Gå til innhold

Fisken vår er blitt syk

Anbefalte innlegg

Gjest Fruma
Skrevet

Har en fin liten kampfisk som har blitt syk. Han har fått hvite prikker ved ansiktet og er blek. Antar det er hvitprikk.

Får man kjøpt medisin for det på dyrebutikken og hvor mye koster det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpes i dyrebutikken og koster rundt 150.- husker ikke helt hva jeg betalte. Sjansen for at du klarer å redde den er ikke stor.

Hvis den dør så må alt kokes før du kan putte en ny fisk oppi samme bolle/akvarie.

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale medisin, det kan gjøre mer vondt enn godt på enkelte individer. Vi hadde et "anfall" av hvitprikk for litt siden (stort akvarie, mange fisker). Vi brukte først medisin, og ikke lenge etter måtte vi plukke 5-6 døde fisker opp av vannet... Så vi leste oss frem på nettet, og fant ut at vi ville prøve denne metoden;

Still vannet opp til 32-34 grader (ikke høyere enn 35, for fiskens skyld). Hold det slik i ei uke, halvannen (egentlig skal man stille tempen opp og ned, men det gjorde ikke vi, og det funka fett). Når hvitprikken ser ut til å være borte (det tok 5-7 dager hos oss), så la det stå i slik varme i ei halv uke-uke ekstra, for å være sikker. Han kan ha fått hvitprikken i lungene, og da kan man ikke se det. Så stilte vi den tilbake til normal temp etter hvitprikken var borte + ei halv uke-uke (vi har 28 grader i vårt pga guppyer).

Det kan være for sent for fisken din, men hvis ikke, er jeg nesten sikker på at dette vil hjelpe... Hvis hvitprikken kommer tilbake, ville jeg stilt tempen opp igjen, så lenge som første gang, og så stilt den ned til 22-23 grader ei ukes tid, for så normal temp igjen (jeg vet ikke hvilken temp vannet ditt er på fra før, men 22-23 grader tar livet av evnt parasitter som har gjemt seg i sanda/steinene hvis du har noe slikt). Er du lur, stiller du gradene jevnt opp i løpet av noen dager, slik at det ikke blir "varmesjokk". Det samme når temperaturen skal ned igjen.

PS: Fisken din kan bli veldig rolig, og virke ute av form under høye temperaturer. Dette er helt normalt, og ikke farlig. . Det vil også være mindre luft i varmere vann, så den vil kunne jage opp på overflaten oftere enn vanlig.

Litt om hvitprikk:

Det er en parasitt, og lever ofte i dvale hos mange fisker. Noen vil aldri få utløst hvitprikken, mens andre får det lett. Stress, flytting, yppig vannbytte kan være årsak til hvitprikk. Det farligste er hvitprikk i lungene, da vil fisken kunne dø. Hvitprikk kan gi utbrudd, og så gå i dvale. Den vil da legge seg i bunnlaget, og den kan blusse opp igjen. Ikke dermed sagt at den gjør det.

Håper fisken din klarer seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...