Gå til innhold

Barnehagestart- hvor handler dere klær og utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Uerfaren mamma trenger hjelp ;)

Jeg har ingen erfaring med barnehage, og barnet mitt er 1 år gammelt.

Hvor mange sett trenger jeg av hvert plagg?

Hvilke merker burde jeg gå for i regntøy, parkdress og vinterdress?

Hvilke merke bør jeg gå for i gummistøvler, cherox (skrives det sånn?) og vintersko?

Hva med votter?vanter?hansker?regnvotter?

Trenger jeg å kjøpe noen form for regnhatt, eller holder med vanlige luer, med flere skift? Hva er mest praktisk?

Ull eller ullfrotte? Tykk vinterdress, eller en tynnere dress og heller ha et annet lag med ull under?

Innesko i barnehagen, Må det være tøfler, eller kan det være lette innesko?

Når de er så små, så bærer de jo ikke sekken sin selv antar jeg. Trenger de sekk da, eller? For disse bittesmå sekkene er ikke store nok til å frakte alt til og fra barnehage for min del, så til det formålet kommer jeg til å bruke en vanlig sekk. Men hva med når de skal på tur? Har de ansatte drøssevis med bittesmå sekker med seg, eller samler de alt i store sekker?

Oi, så mange spørsmål :P Men håper noen vil hjelpe meg :)

PS. noen som har prøvd sportsmann sin barnehagepakke? Hva syns du om den isåfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på barnehagen. Hva med å kjøpe inn etter dere har hatt innkjøring? Da kan du høre litt om hvor mye og hva de mener barna bør ha med. Kjekt å ikke kjøpe for mye heller;)

Skrevet

Mange barnehager opererer med lister over utstyr barna trenger. Hør med barnehagen om de har tips.

Min barnehagegutt hadde vel ca. dette ved barnehagestart.

Regntøy (inkl. regnvotter) fra Lindex

Trolldress med løst innerfor, som ble brukt som høstdress (uten foret)

Friends dress som vinterdress (den ble for øvrig aldri brukt da gutten min er en varm type)

To par gummistøvler (fra Europris)

Ett par sherrox

To par vintersko (husker ikke merket)

Sokketøfler til innebruk (har prøvd mye forskjellig, inkl. name-it skinntøfler - ble klamt, og sandaler - borrelåsen satt seg fast i tepper, puter osv..

Ganske mye ullundertøy fra pierre robert (tynn type, men gutten min er som sagt en varm type)

Ullsokker

Hjemmestrikket ulldress til å ha under dressen (ble veldig ofte ikke brukt)

Luer uten knyting (Reima)

Hals

To par votter (Reima)

Barnehagesekk (som aldri ble brukt)

Matboks

Drikkeflaske

Hmm.. og så vanlig innetøy selvfølgelig. Sender han som regel i treningsbukse og tynn genser eller t-skjorte over ulltrøye, evt, bare i ullundertøy..

Hmm.. har jeg glemt noe da tro..

Har ikke erfaring med sportmann barnehagepakken, men vil anta at den er fin-fin.. I alle fall til små barn som ikke raller rundt:-)

Lykke til med bhg-start

Skrevet

En barnehage har uansett et sted de skal være ute.

Man trenger

parkdress til høsten til tørr og kjølig vær - myk og bevegelig

regntøy - mykt og bevegelig (bukse og jakke, ikke dress)

fleece tøy (kan han dress her).

Gummistøvler som er myke i foten.

Matpakke, gjerne 3-4 stk slik at di slipper å vaske så ofte.

Drikkeflaske

Innesko - myke, vi bruker bare roobez tøfler (søk på google).

3 skift med det samme han kommer i om morningen (body, strømpebukse/sokker, bukse og genser) Dette skal ligge i barnehagen. Så kan du fylle på så fort de bruker det.

Kan gjerne ha regnlue, men hette er likebra (med lue under, når det er kaldt).

Regnvotter med fleece inni til kalde dager.

Helst ikke cherrox, men lave varme sko som f.eks goretex sko.

Når barnehagen skal på tur så pakker de i en stor sekk.

Ull tøy til vinteren da gjerne 3-4 undertøy (body og longs) Ikke stillongs da disse klumper seg under føttene. Ha tynne ullsokker. Ull er lett å vaske og tørker fort, derfor så lite.

Votter er best da vanter blir kronglete å ta på. Og votter holder også bedre på varmen da de holder fingrene samlet.

Gjerne reima dress hvis du ikke vil ha troll (den er 2 delt), men på kaldeste dager så kan det være greit med reima som er både tynn, vattert og myyyk (god bevegelighet). Pluss at den har myk plate i rumpa, slik at de ikke blir kalde når de sitter i snøen.

Trenger ikke sekk om du har noe annet å frakte møkkete tøy, og matpakken i.

Dette er det jeg kom på og skrev ettersom jeg kom på det.

Skrevet

Dere er noen knupper :) Tusen takk for gode svar :) Nå er jeg litt klokere her jeg sitter :)

HI

Skrevet
Hei :) Uerfaren mamma trenger hjelp ;) Jeg har ingen erfaring med barnehage, og barnet mitt er 1 år gammelt. Hvor mange sett trenger jeg av hvert plagg? Hvilke merker burde jeg gå for i regntøy, parkdress og vinterdress? Hvilke merke bør jeg gå for i gummistøvler, cherox (skrives det sånn?) og vintersko? Hva med votter?vanter?hansker?regnvotter? Trenger jeg å kjøpe noen form for regnhatt, eller holder med vanlige luer, med flere skift? Hva er mest praktisk? Ull eller ullfrotte? Tykk vinterdress, eller en tynnere dress og heller ha et annet lag med ull under? Innesko i barnehagen, Må det være tøfler, eller kan det være lette innesko? Når de er så små, så bærer de jo ikke sekken sin selv antar jeg. Trenger de sekk da, eller? For disse bittesmå sekkene er ikke store nok til å frakte alt til og fra barnehage for min del, så til det formålet kommer jeg til å bruke en vanlig sekk. Men hva med når de skal på tur? Har de ansatte drøssevis med bittesmå sekker med seg, eller samler de alt i store sekker? Oi, så mange spørsmål :P Men håper noen vil hjelpe meg :) PS. noen som har prøvd sportsmann sin barnehagepakke? Hva syns du om den isåfall?

om du skal bruke de vanlige hverdagsklærne i barnehagen trenger du ikke så veldig mye "ekstrs" slikt, så lenge den lille har to hele skift(body, strømpebukser, sokker, bukse, genser)

merker er ikke alfa omega, kvalitet varierrer egentlig veldig mye til tross for merkene.. kjenn på produktet, og vit hva du vil med det, en tykk dress er varm og god, men kanskje vanskelig for en liten å bevege seg i, en tykk og stiv rengbukse er mer robust mot slitasje i rumpe/kne enn en tynnere, men også lettere for å bli klam osv..

om den lille skal begynne nå i august trenger du ikke så veldig mye.. regntøy, støvler, joggesko og vindjakke. senere utover er det greitt med en tynn dress (vi hadde reima siden den var lett og myk å bevege seg i, vi brukte denne første vinteren også fordi de fleste vinterdressene er stive og klumpete) non ullplagg, et lag med fleece eller ullfrotte/strikket.. ett sett tynne vanntette votter (hadde reima sine fordi disse virket best å bruke til små hender som skal holde spade og bøtte osv) når vinteren nermer seg trenger du vintersko (om du bor i et tørrt område trenger du ikke cherrox, de er som oftest ikke mye ute i barnehagen når de er så små på vinteren) to par tykkere hansker, en hals og en god lue.

det er ikke alle barnehager som bruker innesko, men disse sokke-lignede med skinn under er supre og ikke klumpete å bevege seg i, enkelt å klatre i sofa, krype, hoppe osv..

sekk trenger han egentlig ikke dersom du har noe annet å frakte ting til og fra barnehagen i, kan godt være en veske, gymbag eller lignende.. de går sjelden på tur det første året, og de få gangene de gjør det er det ofte korte turer der de ikke trenger særlig mat og klær, og dersom det er noe de trenger så tar de voksne med alt i sin sekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...