Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Jeg er helt fersk i jobben og skal læres opp i diverse avstemminger. Blant annet bank. Jeg lurer på noe. Hva er det en avstemmer i banken. Er det saldoen på summer ut og inn av konto? Altså hva kontoen har gått opp med eller gått ned med i løpet av måneden. Eller skal en bruke hva som var saldo på bankkontoen opprinnelig, og hva den har blitt økt/redusert med? Mulig jeg forklarte meg litt rart Men jeg kan ikke regnskapsspråket akkurat.
Netti*** Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Du avstemmer bankens kontoutskrift mot regnskapets kontoutskrift. For å se at alt er bokført og at ikke noe er dobbel bokført. IB og UB skal stemme på øret.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Du avstemmer bankens kontoutskrift mot regnskapets kontoutskrift. For å se at alt er bokført og at ikke noe er dobbel bokført. IB og UB skal stemme på øret. Ok så da tar jeg bare saldoen på 1920 og sjekker at alle inn og ut beløp er like i forhold til kontoutskriften. Så da er det ikke hvor stort beløp det er på selve bankkontoen fra før jeg trenger å tenke på? Bare inn og ut posteringer?
tyr82 Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 pr mnd sjekker du inn-sum første dato, og ut-sum på siste dato. Om de er like, trenger du ikke sjekke alle inn og utbetalinger, men om det er differanser inn er det feil i forrige periode. om de er ulike ut må du sjekke alle inn og utbetalinger om de er bokført korrekt i løpet av perioden.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Du avstemmer bankens kontoutskrift mot regnskapets kontoutskrift. For å se at alt er bokført og at ikke noe er dobbel bokført. IB og UB skal stemme på øret. Ok så da tar jeg bare saldoen på 1920 og sjekker at alle inn og ut beløp er like i forhold til kontoutskriften. Så da er det ikke hvor stort beløp det er på selve bankkontoen fra før jeg trenger å tenke på? Bare inn og ut posteringer? Utskriften du tar fra hovedbok... en skal være bare fra måneden du skal avstemme ikke sant? Ja, det er teite spørsmål. Men jeg har aldri gjort dette før og vil være litt forberedt før ei litt nebbete ei skal lære meg opp.
Gjest thricane Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Du avstemmer bankens kontoutskrift mot regnskapets kontoutskrift. For å se at alt er bokført og at ikke noe er dobbel bokført. IB og UB skal stemme på øret. Ok så da tar jeg bare saldoen på 1920 og sjekker at alle inn og ut beløp er like i forhold til kontoutskriften. Så da er det ikke hvor stort beløp det er på selve bankkontoen fra før jeg trenger å tenke på? Bare inn og ut posteringer? Utskriften du tar fra hovedbok... en skal være bare fra måneden du skal avstemme ikke sant? Ja, det er teite spørsmål. Men jeg har aldri gjort dette før og vil være litt forberedt før ei litt nebbete ei skal lære meg opp. Skjønner. I grove trekk skal du sjekke at ut saldoen på rapport fra regnskapssystemet (altså UB) er den samme som på kontoutkriften fra banken. hvis denne ikke stemmer, så må du gå dypere inn i det. Sjekk at inn saldoen er lik. Om ikke ber du om forrige mnd avstemming (dette kan du jo gjøre uansett for læringens skyld, så ser du hvordan de andre har gjort det) du ser om der er differanse fra forrige mnd, om ikke det er det, så må du inn å sjekke beløper inn og ut på kontoutskrift mot hva som er bokført i systemet. Anbefaler deg da å ta kopi og bruke gul markeringspenn og merke ut like posteringer. Til slutt sitter du med de som er forskjellige. Ofte er det renter på slutten av mnd som ikke er ført ennå, eller noe som er ført feil vei. Dette burde du bli med på når de skal korrigere, det er her du lærer mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå