Gå til innhold

Høy og lav status på navn....er det mulig??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er da personen som skaper navnet ikke navnet som skaper personen. Dere som sitter og diskuterer dette har dere tenkt på at dere faktisk kan såre noen med deres meninger? Og hva i huleste gjør dere om det navnet dere har valgt blir "lavstatus" om 2 år? Bytter dere navn på ungen da eller? Synes da det finnes mye annet det må gå an å diskutere enn navn.

 

Selv ville jeg ALDRI gitt mitt barn navn ut i fra hva andre mente om det navnet her, her er det jo kun en mening ut i fra dagsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg. Sånne folk får adoptere et fadderbarn i afrika eller gjøre noe annet nyttig, istedet for å slenge rundt med saker som både kan være sårende, og som ikke akkurat er nødvendige i et forum som dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke til å stikke under en stol at Ronny, Rodney, Tommy, og slike navn er forbundet med lavstatus og det sier noe om foreldrene som har gitt dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke til å stikke under en stol at Ronny, Rodney, Tommy, og slike navn er forbundet med lavstatus og det sier noe om foreldrene som har gitt dem det.

 

Nei, det sier ingenting om foreldrene men det sier mye om deg. For alt du vet så kan det barnet være oppkalt etter en helt i familien. Og ikke alle har samme smak som deg. Hva skjer den dagen det dukker opp en rik, kjekk og snill mann på tv med navnet Ronny? Endres det da? Blir navnet "høystaus" da?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke til å stikke under en stol at Ronny, Rodney, Tommy, og slike navn er forbundet med lavstatus og det sier noe om foreldrene som har gitt dem det.
Nei, det sier ingenting om foreldrene men det sier mye om deg. For alt du vet så kan det barnet være oppkalt etter en helt i familien. Og ikke alle har samme smak som deg. Hva skjer den dagen det dukker opp en rik, kjekk og snill mann på tv med navnet Ronny? Endres det da? Blir navnet "høystaus" da? HI

 

Not the point. Poenget er at navnene har en stigma som sier at de er harry og lavstatus. Dette gjør at veldig få nå til dags velger å kalle barna sine det.

 

Hvorfor sier det noe som helst om meg at jeg påpeker dette? Har da ikke gitt min personlige mening om navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori om dette er at de som er så opptatt av hvilke status et navn har, er de som føler seg litt lav-status og som gjør alt for å nå opp til mennesker de ser opp til.

 

Vanlige, oppegående, selvsikre mennesker har ikke behov for å sette merkelapper på navn og andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg aldri tenkt på. Selvsagt er jo navn som Kåre-Johnny osv litt spesielle, men tenker ikke noe over det. Driter egentlig i hva det "sier om foreldrene". Hva som om de tygger tobakk og spiser toro posesupper til middag? Mitt problem? Njet.

 

Uansett spilelr det ingen rolle, kommer du til utlandet og henter Ronny eller Tommy vil folk tro du heter Ronald eller Thomas, og VIPS så har du et legitimt navn.

 

Dessuten er div. navn trendy, noen kaller opp etter familiemedlemmer de var/er glade i osv. Heter en noe som i dag blir sett på som sukkersøtt og teit som "Martinius" kan det være at han er oppkalt etter kapteintippoldefaren sin Martinius...

 

Jeg har et høystatus navn (oppkalt)og kommer fra en familie hvor ingen er spesielt interessert i kultur, litteratur, eller har noen voldsomt lang utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man heter Ronny-Roger så vil jeg faktisk påstå at det er et belastende navn som lett kan føre til både bankrobberi og hasjrøyking.. Neida, men nå er det nå en gang slik at samfunnet er bundet opp i statuser og titler, og det fungerer på samme måte med navn. Navnet definerer ikke personen, men de fleste mennesker gjør seg ofte opp meninger på navn. Det er vel ikke fordi vi vil.. det er bare sånn. Kongelige navn, norrøne navn, hjemmesnekra navn og ja.. harrynavn. Og jeg tror det kan være vanskeligere å bekjempe fordommer om man heter Roy-Kenneth enn om man heter Henrik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt utrolig hva folk tenker og kommer frem til. Lavstatusnavn og høystatusnavn...? Har aldri tenkt at fordi en person heter sånn og sånn så må det bety at den personen kommer fra en lavstatus familie.. Navn er navn og knytter ikke en person til noe status i samfunnet spør du meg.

 

Nå skal det sies at jeg er ny i "forum-livet" da, men jøss folk finner på masse rart å snakke om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke egentlig snakk om personlig smak ang hva som er lavstatus og høystatus navn. Det handler vel mer om at tradisjonelt kaller folk barna forskjellig etter hvilket samfunnslag de tilhører, og at man kan se konsentrasjon av enkelte navn i de forskjellige grupperingene. Det er å dra det langt å si at Ronny er sånn og sånn, mens Hans Christian er slik og slik, men at folk har en tendens til å velge visse navn etter hvilken status de har i samfunnet, ligger det antageligvis noe i.

 

Tåpelig å diskutere dette opp og i mente. Hva så om navnet et barn får viser til barnets sosioøkonomiske bakgrunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man heter Ronny-Roger så vil jeg faktisk påstå at det er et belastende navn som lett kan føre til både bankrobberi og hasjrøyking.. Neida, men nå er det nå en gang slik at samfunnet er bundet opp i statuser og titler, og det fungerer på samme måte med navn. Navnet definerer ikke personen, men de fleste mennesker gjør seg ofte opp meninger på navn. Det er vel ikke fordi vi vil.. det er bare sånn. Kongelige navn, norrøne navn, hjemmesnekra navn og ja.. harrynavn. Og jeg tror det kan være vanskeligere å bekjempe fordommer om man heter Roy-Kenneth enn om man heter Henrik...

 

Men om det er slik så er jo det gjerne ut i fra veldig subjektive erfaringer/følelser.

 

Eks: Om jeg hadde ei som mobbet meg når jeg var liten som het Siw så ville jeg forbinde Siw med mobbing. Etterhvert så ville jeg kanskje bli kjent med flere som heter Siw og MINE følelser for navnet ville bli endret.

 

Poenget er at det har ikke noe med navnet å gjøre, men MINE subjektive følelser for det navnet. Det har heller ikke noe om status i samfunnet å gjøre men dine følelser for navnet.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er med på tanken! Det er jo så klart bygget på mine fordommer om den typen navn. Og når mange deler denne fordommen så unngår mange å gi barna disse navnene nettopp fordi det blir belastede. Jeg synes for eksempel ikke at Tommy nødvendigvis er et belastet navn, deg er vel ofte kombinasjonen av flere harrynavn som gjør utslaget for min del:-P Selv om jeg aldri kunne kalt barnet mitt Kevin eller Roger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er med på tanken! Det er jo så klart bygget på mine fordommer om den typen navn. Og når mange deler denne fordommen så unngår mange å gi barna disse navnene nettopp fordi det blir belastede. Jeg synes for eksempel ikke at Tommy nødvendigvis er et belastet navn, deg er vel ofte kombinasjonen av flere harrynavn som gjør utslaget for min del:-P Selv om jeg aldri kunne kalt barnet mitt Kevin eller Roger..

 

La oss si at for 25 år siden var Tommy et ekstremt populært navn, så mange fikk navnet Tommy, dermed er sjansen større for å møte noen man ikke liker med det navnet, men det har ikke noe med status i samfunnet å gjøre.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sekretøsa

Det er jo ikke til å unngå at det er visse navn som går igjen bak murene... Der jeg jobber er det utrolig mange som heter Ronny, Tommy, Raymond osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel så det vil si pappa er kriminell,broren min blir kriminell. mine to beste kamerater er kriminelle.jeg burde vel bytte venner og familie?

 

altså det blir veldig flåsete å si at det er høy status navn og lavstatus.

 

jeg kjenner 2 tommy som eier eget firma. og tjener en del mer enn vanlige husstanden om jeg kan si det slik. så å si noen er både kriminelle og er belastet pga navnet blir ikke bare feil men rett å slett dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel så det vil si pappa er kriminell,broren min blir kriminell. mine to beste kamerater er kriminelle.jeg burde vel bytte venner og familie? altså det blir veldig flåsete å si at det er høy status navn og lavstatus. jeg kjenner 2 tommy som eier eget firma. og tjener en del mer enn vanlige husstanden om jeg kan si det slik. så å si noen er både kriminelle og er belastet pga navnet blir ikke bare feil men rett å slett dumt.

 

Tror kanskje du ikke helt har forstått diskusjonen. Det er vel ingen som sier at man blir kriminell pga navnet, men enkelte navn går igjen i belastede miljøer, fordi det er visse typer foreldre som gir barna disse navnene. De kommer ofte ikke fra de beste familier, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man heter Ronny-Roger så vil jeg faktisk påstå at det er et belastende navn som lett kan føre til både bankrobberi og hasjrøyking.. Neida, men nå er det nå en gang slik at samfunnet er bundet opp i statuser og titler, og det fungerer på samme måte med navn. Navnet definerer ikke personen, men de fleste mennesker gjør seg ofte opp meninger på navn. Det er vel ikke fordi vi vil.. det er bare sånn. Kongelige navn, norrøne navn, hjemmesnekra navn og ja.. harrynavn. Og jeg tror det kan være vanskeligere å bekjempe fordommer om man heter Roy-Kenneth enn om man heter Henrik...
Men om det er slik så er jo det gjerne ut i fra veldig subjektive erfaringer/følelser. Eks: Om jeg hadde ei som mobbet meg når jeg var liten som het Siw så ville jeg forbinde Siw med mobbing. Etterhvert så ville jeg kanskje bli kjent med flere som heter Siw og MINE følelser for navnet ville bli endret. Poenget er at det har ikke noe med navnet å gjøre, men MINE subjektive følelser for det navnet. Det har heller ikke noe om status i samfunnet å gjøre men dine følelser for navnet. HI
Ja det kan du si, men det er jo en del navn som ganske mange får en viss følelse av at er "lavstatus". nå bruker jeg det ordet fordi det alt er innført i tråden. Navn som Ronny, Jonny, Remi, Jeanette, Kenneth osv var tidligere tiders typiske arbeiderklassenavn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke til å unngå at det er visse navn som går igjen bak murene... Der jeg jobber er det utrolig mange som heter Ronny, Tommy, Raymond osv...

 

Finnes det noe statistikk som bekrefter det du sier? For at det du sier skal være rett må du kunne vise til en statistikk som over flere år sier at dette navnet er prosentvis mer belastet enn andre navn. Ta f.eks. navnet Maud, det er det ikke så vanlig, derfor vil ikke dette bli overrepresentert i et fengsel, men om 2 Maud blir fengslet så går sikkert statistikken i været, så plutselig har du at 4% av de med navnet Maud er fengslet.

 

Så til en eller annen variant av navnet Tor. Dette er navn som mange flere har, derfor vil det navnet forekomme mye oftere, men dette betyr ikke at dette navnet er mer belastet. Selv om det i samme fengsel sitter 200 som heter Tor trenger det ikke å bety annet enn at 0,4% med det navnet sitter inne.

 

Så klart vil navn som var populær for 20-30 år siden være overrepresentert. Om 20-30 vil du nok oppleve at det er flest med navnene Johannes og Jonatan siden dette var noen av de mest populære navnene i fjor.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk litt lei meg når jeg leser sånne tråder som dette. Har en sønn som heter Tommy. Hadde ingen anelse om at det var ett "bøllenavn" eller "lavstatusnavn" før jeg leste det her inne. Har lest flere tråder ang det etter at sønnen min ble født for noen år siden. Har aldri hørt noe negativt om navnet IRL, verken før eller etter at sønnen min ble født, kun her inne.

 

Selv har jeg bare gode minner ang navnet, min nabo og en av mine beste venner da jeg var liten het Tommy, kjenner ingen bøller eller fengselsfugler med navnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa
Det er jo ikke til å unngå at det er visse navn som går igjen bak murene... Der jeg jobber er det utrolig mange som heter Ronny, Tommy, Raymond osv...

 

Finnes det noe statistikk som bekrefter det du sier? For at det du sier skal være rett må du kunne vise til en statistikk som over flere år sier at dette navnet er prosentvis mer belastet enn andre navn. Ta f.eks. navnet Maud, det er det ikke så vanlig, derfor vil ikke dette bli overrepresentert i et fengsel, men om 2 Maud blir fengslet så går sikkert statistikken i været, så plutselig har du at 4% av de med navnet Maud er fengslet.

 

Så til en eller annen variant av navnet Tor. Dette er navn som mange flere har, derfor vil det navnet forekomme mye oftere, men dette betyr ikke at dette navnet er mer belastet. Selv om det i samme fengsel sitter 200 som heter Tor trenger det ikke å bety annet enn at 0,4% med det navnet sitter inne.

 

Så klart vil navn som var populær for 20-30 år siden være overrepresentert. Om 20-30 vil du nok oppleve at det er flest med navnene Johannes og Jonatan siden dette var noen av de mest populære navnene i fjor.

 

HI

 

Det finnes helt sikkert en statistikk for det om man leter. Og jeg trenger ingen statistikk for å vite at 80% av de innsatte hos oss har såkalte lavstatusnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...