Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Skal gå siste året på et studium dette året, også er planen å fullføre med to år til (Men må søke på nytt neste år, å vet jo ikke om jeg kommer inn). Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Mannen min jobber og tjener godt, men med nytt hus og div andre store utgifter ser jeg mørkt på hvordan vi skal løse dette med en baby i hus innen april neste år. Jeg har ca 10 000 i mnd bare og med mannen sin inntekt er det bare så vidt at det går rundt. Abort har alltid vært uaktuelt. å få barn er selve meningen med livet for meg, men kanskje ikke akkurat nå. Vi er +- 30 begge to. Planen var å fullføre alle studier først. Men så tenker jeg at det er dumt å vente også. Men økonomien stopper oss. Hva ska vi gjøre? Hva ville du gjort?
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 (endret) Du får jo støtte fra lånekassen om du søker. Det er omtrent det du får i dag, så sånn sett skulle man jo tro dere kan klare dere på det. Tror du også får engangsstønad fra NAV. Du kan få barnetillegg via lånekassen også, men antakeligvis er ikke det aktuelt hvis mannen din tjener godt. Med litt sparing og bruktkjøp/arve fra venner osv så skulle man jo tro at dere vil få det til med den økonomien dere har? Du kan jo evt jobbe etter det siste fullørte året ditt nå istedefor å gå rett på to nye år, om dere ser det blir veldig trangt økonomisk, og heller bruke litt tid på å spare opp penger først. Du kan jo også undersøke om dere kan få avdragsfrihet på lån en periode, som minimerer månedskostnadene ved å bo. Gratulerer med graviditet! Endret 1. august 2012 av lillemor og lillefrøken
VinterSol+2 Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Det er veldig fint å være studentmamma. Avhengig av hvorye mannen din tjener, kan du også ha rett til forsørgerstipend, og når du har fått babyen kan du få fødselsstipend, og det året kan du velge om du vil fullføre med eksamen eller utsette til året etter. Jeg begynner nå på mitt åttende år med høyere utdanning. Ila den tiden har jeg født tre barn og venter en til i september. Riktignok har jeg hatt et par jobbeår innimellom for å tjene opp rett til permisjonspenger, men denne gangen skal vi klare oss med én lønn, engangsstønad og fødselsstipend. Har snakket med banken, og de har innvilget oss avdragsfrihet for en periode. Økoknomisk lever vi ikke fett, men vi har det vi trenger. Vi har mat klær, hus, bil osv, men vi dropper sydenferier og ekstravaganza nå for en periode. Viser seg at ungene syns det er vel så stas med telttur i sandefjord som badeferie i egypt.... Så lenge vi foreldrene har tid til å være sammen med dem;) Studielovet gir fleksible dager, om ungene er syke er det sjelden noe problem å håvære hjemme med dem, jeg kan ta korte dager eller langhelg osv når det passer meg... Nå har jeg jo snart en liten haug unger da, så jeg har valgt å ikke ha jobb ved siden av, det ble litt for tøft med jobb +fulle studier + svangerskap. Men når minstemann begynner i barnehagen, vurderer jeg å ta en deltidsjobb igjen for å spe på inntekta, før jeg er ferdigstudert og kan tjene "ordentlige" penger. Så hør med en rådgiver, studieleder etc, du er nok ikke den første gravide studenten de har:)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Takk for gode råd. Skal snakke med skole o.l, men hvordan fikk dere økonomien til å gå opp da? HI
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Du tar permisjon fra studiene og får penger fra lånekassen, du kan lese om det her. http://www.lanekasse...oreldrestipend/ Det kommer til å gå helt greit, kos deg med den voksende magen du, det kommer til å ordne seg Vi hadde avdragsfrihet på boliglånet i 2 år vi, det er ikke noe problem så lenge banken har sikkerheten den trenger (vi har hus som er verdt mer enn vi har i gjeld på det).
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Ja, det var det ja.. ang avdragsfrihet på huset.. det har vi allerede, pga at jeg er student og skulle gjøre ferdig studiene.. så jeg tror ikke vi får utsatt avdragsfriheten lengre enn vi har avtale på.. :/ HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå