Netti*** Skrevet 1. august 2012 #26 Skrevet 1. august 2012 Faktisk ikke så dumt. Frisøren min hadde ei datter som alltid maste og slo seg vrang i butikken. Så da planla frisøren min at hun skulle gjøre en stor handel med dattera. Hun slo seg vrang og de dro fra handlevogn og alt rett hjem. Så når de skulle lage middag manglet de selvfølgelig noe, dattera lei seg. Så spurte mora om de skulle lage vafler seinere, dattera så glad. Så kan mammaen si: nei, vi har ikke egg, de står jo i butikken fordi du slo deg vrang. Seinere foreslo mor å lage ostesmørbrød til kvelds. Dattera igjen kjempe fornøyd. Der mor etterfølger med: nei, det kan vi ikke, osten ligger i handlekurven som vi måtte forlate fordi du slo deg vrang. Den jenta lærte virkelig noe :-) Syns det var genialt planlagt av mora. Ja jøss, man bruker resten av dagen på å gi ungen dårlig samvitighet.. Genialt... Ikke samme anonym du har diskutert med her, men måtte komentere.. For i den "historien" der, står ikke straffen til handlingen. Eneste ungen kan ende opp med er store komplekser, type "alt galt er min feil". Vet hva jeg snakker om, for jeg slet med det daglig helt til jeg var 17 år, og enderlig forsto at min mor handlet feil. Hun ga meg dårlig samvitighet resten av dagen, om jeg gjorde noe feil. Vet ikke om barnet har det noe bedre med seg selv når den hver eneste gang får kjeft når de er i butikken. Føler du deg mye mere vellykket da? Jeg mener ei på 7 år må lære konsekvenser og syns det var genialt gjort. De hadde en blid og god tone hjemme men de kunne ikke kose seg fordi det var konsekvensen. Frisøren min var kjempe fornøyd med utviklingen og nå koser de seg med handling. I tillegg så skjønner jenta enda bedre viktigheten med handling og planlegging. Men at enkelte heller vil ha en evig kamp i butikken blir opp til de. Ser veldig mange legger opp til det selv. Det skal de få lov til. Jeg koser meg i butikken mens jeg handler med ungene mine og de slipper å bli snakket stygt til offentlig. Som jeg tror er mye mere nedverdigende. Vi er alle forskjellig. Jeg føler jeg har lykkes med min oppdragelse så langt. Elste er 12. Så vi får se om jeg er like fornøyd når hun er 20 :-)
Gjest Miryks Skrevet 1. august 2012 #27 Skrevet 1. august 2012 Så du mener at når man har flere barn, og den ene trasser, skal HELE familien straffes med brødskive til middag (også voksende gutt i 1. klasse som må spise ordentlig mat til middag) for noe EN person har gjort? Hvilke holdninger er det? Jepp. Akkurat slik det fungerer in real life. Fucker en opp, så går det som regel utover andre. En lærer ofte litt fortere om en oppdager at det går ikke bare utover seg selv. Det er den type holdning jeg vokste opp med sammen med mine søsken, og alle klassekameratene mine. Kødda en i timen, så ble det innegym i stedet for ut i skog og mark.
cheni Skrevet 1. august 2012 #28 Skrevet 1. august 2012 Jepp, så man forlater butikken uten matvarer og går hjem og lager vann til middag? Og uansett hvordan man oppdrar unger, med mindre man bor i land med totalitær regime, er det svært mange unger som trasser. Det har skjedd et par ganger at jeg har forlatt butikken uten middag. Da har jeg servert brødskive, og forklart at "Siden du ikke hørte etter på butikken i stad, så blir det ikke middag idag". Unger trasser, ja, men det er opp til voksne å vise at det lønner seg ikke/lønner seg å oppføre seg. Jeg har også betalt for snop som poden har tatt i butikken uten lov (og griset til med snørr og tårer), og kastet det demonstrativt i søpla. Og gått fra handlekorga med en hylende unge under arma. Det hjelper det, da lærer de at man ikke kan oppføre seg slik
LittLykkelig Skrevet 1. august 2012 #29 Skrevet 1. august 2012 Hørte om ei mor som la seg ned og hylte på butikken (for å vise ungen hvordan det var). Ungen ble dritflau over moren som hylte på gulvet og lagde aldri en scene etter det
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #30 Skrevet 1. august 2012 Vet ikke om barnet har det noe bedre med seg selv når den hver eneste gang får kjeft når de er i butikken. Føler du deg mye mere vellykket da? Jeg mener ei på 7 år må lære konsekvenser og syns det var genialt gjort. De hadde en blid og god tone hjemme men de kunne ikke kose seg fordi det var konsekvensen. Frisøren min var kjempe fornøyd med utviklingen og nå koser de seg med handling. I tillegg så skjønner jenta enda bedre viktigheten med handling og planlegging. Men at enkelte heller vil ha en evig kamp i butikken blir opp til de. Ser veldig mange legger opp til det selv. Det skal de få lov til. Jeg koser meg i butikken mens jeg handler med ungene mine og de slipper å bli snakket stygt til offentlig. Som jeg tror er mye mere nedverdigende. Vi er alle forskjellig. Jeg føler jeg har lykkes med min oppdragelse så langt. Elste er 12. Så vi får se om jeg er like fornøyd når hun er 20 :-) Og hvor leser du at jeg bare kjefter på ungene mine? For en holdning, enten gir man ungen dårlig samvitighet resten av dagen, eller så kjefter man? Det finnes flere metoder vet du. Har selv en sønn på 8 år og en på 3 år, ingen av dem sitter/går å hyler i butikk eller noe, de prøver seg, jeg sier rolig at om de holder på slik, så fjerner jeg yndlings leka dems for resten av dagen, og de begge er rolige, de har hatt en runde hver seg, og etter straffen, så holder det med advarselen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #31 Skrevet 1. august 2012 Frøkna mi hater å være i butikken og skaper seg vrang for å slippe. ålegge fra meg varene og dratt rett hjem ville vært toppen av lykke for henne Hun er heller ikke noe middagsmenneske, så hun ville ikke opplevd dette som straff i det hele tatt. men jeg vil ikke at hun skal leve på brødskiver. Hun trenger grønnsaker og proteiner og da må vi innom butikken av og til. Barn kan være gretne etter barnehagen fordi de er slitne og har lavt blodsukker. Det kan løses ved å gi en bit frukt feks istedet for å straffe dem resten av dagen med alt det medfører av frustrasjon og sure miner.
LilleVilje Skrevet 1. august 2012 #32 Skrevet 1. august 2012 Personlig legger jeg svært sjelden noe i det om unger hyler på butikken eller på bussen - jeg tenker at unger hyler og slår seg vrange av og til, og det er uansett begrenset med tid jeg skal være der. Jeg overlever faktisk fint en butikktur selv om det er en treåring med trassanfall noen hyller bortenfor. Det som er noe helt annet, er når unger lager bråk på steder der man gjerne vil høre hva som skjer - på konsert, på guidede turer, på kino, på teater eller hvilke som helst andre steder der man faktisk har betalt for å få en opplevelse. Vil du ha med barnet ditt da, så sørg for at barnet er stille, eller forlat stedet. Like før jul var jeg på en konsert med mye forskjellig musikk, blant annet en del vakre og rolige sanger. Men det fikk jeg ikke noe glede av, for rett bak meg satt det noen foreldre som åpenbart trodde at hele verden var like imponert over deres barns minste ytring som de selv var. Barna satt og hylte, ropte, brølte, lekte, tullet og var høylytte _hele_ konserten, selv om jeg etter en stund snudde meg og ba dem høflig og forsiktig om de kunne prøve å dempe barna litt, så vi fikk konsentrert oss om konserten. Det kunne de ikke. Butikkbråk er helt greit, men ikke la barnet ditt bråke på steder der folk har betalt for å få en opplevelse!
Guttaboys Skrevet 1. august 2012 #33 Skrevet 1. august 2012 Kan være litt enig. Men hatt mine med fra de var mindre, men heldigvis litt oppdragelse på de. Pluss å kunne se når de syns det blir slitsomt eller grusomt kjedelig. Da trekker man seg unna guide og andre. Liker heller ikke unger som hyler i butikken, bussen og fly. Og ja jeg er 4 barnsmor snart. Så vet at unger kan være en utfordring. Men handler om å vite om problemene som kan oppstå før de oppstår og være forberedt. Gjerne prate med ungene før også. Jeg er enig i at hylende unger i butikk, fly og buss er slitsomt. Men dette er nødvendige ting som må gjøres med barn til stede. Jeg kan prate aldri så mye med treåringer min før vi skal i butikken, men han kan likevel slå seg vrang når vi først er der. Hvis jeg ikke skal ha noe viktig tar jeg med meg ungen under armen og forlater butikken. Ikke av hensyn til andre, men fordi jeg ikke finner meg i det. Hvis jeg MÅ handle, irettesette jeg han så godt jeg kan. Han roer seg som regel. Hvordan foreldre håndterer trassige unger på slike offentlige plasser, får være opp til hver enkelt. I HI sitt tilfelle, synes jeg ikke foreldrene burde tatt med ungen på omvisningen. Dette av hensyn til de andre som er der og vil få med seg det som sies. Jeg kan også forstå at en fireåring ikke finner den omvisningen interessant, og ikke klarer å være stille. Man må tenke litt på hva barna får ut av sånne settinger også. Selv ville jeg f eks aldri tatt med mine to små på en fin restaurant. Jeg ville følt det ubehagelig med styret og lydnivået det medfører. Til de blir store nok er det kun mc donalds og lignende som gjelder med mine barn.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #34 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #35 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere. Og ut i fra den løsningen, så finnes det ikke alene foreldre.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #36 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere. Og ut i fra den løsningen, så finnes det ikke alene foreldre. Jo, men de trenger heller ikke handle rett etter barnehagetid når ungene er sultne. De kan enten hente litt senere en dag og handle først eller handle for eksempel rett etter frokost på lørdag. Det er ikke nødvendig å velge det minst gunstige tidspunktet.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #37 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere. Og ut i fra den løsningen, så finnes det ikke alene foreldre. Jo, men de trenger heller ikke handle rett etter barnehagetid når ungene er sultne. De kan enten hente litt senere en dag og handle først eller handle for eksempel rett etter frokost på lørdag. Det er ikke nødvendig å velge det minst gunstige tidspunktet. Og av og til har man ikke stort av valg, her leveres ungen i bhg klokka halv 8, jeg må være på jobb klokka 9, bruker hele tiden mellom der til å kjøre til jobben, bhg stenger klokka 17, jeg rekker ca akurat å hente ungen før bhg stenger. BF er ikke eksisterende i livet vårt, og jeg har ingen i nærheten som kan passe ungen, de som kunne ha gjort det, har aldri tid. Så valget er ikke der for meg, ungen må være med, uansett hvor sliten h*n er.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #38 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere. Og ut i fra den løsningen, så finnes det ikke alene foreldre. Jo, men de trenger heller ikke handle rett etter barnehagetid når ungene er sultne. De kan enten hente litt senere en dag og handle først eller handle for eksempel rett etter frokost på lørdag. Det er ikke nødvendig å velge det minst gunstige tidspunktet. Og av og til har man ikke stort av valg, her leveres ungen i bhg klokka halv 8, jeg må være på jobb klokka 9, bruker hele tiden mellom der til å kjøre til jobben, bhg stenger klokka 17, jeg rekker ca akurat å hente ungen før bhg stenger. BF er ikke eksisterende i livet vårt, og jeg har ingen i nærheten som kan passe ungen, de som kunne ha gjort det, har aldri tid. Så valget er ikke der for meg, ungen må være med, uansett hvor sliten h*n er. Høres slitsomt ut. Da blir det i hverfall ekstra viktig å gjøre unna all handlingen for minst en uke på en gang slik at dere slipper det maset hver dag. Hadde det ikke vært hygligere med en runde på lørdag med et opplakt barn enn stresset etter barnehage og jobb?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 2. august 2012 #39 Skrevet 2. august 2012 De fleste overlever og klarer seg fint selv om andres unger trasser litt i butikken. Ingen av oss som dør av litt støy, skrik og skrål. Og om ungene skal lære seg å oppføre seg i butikken så må man, ja, nettopp da dem med i butikken for å øve, trene, øve og trene. Når det gjelder konserter, guiding ol. så er jeg helt enig med hun lengre opp. Har man betalt for en opplevelse så forventer jeg at folk, både liten og stor, er stille.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #40 Skrevet 2. august 2012 De fleste overlever og klarer seg fint selv om andres unger trasser litt i butikken. Ingen av oss som dør av litt støy, skrik og skrål. Og om ungene skal lære seg å oppføre seg i butikken så må man, ja, nettopp da dem med i butikken for å øve, trene, øve og trene. Når det gjelder konserter, guiding ol. så er jeg helt enig med hun lengre opp. Har man betalt for en opplevelse så forventer jeg at folk, både liten og stor, er stille. Jeg tror ikke ungene lærer så mye om hvordan de skal oppføre seg av å gå ofte i butikken når de er trøtte og sultne. Det er å be om bråk fra mine unger i hvertfall.
☆☆☆ Skrevet 2. august 2012 #41 Skrevet 2. august 2012 Synes ikke furteunger i butikken er sjenerende, men på kino og museum tar man dem under armen og går. Gleder meg til jeg ser noen forlate flyet pga trass, forresten. Min mor så en gang dronning Sonja dra med seg prinsesse Martha ut av butikken og gi henne beskjed om at hun fikk stå utenfor til moren var ferdig eller hun hadde lært seg oppførsel. Dette var mens kongefamilien var på ferie i en liten bygd, jeg har forståelse for at det ikke går an overalt..
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 2. august 2012 #42 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere. Mener du at folk skal gjøre dette, for å skåne ANDRE?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #43 Skrevet 2. august 2012 Angående unger i butikken. Den greieste måten å ungå problemet på er jo bare å droppe handling med ungene når de er slitne og sultne. Lag en vane med at en i familien handler inn alt dere trenger for en uke hver lørdag eller om kvelden etter middag på mandag for eksempel. Da slipper dere hele handlingen med ungene etter barnehagen og kommer tidligere hjem. Veldig mye enklere. Og aleneforsørgere skal droppe å handle i det hele tatt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå