Gå til innhold

Glutenfritt kosthold for barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kutte gluten i kostholdet til sønnen min, og trenger hverdagstips, slik at vi får alle måltidene til å gå rundt. har dere nettsider, produkter, oppskrifter eller blogger jeg burde få med meg.

På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal dere kutte ut gluten? Har han fått påvist cøliaki eller er det noe dere har funnet ut at dere skal teste i forhold til noe annet?

Om du mistenker cøliaki/glutenintoleranse så må dere ikke kutte ut gluten før både blodprøver og gastroskopi er tatt. Har vært en lang runde med alt og har en 8åring med cøliaki så om det er noe du lurer på er det bare å sende meg pm =)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Tja jeg prøver å ha et noenlunde glutenfritt kosthold her også. Men ingen cøliaki påvist så jeg er ikke nazi, men prøver for jeg får så lett migrene av gluten og melk.

Men jeg har kjøpt sånn maisspaghetti =) Det smaker godt må dog kokes lenger enn anvist på pakken. Da kan du lage pasta og kjøttsaus som før det er 100% glutenfritt og laget på maismel.

Jeg har kjøpt macaroni også og lager hjemmelagd fiskegrateng, men bruker bokhvetemel i steden for hvetemelk i hvitsausen super godt og glutenfritt =)

Glutenfri knekkebrød smaker litt rart, ikke sikkert sønnen din liker de, men lag selv det er kjapt og de er rå gode og metter lenge!

Egentlig kan du lage alt som før bare bytte ut hvetemelet med jyttemjøl, durumhvete, bokhvete, maismel, amaretthomel, mandelmel,rismel alt ettersom hva du skal bake =)

Anbefaler deg boken kjernesunn mat der er det mange oppskrifter og alle er uten gluten

Skrevet

Jeg har cøliaki og bestiller de fleste matvarer på denne nettbutikken:

allergimat.no

Ellers så har rema1000 et godt utvalg av glutenfrie produkter.

Kan jo bare nevne i farten, at de glutenfrie brødene man får kjøpt i div frysedisker rundt om, de er ikke gode. De smaker rett å slett sure tær.

Er mye bedre å blande sammen de ferdigblandingene fra toro o.l, hvor man bare tilsetter vann.

Eller brødblandingene fra allergimat, de er faktisk skikkelig gode:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...