Gå til innhold

22 år og stefar til tre - skal nå bli pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kompisen til sønnen har vært samboer med en dame på 30 år som har tre barn med to forskjellige menn. De hadde en avtale om at de ikke skulle få barn sammen på en god stund, da han har lyst å videreutdanne seg.

Men nå er hun blitt "uplanlagt" gravid, så nå føler han at han sitter i saksa og ser fremtidsdrømmen forsvinne. Han ser ingen løsning på hvordan han skal kunne reise bort for å gå på skole når samboeren sitter hjemme med fire barn under 10 år.

Jeg kjenner at jeg blir oppgitt - dama er ikke helt stabil og klarer ikke å være i jobb mer enn få mnd om gangen, og hun skrifter stadig jobb da det alltid er noen som er slemme med henne...

Klart at det kan gå bra med dem, men jeg lurer litt på hva som foregår i hodet på voksne mennesker som ikke evner å se litt frem i tid....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vips så har hun tre barn med tre forskjellige menn... Han visste at han ble kjæreste med ei dame som blir lett gravid - og som ikke uten videre tar abort.

Skrevet

Ethvert oppegående menneske vet hvordan et barn blir til.....så jeg synes virkelig IKKE synd på denne kompisen av sønnen din. Fortell han at det kan bli barn av sex. I samme slengen forteller du han at det finnes prevansjon for menn også......kondomer!!

Skrevet

Skal man synes synd på han?

Sov han i timene hvor forplantningslæren var tema?

Skrevet

Det må to mennesker til for å lage et barn...ikke skyld på dama!

Skrevet

Jøss....er det virkelig hans ansvar å sørge for at samboeren bruker den prevensjonen de har blitt enige om?

Hun gikk på p-piller, men tålte de ikke så godt, så hun kuttet de ut en stund. Helt uten å komme på å fortelle det til samboeren sin.

Jeg må si at om jeg slutter med prevensjonen så tror jeg at jeg vil syns det er en god ide at mannen min vet om det...

Saken er nok heller den at hun ikke hadde lyst at han skulle reise, så da sørget hun for å stoppe planene hans på den mest effektive måten.

Jeg syns synd på han jeg, for selv om han vet hvordan barn blir til, vet han også hvordan man kan forhindre en graviditet. Men det innebærer jo at begge parter er enige om hvilke produkt som skal brukes.

Er det mange av dere som bruker kondom i tillegg til p-piller og spiral?

Og det er "vips, fire barn med tre menn" om man skal pirke på det :)

HI

Skrevet

Også studentpar kan bli uventet gravide, men da kan den unge faren fortsette sine studier.

Litt spesielt her, når han har blitt sammen med ei dame som ikke bor på studiestedet, og som ikke er flyttbar.

Men det er vanlig å gjøre tabber når man er 21-22 år, for all del. Jeg gjorde selv vurderinger som jeg ikke ville gjort i dag.

Skrevet
Også studentpar kan bli uventet gravide, men da kan den unge faren fortsette sine studier. Litt spesielt her, når han har blitt sammen med ei dame som ikke bor på studiestedet, og som ikke er flyttbar. Men det er vanlig å gjøre tabber når man er 21-22 år, for all del. Jeg gjorde selv vurderinger som jeg ikke ville gjort i dag.

Jeg foreslo at han kan ta barnet med seg og studere som alenepappa - det er jo noe kvinner gjør hele tiden.

Men da fikk jo damen panikk (det kan jeg jo skjønne på et vis, jeg ville heller ikke sendt barnet mitt bort), og sa at det ble absolutt ikke aktuelt....

Det er jo svært vanskelig for henne å flytte til studieplassen hans , hun har tross alt tre andre barn som skal ha samvær med sine feder....

Huff, jeg har bare så vondt av han. Han har nok vært forelsket og naiv, men jeg syns fremdeles ikke at man forvente at en mann bruker kondom når han tror at andre p.midler er i bruk...

HI

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Du har bemerkelsesverdig stor innsikt i denne damas liv syns jeg, når du t.o.m vet at hun ikke har tatt pilla i håp om å bli gravid for å hindre han i å dra for å studere, mener jeg.

Hvordan vet du så mye om hvorfor dama gjør som hun gjør, egentlig?

Skrevet

Når det er ei dame som har tre barn med to forskjellige menn, burde han kanskje vite sikkert at ett eller flere p-midler er i bruk.

Forresten skulle jeg ikke ha skrevet at han gjorde en tabbe, ingen barn fortjener å bli omtalt som "tabber".

Skrevet
Du har bemerkelsesverdig stor innsikt i denne damas liv syns jeg, når du t.o.m vet at hun ikke har tatt pilla i håp om å bli gravid for å hindre han i å dra for å studere, mener jeg. Hvordan vet du så mye om hvorfor dama gjør som hun gjør, egentlig?

Jeg vet bare det han forteller + at jeg har litt kjennskap til damen gjennom felles bekjente.

Det med at hun ble gravid for å hindre han i å reise, er nok min konklusjon, men hun har vist seg å bruke svært sterke midler for å få ting som hun ønsker det før. Bl.a. fått eksen hjem fra Nordsjøen ved å påstå at hun var innlagt på sykehus med spontanabort, da det viste seg at hun hadde vært på legevakten fordi hun trodde hun hadde blødd litt...

Men du har rett i at jeg ikke vet 100 % at hun gjorde dette med vilje - men det gir jeg heller ikke uttrykk for til han eller andre, men her inne er jeg ikke så forsiktig med å "synse"....

Skrevet
Når det er ei dame som har tre barn med to forskjellige menn, burde han kanskje vite sikkert at ett eller flere p-midler er i bruk. Forresten skulle jeg ikke ha skrevet at han gjorde en tabbe, ingen barn fortjener å bli omtalt som "tabber".

Hun har fått alle barna i stabile samboerforhold (om enn ikke så veldig langvarige), så jeg skjønner godt at han ikke har vært mistenksom på det... Han er mest lei seg for at de var enige om å vente, og at hun ikke var ærlig mtp p-pille-pausen. Hun satset på sikre perioder - men altså uten å informere han...

hi

Skrevet

Jaha. Som du skriver kan de få det til å fungere, men det høres ikke spesielt lovende ut..

Han som ung stefar og nybakt far, som må ha en underbetalt jobb han ikke trives i...

Eller hun misfornøyd fordi han velger å reise vekk for å studere. Minner litt om Demi Moore og Ashton Kutcher, dette her.

Skrevet

dette her er så likt at jeg må bare spørre..Skriver du om noen fra et lite sted som har navn som begynner på K & J?

Skrevet
Når det er ei dame som har tre barn med to forskjellige menn, burde han kanskje vite sikkert at ett eller flere p-midler er i bruk. Forresten skulle jeg ikke ha skrevet at han gjorde en tabbe, ingen barn fortjener å bli omtalt som "tabber".
Hun har fått alle barna i stabile samboerforhold (om enn ikke så veldig langvarige), så jeg skjønner godt at han ikke har vært mistenksom på det... Han er mest lei seg for at de var enige om å vente, og at hun ikke var ærlig mtp p-pille-pausen. Hun satset på sikre perioder - men altså uten å informere han... hi

Ja, det hun har gjort er ikke noe særlig (hvis du VET med sikkerhet at det er det hun har gjort). Rart at du vet så mye om hva denne dama tenker og sier når dere ikke er venninner. hvis dere er venninner er det råttent gjort å skrive dritt om henne på nett. Det med at menn "oops!" plutselig gjør damene gravide, og sier at de blir LURT (bortsett fra helt opplagte lureritilfeller) er en barnslig holdning. Som 22-åring bør han vite at ingen prevensjonsmidler er sikre, og mange blir gravid på hormonell prevensjon. Sitter selv med graviditet nr 3 på p-piller (forskjellige merker). Og man kan ikke forvente at mannen bruker kondom? Jo, det kan man. Hvis mannen vil være SIKKER på å ikke gjøre dama gravid, så tar HAN ansvaret. Det er ikke bare dama sitt ansvar å beskytte seg, mens mannfolk slipper unna med det og kan si "du har lurt meg" hvis prevensjon svikter. Som sagt, vil man unngå en konsekvens, så tar man ansvar selv.

forresten, det skinner gjennom at du har fordommer mot denne dama fordi hun er alenemor til 3 med 2 forskjellige. Som du selv sier, hun har fått barn i stabile samboerforhold. Og når han i alder av 22 velger å bli stefar til 3, og så bestemmer seg for å dra fra dem i mange år for å studere... hva tenkte han med før? Tror han at det holder i lengden for henne å være alene IGJEN i mange år til? Man skaffer seg ikke samboer/kjæreste for å fortsette å være alenemor...

Skrevet

Syns ikke synn på han, for hvist han ikke ville ha barn før han er ferdig på skolen så har han 2 valg:

1- avstå fra sex.

2- sørge for egen prevansjon! ikke stole på andre.

Gjest Mentha
Skrevet

Synes det er rart hvordan meningene skifter her inne. I går var det ei som ble verbalt hudflettet fordi hun hadde sluttet på prevensjon uten å si noe til mannen.

Mens nå, som mannen ikke har fått vite at dama har sluttet på pillen er det plutselig HANS problem at hun har blitt gravid?

Føler med han jeg, når han mer eller mindre har blitt lurt til å tro at dama gikk på prevensjon. Har da ingenting å si hvor mange barn hun har fra før, hva er det for en ting å si? "Nei du har tre barn fra før, jeg stoler ikke på deg, så jeg bruker min egen prevensjon - takkskalduha!"

Skrevet
Synes det er rart hvordan meningene skifter her inne. I går var det ei som ble verbalt hudflettet fordi hun hadde sluttet på prevensjon uten å si noe til mannen. Mens nå, som mannen ikke har fått vite at dama har sluttet på pillen er det plutselig HANS problem at hun har blitt gravid? Føler med han jeg, når han mer eller mindre har blitt lurt til å tro at dama gikk på prevensjon. Har da ingenting å si hvor mange barn hun har fra før, hva er det for en ting å si? "Nei du har tre barn fra før, jeg stoler ikke på deg, så jeg bruker min egen prevensjon - takkskalduha!"

her vet vi jo ikke helt da om hun har sluttet på pillen. Det er moren til sønnens kamerat som går utifra det.

Og jeg mener hvis man absolutt ikke vil ha barn da altså mannen så bruker han kondom eller avstår fra sex. For ulykker kan skje.

Har vært i samme situasjon selv hvor jeg ble gravid på pillen of bf mener jeg har lurt han. Men jeg var åpen om at hvis jeg ble gravid kom jeg til og beholde. Så han skylder fremdeles på meg at han er far for det ville ikke han være. Så fikk han en til litt etter meg og skylder på meg igjen at han er far til 2. Er det mulig å være så lite ansvarsfull.

Mennene må kunne tenke litt og ikke legge alt ansvaret over på jenta.

Men å bevisst gå inn for å lure er noe helt annet, enn å tro at hun kanskje gjør det pga ditt og datt.....

Skrevet
Synes det er rart hvordan meningene skifter her inne. I går var det ei som ble verbalt hudflettet fordi hun hadde sluttet på prevensjon uten å si noe til mannen. Mens nå, som mannen ikke har fått vite at dama har sluttet på pillen er det plutselig HANS problem at hun har blitt gravid? Føler med han jeg, når han mer eller mindre har blitt lurt til å tro at dama gikk på prevensjon. Har da ingenting å si hvor mange barn hun har fra før, hva er det for en ting å si? "Nei du har tre barn fra før, jeg stoler ikke på deg, så jeg bruker min egen prevensjon - takkskalduha!"

Det er jo ikke bevist at hun har lurt ham, det er det HI tror fordi hun har fordommer mot alenemødre som har barn med flere fedre.

Skrevet

Syns også enkelte damer her inne er helt blåst til tider. Som sagt i går blei ei hudflettet fordi hun sluttet på prevensjon for å bli gravid. Ingen som nevnte at mannen burde avstå fra sex eller passe på å bruke kondom selv da. Mens nå er det snakk om et samboerforhold der gutten har sagt slik jeg leser det at dama er gravid fordi hu sluttet på pilla uten å informere.

Jeg og mannen min har brukt spiral som prevensjon, hvis jeg fjerner den føler jeg at det er min plikt å informere han. Alt annet ville vært RÅTTENT!!!

Såpass kommunikasjon har man i et forhold.

Tenker det er synd på denne gutten, all ære til han for at han har tatt på seg ansvaret som stefar. Men dessverre mye syke damer der ute som blir gravid for å holde på typen eller få tilbake ex ol.

Tenk å bruke små uskyldige barn til det.

Gjest Mentha
Skrevet
her vet vi jo ikke helt da om hun har sluttet på pillen. Det er moren til sønnens kamerat som går utifra det. Og jeg mener hvis man absolutt ikke vil ha barn da altså mannen så bruker han kondom eller avstår fra sex. For ulykker kan skje. Har vært i samme situasjon selv hvor jeg ble gravid på pillen of bf mener jeg har lurt han. Men jeg var åpen om at hvis jeg ble gravid kom jeg til og beholde. Så han skylder fremdeles på meg at han er far for det ville ikke han være. Så fikk han en til litt etter meg og skylder på meg igjen at han er far til 2. Er det mulig å være så lite ansvarsfull. Mennene må kunne tenke litt og ikke legge alt ansvaret over på jenta. Men å bevisst gå inn for å lure er noe helt annet, enn å tro at hun kanskje gjør det pga ditt og datt.....

"Hun gikk på p-piller, men tålte de ikke så godt, så hun kuttet de ut en stund. Helt uten å komme på å fortelle det til samboeren sin." skriver HI. Så da regner jeg faktisk med at han ikke visste noe.

Veldig vondt å høre om din opplevelse. Og ja, det er tydelig at misforståelser kan oppstå, med trist utfall for alle involverte.

Jeg er også enig i at ansvaret for prevensjon ligger hos begge. Men p-piller er sett på som sikker prevensjon, og når den ene parten er innforstått med at den andre bruker prevensjon, og denne ikke forteller at det ikke lenger stemmer, så er det ikke mangel på ansvar hos den første som er problemet, snarere sviket fra den andre.

Skrevet
dette her er så likt at jeg må bare spørre..Skriver du om noen fra et lite sted som har navn som begynner på K & J?

Vi er fra et ganske lite sted ja (ca 10 000 innbyggere), men navnene begynner ikke på de bokstavene....

Jeg blir litt overrasket over de som sier at man i et parforhold ikke skal stole på partneren, men altså bruke kondom selv om man som par har blitt enig om andre p-midler...

Vi har alltid brukt p-pille som prevensjon, og det har da aldri falt mannen min inn å bruke kondom I TILLEGG!

Det er klart at man vet at når man har sex, har man alltid en sjans for å bli gravid til tross for at man beskytte seg, men det må da være lov å bli litt oppgitt når man må forandre planene helt pga at en av partene "bryter" avtalen uten å gi beskjed?

Jeg vet hvertfall at mannen min hadde blitt kjempeskuffet om jeg hadde gjort det...

Jeg har ingen fordommer mot hverken alenemødre (har vært det selv) eller de som får barn med flere menn - det er da ikke noen sjeldenhet i dagens samfunn? Men med mitt kjennskap til damen har jeg mine mistanker - som jeg lufter her og ingen andre steder :)

Jeg skjønner heller ikke helt forskjellen på det denne damen ev har gjort iforhold til hun som hadde lyst å gå gravid samtidig med venninnen. Hvorfor var det ingen som forventet at mannen hennes skulle bruke kondom i tillegg til p-pillen hvis han ikke vil ha to tette barn? Hvor er forskjellen?

hi

Skrevet
Hun har fått alle barna i stabile samboerforhold (om enn ikke så veldig langvarige), så jeg skjønner godt at han ikke har vært mistenksom på det... Han er mest lei seg for at de var enige om å vente, og at hun ikke var ærlig mtp p-pille-pausen. Hun satset på sikre perioder - men altså uten å informere han... hi
Ja, det hun har gjort er ikke noe særlig (hvis du VET med sikkerhet at det er det hun har gjort). Rart at du vet så mye om hva denne dama tenker og sier når dere ikke er venninner. hvis dere er venninner er det råttent gjort å skrive dritt om henne på nett. Det med at menn "oops!" plutselig gjør damene gravide, og sier at de blir LURT (bortsett fra helt opplagte lureritilfeller) er en barnslig holdning. Som 22-åring bør han vite at ingen prevensjonsmidler er sikre, og mange blir gravid på hormonell prevensjon. Sitter selv med graviditet nr 3 på p-piller (forskjellige merker). Og man kan ikke forvente at mannen bruker kondom? Jo, det kan man. Hvis mannen vil være SIKKER på å ikke gjøre dama gravid, så tar HAN ansvaret. Det er ikke bare dama sitt ansvar å beskytte seg, mens mannfolk slipper unna med det og kan si "du har lurt meg" hvis prevensjon svikter. Som sagt, vil man unngå en konsekvens, så tar man ansvar selv. forresten, det skinner gjennom at du har fordommer mot denne dama fordi hun er alenemor til 3 med 2 forskjellige. Som du selv sier, hun har fått barn i stabile samboerforhold. Og når han i alder av 22 velger å bli stefar til 3, og så bestemmer seg for å dra fra dem i mange år for å studere... hva tenkte han med før? Tror han at det holder i lengden for henne å være alene IGJEN i mange år til? Man skaffer seg ikke samboer/kjæreste for å fortsette å være alenemor...

Litt enig her jeg altså, det med at han har valgt å gå inn i et forhold og bli stefar til tre, også har han tenkt å flytte for å gå skole.

Ellers så vet jeg ikke helt hva du vil frem til HI, du kan vel ikke gjøre så mye i dette tilfelle, og da synes jeg det er bedre å passe sine egne saker...

Skrevet
Ja, det hun har gjort er ikke noe særlig (hvis du VET med sikkerhet at det er det hun har gjort). Rart at du vet så mye om hva denne dama tenker og sier når dere ikke er venninner. hvis dere er venninner er det råttent gjort å skrive dritt om henne på nett. Det med at menn "oops!" plutselig gjør damene gravide, og sier at de blir LURT (bortsett fra helt opplagte lureritilfeller) er en barnslig holdning. Som 22-åring bør han vite at ingen prevensjonsmidler er sikre, og mange blir gravid på hormonell prevensjon. Sitter selv med graviditet nr 3 på p-piller (forskjellige merker). Og man kan ikke forvente at mannen bruker kondom? Jo, det kan man. Hvis mannen vil være SIKKER på å ikke gjøre dama gravid, så tar HAN ansvaret. Det er ikke bare dama sitt ansvar å beskytte seg, mens mannfolk slipper unna med det og kan si "du har lurt meg" hvis prevensjon svikter. Som sagt, vil man unngå en konsekvens, så tar man ansvar selv. forresten, det skinner gjennom at du har fordommer mot denne dama fordi hun er alenemor til 3 med 2 forskjellige. Som du selv sier, hun har fått barn i stabile samboerforhold. Og når han i alder av 22 velger å bli stefar til 3, og så bestemmer seg for å dra fra dem i mange år for å studere... hva tenkte han med før? Tror han at det holder i lengden for henne å være alene IGJEN i mange år til? Man skaffer seg ikke samboer/kjæreste for å fortsette å være alenemor...
Litt enig her jeg altså, det med at han har valgt å gå inn i et forhold og bli stefar til tre, også har han tenkt å flytte for å gå skole. Ellers så vet jeg ikke helt hva du vil frem til HI, du kan vel ikke gjøre så mye i dette tilfelle, og da synes jeg det er bedre å passe sine egne saker...

Virkelig? Så siden han har valgt å innlede et forhold til en dame med barn fra før, så skal han legge utdannelsen på hyllen? Her er det snakk om å pendle, altså være borte i ukene og hjemme i helgene, som svært mange gjør på dette stede vi bor på, både pga skole og jobb.

Han har da ikke hverken omsorgsansvar eller forsørgeransvar for barna hennes. De har sin mor og sin far rundt seg, men det er ikke nok? De må se sin mors samboer daglig også?

Dette er snakk om en ung mann som muligens har tatt på seg litt for mye ansvar mtp sin unge alder, men jeg syns han takler det fint. Men det er litt for mye forlangt at han skal kutte utdannelsen sin for å ta seg av andres barn...

Jada, jeg vet at jeg skal passe mine egne saker, og det gjør jeg stort sett også. Jeg ble bare litt provosert på hans vegner etter at jeg snakket med han i går. Han er en flott mann som ikke har tenkt å løpe fra ansvaret sitt, og abort ble aldri nevne. Han er bare litt skuffet over at han ikke kommer igang med planene sine - og det syns jeg han har lov til. Men det er en læring i det også - det er sjelden livet blir som man planlegger...

HI

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Vi er fra et ganske lite sted ja (ca 10 000 innbyggere), men navnene begynner ikke på de bokstavene.... Jeg blir litt overrasket over de som sier at man i et parforhold ikke skal stole på partneren, men altså bruke kondom selv om man som par har blitt enig om andre p-midler... Vi har alltid brukt p-pille som prevensjon, og det har da aldri falt mannen min inn å bruke kondom I TILLEGG! Det er klart at man vet at når man har sex, har man alltid en sjans for å bli gravid til tross for at man beskytte seg, men det må da være lov å bli litt oppgitt når man må forandre planene helt pga at en av partene "bryter" avtalen uten å gi beskjed? Jeg vet hvertfall at mannen min hadde blitt kjempeskuffet om jeg hadde gjort det... Jeg har ingen fordommer mot hverken alenemødre (har vært det selv) eller de som får barn med flere menn - det er da ikke noen sjeldenhet i dagens samfunn? Men med mitt kjennskap til damen har jeg mine mistanker - som jeg lufter her og ingen andre steder :) Jeg skjønner heller ikke helt forskjellen på det denne damen ev har gjort iforhold til hun som hadde lyst å gå gravid samtidig med venninnen. Hvorfor var det ingen som forventet at mannen hennes skulle bruke kondom i tillegg til p-pillen hvis han ikke vil ha to tette barn? Hvor er forskjellen? hi

hvordan i all verden har du all den informasjon om denne dama da? Går hun rundt til alle og forteller at hun har sluttet på prevensjon og ikke har sagt til samboer, for å "beholde" ham hjemme istedet for at han skal studere borte? Eller er det ting du tar ut av ditt eget hode?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...