Gå til innhold

Hvilken spiral annbefaler dere? Hormonspiral eller vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva jeg skal velge. Legen min annbefalte hormonspiral, men er så redd for bivikrninger. Det jeg tenker mest på er vektøkning.. Også kviser og blødninger osv.. Hva er positivt og neggativ med den du bruker? Setter pris på svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen! Satte i hormonspiral for en mnd. Siden og nå er jeg gravid! :(

Skrevet

jeg har blødd hver dag siden jeg satte den hersens spiralen i. Har også blitt feit, og er konstant kvalm. Ikke sett noe til kviser...

Jeg har hørt at den skal være best på markedet mot svangerskap, men i mitt tilfelle fungerer den slik at jeg overhodet ikke har lyst på sex.

Skrevet

har hatt begge deler..

hadde hormonspiral etter min første fødsel. gikk opp 8kg på 4 uker! blødde mye de tre første mnd, og mindre i to mnd til for så å ikke ha mens eller noe blødning til jeg tok den ut.. hadde mye smerter og var en del kvalm.. kviser hadde jeg også, men det er ikke sikker det var pgs spiralen da.. ingen problemer med å sette inn eller ta ut.. men ganske dyr i innkjøp, pluss at en betaler for å få satt den inn..

nå har jeg kobberspiral og er kjempefornøyd! jeg har hatt den i 5 mnd og blødde litt over en uke etter jeg satt den inn, første mens etter fødsel kom samme dag jeg var hos legen.. ellers har jeg hatt regelmessig mens som varer i 3-4dager og ingen menssmerter (kan være fordi jeg har fått to barn at jeg ikke har kramper lenger) blør en del første dag og så er det egentlig småtterier i forhold til de første 7 mnd med hormonspiral..

jeg er veldig veldig forøyd med kobberspiralen, den hemmer ikke lysten, jeg har ikke lagt på meg, jeg slipper hormonforstyrrelser, ingen kviser, og den var en del billigere og varer i 5-8 år! (her blir det nok en baby til før det da..) hadde ingen problemer med å sette den inn heller :)

lykke til med valget! :)

Skrevet

Takk for svar. :) Flere med erfaring?

Skrevet

Har bare hatt kobber. Aldri menssmerter. 31 dager mellom hver mens, varer 3-4 dager, relativt små blødninger.

Så har vært fornøyd. Hatt kobber totalt i 7-8 år.

Skrevet

Kobber her også, og bare fornøyd med den. En fordel å ikke tukle med hormonene, spesielt om man i fremtiden vil ha flere barn. Med denne er det bare å "plugge ut" og sette i gang med prøvingen. Hormonprevensjon gjør jo ofte at mange sliter lenge etter med å bli gravid igjen. I tillegg kan man få diverse andre hormonelle bivirkninger. Nyere forskning viser at man velger partner annerledes. Man kan velge seg en man ikke ville likt ellers, eller enda verre, man kan begynne å mislike den man allerede er sammen med.

Skrevet

Har hormonspiral og er strålende fornøyd:) ingen bivirkninger og ingen mens

Skrevet (endret)

Anbefaler kobberspiral. Jeg hadde mensen i to til tre uker med hormonspiral, og en til to uker uten, så jeg anbefaler det virkelig ikke. Gikk også opp i vekt.

Eneste bivirkningen med kobberspiralen (som jeg har hatt) er sterkere menssmerter, men jeg har mye kortere mensperioder nå, og det er verdt det til tross for de smertene 1-2 dager i måneden.

Endret av Monajenten
Skrevet

Har hatt kopperspiral et par år. Godt fornøyd med den! Fikk litt sterkere menssmerter og litt større blødninger (med påfølgende litt lavt jernlager), ellers ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...