Gå til innhold

Bombet hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og hennes familie har det rett og slett helt forjævlig hjemme hos seg. Det er så rotete og skitten at jeg ikke orker å være der. De støvsuger 2 ganger i mnd, og enda sjeldnere går de over med støvkluten... Alt ligger rundt om å slenger, skitten undertøy i entreen, store kleshauger på alle gulv, oppvask på kjøkkenbenken etter flere dager osv. Når jeg åpner døren kommer jeg meg nesten ikke frem uten å måtte flytte på ting. Jeg synes ikke det er så veldig kjekt at mine barn krabber rundt der og plukker på undertøy, matrester, gamle glass på stuebordet osv. Men jeg vil jo så gjerne besøke de! De har to barn, 3 mnd og 2 år og 5 mnd, så forstår at det er hektiske tider, men seriøst! Doen er brunt nedi, servanten på badet er full av ulike produkter som bare står og støver ned, servanten er brun, her ligger det ennå mer skittent undertøy utover gulvet, bleier ligger strødd over hele huset. Jeg har prøvd å hinte på forsiktige måter, og det er vel strengt tatt ikke min sak og blande meg inn, men det kan heller umulig være sunt for disse barna å bo der. De inviterer ofte på middag, og vi stiller stort sett, men jeg synes ikke det er så veldig appetittelig å spise middag på et spisebord som ikke er vasket de siste ukene, sitte på stoler som er full i støv og gris osv... huff, noen ideer til hvordan jeg kan hjelpe de å få orden, og i tillegg klare å holde huset i noenlunde stand??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som om du beskriver svigermor sitt hus! Hun er arbeidsledig og jeg tror hun blir veldig lat av det. Sambo nekter å gå dit på besøk for de har hund i tillegg så hele huset stinker. Vi kommer oss nesten ikke inn dørene der, det hele starter faktisk når vi skal parkere, for det står så mange bilvrak utenfor. Så nå er det lenge siden vi har vært der, men virker som hun synes det er helt ok og kommer hit i stedet.

Tilby deg til å hjelpe med å rydde kanskje?

Skrevet

Hva med å kontakte helsestasjonen og be dem ta et hjemmebesøk, kanskje de kan snakke med dem om at det ikke er bra for barn og vokse opp så mye skitt og rot?

Skrevet

Det var veldig vanskelig å komme med noe godt svar her. Har du sagt det rett ut? Kjeftet og sagt at de må ta seg sammen for barnas skyld og sin egen verdighet?

Skrevet

De er nok klar over det selv. De burde kanskje skaffe seg hushjelp? Sliter med å få tak i noen selv, men med litt insats burde jeg finne noen til slutt!

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Dette hørtes jo helt grusomt ut, hvis det er så ille som du beskriver! Men var ikke helsesøster på hjemmebesøk hos dem ved 2-ukers kontroll, hadde de da ryddet og vasket først? Om du ikke klarer å prate dem til fornuft (anbefal vaskehjelp som sies her, eller tilby deg å rydde og lage system, uansett hvordan du gjør det så si det rett ut at dette er for ille) så ring til helsestasjonen og få dem til å ta et hjemmebesøk som nevnes her. Hvis de har vært der ved 2-ukers kontroll så kan de jo bare forklare at det er et oppfølgingsbesøk eller noe... de kan godt nevne at de var bekymret for hygiene men at de ville se hvordan det var når babyen hadde vokst til litt ettersom det ofte er hektisk i starten. Vil tro de kan kjøpe den, så kan du være "anonym". Hvis det er så ille som du nevner så er det jo nærmest helseskadelig å oppholde seg der, og da trenger de veiledning og oppfølging...

Skrevet

det der er faktisk omsorgsssvikt!

Skrevet

Hvis helsestasjonen ser dette, kan det være Barnevernet neste..

Hva med å ganske enkelt si: "Dere har det skittent og uryddig her"?

Eller tror nok jeg ville fått en godt voksen slektning til å si det, f.eks. mora til dere begge to? (Om det er mulig).

Rart at de ofte inviterer gjester og skaper seg ekstra arbeid på den måten, når de ikke klarer å gjøre rent etter gjestene. Jeg erfarer at det blir skitnere i huset når gjester går ut og inn.

Også rart at de ikke skjemmes over skittentøyet og bleiene som ligger rundt omkring.

En mulighet kan være å gi dem adressen til et rengjøringsbyrå, eller endog avtale tid med et rengjøringsbyrå på din regning, men kreve at de betaler regningen etterpå. Men om de nekter å betale regningen, vil du nok være sur for det resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...