis det blir slik det har vært de siste dagene, med masse krangling, mÅ du være hos besteforeldrene dine. Kanskje det hjelper Å fortelle han hvordan oppførsel du vil se, ikke hvordan oppførsel du IKKE vil se. Kanskje og fortelle at dette gjelder de andre søsknene, ikke bare han.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #8 Skrevet 1. august 2012 Jeg har sagt det, ganske så ordrett som du skrev her. Han bare fortsetter 5 min etterpå. Hi
Gjest Filifjonka Skrevet 1. august 2012 #9 Skrevet 1. august 2012 Kanskje dette er såpass til "jordskjelv" at han våkner? Visst er det strengt, men da får han da se at dere mener det dere sier, og at selv om han selv mener at oppførselen er grei nok, så er den faktisk ikke det.
Lady lovely locks Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Jeg synes ikke det er for strengt. Men jeg klarer ikke å gjennomføre slike straffer selv, det gjør nok kanskje meg mere vondt enn barnet. Jeg tror vel gjene det ofte er problemet vi truer med at da "kan ikke du / får ikke du..." også er det for vondt for mor og far og faktisk gjennomføre. Derfor bør man ikke true med straffer man ikke er i stand til å gjennomføre. Vi pleier å sette leker på lofte... Det hjelper ofte mye her det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå