Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Jeg og min kommende eksmann eier hus 50/50. Vi skal skilles og jeg lurer på om det er noen her som vet regler for om man ikke blir enig om salg eller overtakelse? Jeg har flyttet til nabobyen og mannen har bodd i vårt felles hjem i 6 mnd. (siden jeg flytta ut) Vi er enig om barnefordelingen og bidraget. Men han vil kjøpe ut meg etter takst. Vet jo at takst ikke alltid stemmer, og jeg synes den er lav. Han holder på å pusse opp og jeg er redd han kommer til å kjøpe meg ut billigst mulig for så å selge det om et år, med skyhøy gevinst. Kan han kreve at jeg kjøpes ut, eller kan jeg kreve at det skal legges ut for salg på det åpne markedet? Vær så snill, om noen vet noe om slikt, kan dere hjelpe meg?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Du kan kreve at det blir lagt ut på det åpne markedet hvis dere ikke blir enig. Han har full mulighet til å by på huset på lik linje med alle andre.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Du trenger ikke godta hans forslag og du kan kreve at huset legges ut på den åpne marked
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Du kan kreve at det blir lagt ut på det åpne markedet hvis dere ikke blir enig. Han har full mulighet til å by på huset på lik linje med alle andre. Er du sikker på det? Ikke HI
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 Om du synes taksten er lav kan du få flere meninger, du kan få f.eks tre takster og ta gjennomsnittet. Du kan også forlange å prøve huset i markedet og legge det ut for å se om taksten er for lav i forhold til hva markedet vil betale. Personlig ville jeg gått for å få en ny taks og la han kjøpe meg ut etter takst. Hva han gjør med huset etter at du er kjøpt ut har du ingenting med, selvfølgelig kan han pusse det opp og selge med fortjeneste.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #6 Skrevet 31. juli 2012 Men takster er jo dyrt, og leste en artikkel om at hvem som helst kan bli takstmann etter noen uker med kurs... :/ Er de til å stole på da?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Men takster er jo dyrt, og leste en artikkel om at hvem som helst kan bli takstmann etter noen uker med kurs... :/ Er de til å stole på da? En seriøs takstmann kan man stole på, men man vet jo ikke hva mannen har sagt til den takstmannen han har hatt på huset, så jeg ville fått en annen til å se på det også. Det koster å ha takstmann, men hvis man ikke vil legge huset ut på det åpne markedet, så vil jeg si det lønner seg å ha en ekstra takst på huset, det kan man tjene mye penger på.
Supermamm Skrevet 31. juli 2012 #8 Skrevet 31. juli 2012 Jeg er i samme situasjon - bare motsatt. Vi har fått verdivurdering, og denne tar da høyde for gjennomsnitts salgspris på like boliger i området det siste halve året. Vi skal også ha takst, som jeg regner med vil være noe lavere enn verdivurderingen. Men jeg kommer til å gi min eksmann penger ut fra verdivurdering framfor takst, for det er omtrent det han ville fått om vi la ut for salg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå