Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Har snakket med en helsesøster som fraråder meg å bruke vippestol. Hun mener at barnet blir "avhengig" av denne stolen og raskere begynner å gråte hvis den ikke får sitte der. Syntes en vippstol virket genialt, men nå begynner jeg å tvile... Noen erfaringer?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Hadde vippestol og brukte den i matsituasjoner, når jeg dusjet og litt utenom. Helt supert og jeg opplevde aldri at hun ble avhengig av stolen.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Vippestolen er grei en liten periode rundt 5-6-7 mnds alder når man skal gi fast føde til babyen, og før den kan sitte i høystol. Bortsett fra det er jeg i utgangspunktet helt enig med HS din. Barn som må legges ned bør uansett helst ligge på flatt underlag, både for ryggen og motorikken sin del. Vippestol er fryktelig passiviserende.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Jeg tror det kommer an på bruken, og hvor man har barnet. Her brukte vi vippestolen når jeg dusjet, eller lagde meg mat. Senere så spiste han der. Satt jo aldri lenge. Ble ikke avhenging. Syns det er greit å ha en plass å ha de mens man gjør ting. han likte ikke å ligge bare på gulvet uten oss de første ukene, mens i vippestolen så såg han litt. Har ei venninne som har satt ungen i vippestol foran tvn siden hun var ganske liten, og hun er avhenging av den. Hylt og skreket om hun må ligge på magen, eller gjøre andre ting.
ariel78 Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 Vi har kjøpt nå, hun er to mnd. Bruker den ikke mye, ligger stort sett på gulvet, men hvis jeg skal lage middag el ordne noe er den kjekk da hun liker å følge med og komme seg opp litt. Kommer nok til å bruke den mest når hun blir litt eldre og starter med grøt ol.
☆☆☆ Skrevet 31. juli 2012 #6 Skrevet 31. juli 2012 Sier som de andre, fin ved mating og når jeg dusjer eller gjør noe i huset, men ikke et oppbevaringssted for babyen.
magpie Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 vi kjøpte en vippestol, men ungen trivdes aldri i den så den ble ikje brukt. Ikje savnet vi den heller Vi begynte ikje med fast føde før han var 6 mnd og da kunne han sitte i tripptrappen (eller på fanget).
soleia Skrevet 31. juli 2012 #8 Skrevet 31. juli 2012 Eg synes det er greit med vippestol. Våre har brukt den når me har ete middag, slik at dei fekk vere litt med under måltidet, og seinare når dei skulle byrje å smake på mat sjølv. Dei har og site litt i den når eg feks skulle lage middag, og dei (spes eldste) ikkje ville ligge åleine, der kunne dei sjå på meg. Ein må jo begrense bruken, og la dei ligge mykje på golvet og, men eg veit ikkje heilt kva eg skulle brukt når dei skulle byrje med graut, men enno var for små til å sitte.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 31. juli 2012 #9 Skrevet 31. juli 2012 Jeg syntes vippestolen var genial! Babyen fikk ikke lov å ligge på magen og hun ble lei av å ligge på ryggen og kun se rett opp. Så vippestolen var genial for oss, da så hun meg når jeg dusjet og lagde mat når hun ikke kunne være på armen. Jeg matet henne også i den før hun kunne sitte selv i tripp trapp stol. Hun ble ikke avhengig av den, men jeg var det noen økter om dagen for å få gjort noe.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Jeg skjønner ikke helt dette maset om å begrense bruken? Det gjelder da alt vedr babyer? De skal ikke gjøre noe for lenge om gangen, enten det er vippestol eller ligge alene på gulvet? En vippestol er flott til å bruke når man vil ha babyen med, men ikke har plass i armene, f.eks ved måltidene til resten av familien (så hyggelig for minsten å få være med på familiemiddagene), når mor/far dusjer og lager mat, når søsken får hjelp til lekser osv...
Tessajinta83 Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har brukt vippestol på vesla her fram til nå. Hu er nå 7 mnd. Men brukt den som de fleste andre her, ved mating, når jeg dusjer o.l.. men nå har den blitt satt på loftet for hu vil ikke sitte i den lenger.. ;-) Tror ikke det er noe skadelig for baby å sitte i vippestol, så lenge den ikke blir brukt som "oppbevaring".. Alt med måte ;-)
Musemorbr / Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 Ja...og min helsesøster har advart meg mot internett.
Squirrel79 Skrevet 31. juli 2012 #13 Skrevet 31. juli 2012 Sier som noen flere har poengtert, at det er mye man ikke skal gjøre lenge om gangen med baby, inkludert vippestol. Jeg bestemte meg for å ikke ha vippestol med førstemann. Og resultatet var at hver dag ved middagstider så måtte vi spise på skift, for mini ville ikke ligge alene. Helt til naboen tilbød oss å låne deres vippestol, da var han 5 uker gammel. Og han fikk sitte på gulvet ved siden av når vi spiste, når jeg skulle dusje og når jeg lagde mat. Og etter hvert når han fikk mat selv. Genialt! Han ble absolutt ikke avhengig av den, og var like glad i å ligge på gulvet. Denne gangen har vi gått til innkjøp av vippestol som venter på nestemann.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 Vi hadde ikke klart oss uten vippestol! Førstemann hadde kolikk og dårlig lukkemuskel, og hun bodde nesten i vippestolen de første mnd. Hadde hun til og med i den mellom oss i dobbeltsengen noen netter hvor vi var helt desperate etter søvn. Andremann er straks 6 mnd, og vi har hatt han mye mindre i vippestolen. Han sover fint liggende og er også kjempe glad i å ligge på magen. Men bruker den for at han skal få litt variasjon og når vi gir han mat. Så det er nesten litt avhengig av hvordan barnet er
ScaryMama Skrevet 31. juli 2012 #15 Skrevet 31. juli 2012 Har ikke brukt til mine to, har ikke hatt noe behov.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 31. juli 2012 #16 Skrevet 31. juli 2012 Jeg skulle ikke ha vippestol, da jeg også ble frarådet dette. Men så fikk vi "dyttet" på en vippestol av kompisen hans. De hadde brukt den til sine små og var helt uunnværlig for de.. Og det viste seg at den var helt super... Som flere andre her så brukte vi den når vi dusjet, laget mat eller spiste. Snuppa vår ble ikke avhengig heller. Vi har den gamle typen, hvis det har noe å si.. er ikke noe automatisk during eller vugging ...kun manuelt... om vi vipper på den, eller om ungen selv beveger seg.. Skal ta den frem igjen om noen måneder :-)
cheni Skrevet 31. juli 2012 #17 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har brukt den mye, til mating og innimellom som oppbevaringssted Hun har ikke vært avhengig av den, og har vært tålmodig på gulvet, så det har ikke vært noe problem.
I scream for icecream! Skrevet 31. juli 2012 #18 Skrevet 31. juli 2012 Enig med de andre. Synes vippestolen var helt genial når jeg skulle på do, dusje, lage mat, eller barnet skulle ha mat. Begrenset bruken og tiden de satt der, og de ble aldri avhengig.
**lykke!!** Skrevet 31. juli 2012 #19 Skrevet 31. juli 2012 Nødvendighet og nødvendighet, du klarer deg nok fint uten. Men for min del var den praktisk når vi begynte med fast føde ved 5 mnd alder, de har likt seg godt oppi der begge to, men likte bedre at de lå på leketeppet sitt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå