Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har den siste tiden merket flere kuler under huden enkelte plasser, disse er kjempe vonde hvis man tar på de. Vil tro det er muskelknuter av noe slag. Jeg har en på hver side av kjeven, disse stråler når jeg gjør enkelte bevegelser med hodet, har også noen små knyter nedover halsen, mellom skulderbladene osv. Men har også noe som er ganske så store, de er på størrelse med de største klinkekulene (ikke de aller største). En på høyre lår som stråler noe voldsomt nedover foten, foten kjennes betent ut. Det verker skikkelig og gjør sinnsykt vondt hvis jeg trykker på den. Blir også ekstremt lett blå i det området, har titt og ofte blåmerker som plutselig er der som er svære. Har også en kul på høyrearmen som er kjempe vond bare man er så vidt boritg. Også over venstre brystet sitter det en enorm en. Jeg gikk til kiropraktor over lengre tid en periode og svidde av flere tusen kroner. Nå vil jeg prøve noe nytt. Ikke vits i å gå til legen, han sier det ikke er farlig å ha vondt. Men for meg så er det slitsomt og det går utover livskvalititen min. Og ikke minst familien. Det jeg har prøvd til nå er fysioterapaut, naprapat og kiropraktor. Prøvd over flere år. Disse kulene er ''ferske'' har ikke kjent så store tidligere, kun mange små i nakke området. Nå har jeg fått over hele kroppen, kjenner slike småe muskelknyter overalt
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har hørt at man alltid skal gå til lege om man har kuler, spesielt de vonde. Fettkuler og sånt er jo ganske vanlig da, men de pleier vel ikke å være vonde. Kan det være betente talgkjertler? Det blir som en liten kul og rødt/hovent og kan til slutt sprekke hvis du ikke gjør noe med det... men det kan også gå en stund før det blir betent, men det er lurt å få tatt hull på dem (hos lege) og fått ut innholdet. Men det høres jo rart ut når det er så mange. Ellers har jeg lite råd å komme med, håper du finner ut av det.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har hørt at man alltid skal gå til lege om man har kuler, spesielt de vonde. Fettkuler og sånt er jo ganske vanlig da, men de pleier vel ikke å være vonde. Kan det være betente talgkjertler? Det blir som en liten kul og rødt/hovent og kan til slutt sprekke hvis du ikke gjør noe med det... men det kan også gå en stund før det blir betent, men det er lurt å få tatt hull på dem (hos lege) og fått ut innholdet. Men det høres jo rart ut når det er så mange. Ellers har jeg lite råd å komme med, håper du finner ut av det. Takk for svar, jeg får vel bare tusle ned til legen igjen å si: Her er jeg, fortsatt vondt her og der, hva nå? Lyst å prøve undersøke meg kanskje? Vurderer å prøve manuell terapuat, noen som har erfaring? Eller andre råd så blir jeg veldig glad. eg har så vondt i kroppen at hvis noen er litt bortig meg så gjør det skikkelig vondt, f.eks hvis noen kommer og prikker i meg på skulderen så verker det lenge etterpå. Eller når mannen skal masere så kan han nesten ikke ta i for da får jeg vondt. HI
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Jeg ville forresten også vurdert å bytte fastlege...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har vært hos manuellterapeut med andre ting og har vært veldig fornøyd. Jeg kjenner en som selv har studert til fysioterapeut og han var skremt etter studiet om hvor lite man egentlig lærer og kan, men en manuellterapeut har 2år påbygging etter fysioterapistudiet og kan mye mer om skjelettet og hvordan skjelett og muskler jobber sammen i tillegg og har dermed et større grunnlag for å behandle. Du trenger heller ikke henvisning for å få time hos manuellterapeut, så du slipper å gå via legen. Hvis det virkelig er muskulært, så er det viktig å ikke bare behandle ved å mye opp knutene, men du må finne ut hvorfor de kommer og hva du kan gjøre for å få dem bort og unngå å få dem tilbake. Det klarer du antagelig best selv. Biter du feks tennene mye sammen, så er det lett at du blir anspent i kjeven. Heiser du skuldrene mye opp kommer de i nakke/rygg. Sitter du riktig og godt nok på jobb hvis du har en stillesittende jobb? Løfter du riktig hvis du har mye løft på jobb? osv osv osv... Og hvis legen din er så håpløs, så må du bytte fastlege.
Gjest Visten Skrevet 31. juli 2012 #6 Skrevet 31. juli 2012 Det du snakker om er jo lymfeknuter...? På hver side av kjeven: mandlene, nedover nakken, gjerne under haka, under armer, i lysken... Jeg synes du skal gå til legen.
Kremtopp Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Dette høres ut som (forstørrede) lymfeknuter, de finnes overalt på kroppen og du burde få det sjekket om du har plager m/smerter og når de er såpass store. Krev at fastlegen undersøker deg grundig med blodprøver og annet. Jeg oppdaget en kul i venstre armhule i januar og ble øyeblikkelig henvist til ultralyd og mammografi, de fant ingenting alvorlig og det er nok en naturlig forstørret lymfeknute eller fettkul. Poenget er at det er bedre å gå en gang fpr mye til legen enn en gang for lite.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #8 Skrevet 31. juli 2012 Tusen takk for svar. Legen nevnte noe med lymfeknuter når jeg var der sist og han kjente på de kulene ved kjeven. Han sa det ikke var farlig. Og at de ville forsvinne av seg selv, men nå har det jo bare blitt flere av de. Og jeg har mer vondt i kroppen nå enn før også, føler meg så øm og forslått uten at jeg helt forstår hvorfor. Jeg plages veldig med nakke, skuldre, rygg og ben som stivner og blir ømme. Har flere låsninger også som jeg jevnlig må få behandling for. Så derfor har jeg kommet fram til at alle disse kulene overalt sikkert er muskelknuter. Jeg tror det største problemet mitt med leger er at jeg ikke får til å forklare meg godt nok. Jeg har store problemer med å få fram hvordan jeg virkelig har det. Føler meg så dum og sytete, føler jeg aldri blir trodd. HI
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #9 Skrevet 31. juli 2012 Hvis det er forstørrete lymfeknuter så har du en betennelse i kroppen. Krev å bli satt på antibiotikakur for å sjekke om det går vekk. Prøv fler enn en kur hvis det ikke blir endring!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Denne tråden er gammel, men det er viktig at du får svar. Mye tyder på at du har Dercums sykdom eller syndrom, med det latinske navnet adiposis dolorosa. Den skal være blant verdens mest sjeldne og dessverre også mest smertefulle sykdommer når den slår ut i full blomst. Den er uhelbredelig, men en del kan gjøres for å redusere smertene. Du kan google den på engelsk og vil finne mye stoff. Utsiktene er ikke gode, da en del kilder hevder mange med syldommen må slutte å jobbe før eller siden. Det er nok en del med sykdommen som aldri får diagnosen fordi smertene er til å leve med, samtidig som legestanden generelt ikke kjenner godt til sykdommen, både i Norge og i utlandet. Derfor bør man ikke overdramatisere. Jeg har en slektning som har levd godt med sykdommen og nærmer seg pensjonsalderen. Håper ikke dette skremmer deg, men det kan vise seg å være den harde virkelighet. Anonymous poster hash: 619d0...7f7
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 Denne tråden er gammel, men det er viktig at du får svar. Mye tyder på at du har Dercums sykdom eller syndrom, med det latinske navnet adiposis dolorosa. Den skal være blant verdens mest sjeldne og dessverre også mest smertefulle sykdommer når den slår ut i full blomst. Den er uhelbredelig, men en del kan gjøres for å redusere smertene. Du kan google den på engelsk og vil finne mye stoff. Utsiktene er ikke gode, da en del kilder hevder mange med syldommen må slutte å jobbe før eller siden. Det er nok en del med sykdommen som aldri får diagnosen fordi smertene er til å leve med, samtidig som legestanden generelt ikke kjenner godt til sykdommen, både i Norge og i utlandet. Derfor bør man ikke overdramatisere. Jeg har en slektning som har levd godt med sykdommen og nærmer seg pensjonsalderen. Håper ikke dette skremmer deg, men det kan vise seg å være den harde virkelighet. Anonymous poster hash: 619d0...7f7 Så festlig. Anonymous poster hash: f1334...a8f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 En jeg jobber med har kreft. Han er bitter på legen sin. Han var og viste klumpen for 2,5 år siden og fikk beskjed om at det bare var en fettkul. Nå viser det seg at det er kreft. Tydeligvis kan leger også bomme. Anonymous poster hash: 096e7...42c
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Denne tråden er gammel, men det er viktig at du får svar. Mye tyder på at du har Dercums sykdom eller syndrom, med det latinske navnet adiposis dolorosa. Den skal være blant verdens mest sjeldne og dessverre også mest smertefulle sykdommer når den slår ut i full blomst. Den er uhelbredelig, men en del kan gjøres for å redusere smertene. Du kan google den på engelsk og vil finne mye stoff. Utsiktene er ikke gode, da en del kilder hevder mange med syldommen må slutte å jobbe før eller siden. Det er nok en del med sykdommen som aldri får diagnosen fordi smertene er til å leve med, samtidig som legestanden generelt ikke kjenner godt til sykdommen, både i Norge og i utlandet. Derfor bør man ikke overdramatisere. Jeg har en slektning som har levd godt med sykdommen og nærmer seg pensjonsalderen. Håper ikke dette skremmer deg, men det kan vise seg å være den harde virkelighet.Anonymous poster hash: 619d0...7f7 ?? Unnskyld at jeg bryter inn her, men dette var da voldsomt til sebra? Dolorosa adipositas rammer først og fremst overvektige kvinner, og er sjeldent ja, men dette ville jo blitt en utelukkelsesdiagnose. Man hopper ikke på en slik diagnose uten å ha utelukket andre, mer alvorlige diagnoser. Anonymous poster hash: 1660b...e53
Abaco_oslo Skrevet 9. april 2014 #14 Skrevet 9. april 2014 Denne tråden er gammel, men det er viktig at du får svar. Mye tyder på at du har Dercums sykdom eller syndrom, med det latinske navnet adiposis dolorosa. Den skal være blant verdens mest sjeldne og dessverre også mest smertefulle sykdommer når den slår ut i full blomst. Den er uhelbredelig, men en del kan gjøres for å redusere smertene. Du kan google den på engelsk og vil finne mye stoff. Utsiktene er ikke gode, da en del kilder hevder mange med syldommen må slutte å jobbe før eller siden. Det er nok en del med sykdommen som aldri får diagnosen fordi smertene er til å leve med, samtidig som legestanden generelt ikke kjenner godt til sykdommen, både i Norge og i utlandet. Derfor bør man ikke overdramatisere. Jeg har en slektning som har levd godt med sykdommen og nærmer seg pensjonsalderen. Håper ikke dette skremmer deg, men det kan vise seg å være den harde virkelighet.Anonymous poster hash: 619d0...7f7 ?? Unnskyld at jeg bryter inn her, men dette var da voldsomt til sebra? Dolorosa adipositas rammer først og fremst overvektige kvinner, og er sjeldent ja, men dette ville jo blitt en utelukkelsesdiagnose. Man hopper ikke på en slik diagnose uten å ha utelukket andre, mer alvorlige diagnoser. Anonymous poster hash: 1660b...e53 Det er ikke en diagnose, men et forslag til hva det kan være. Dercums rammer først og fremst men ikke utelukkende overvektige kvinner. Dercums kan være alvorlig nok. Man risikerer å bli sengeliggende og å få problemer med hverdagslige ting som å dusje eller til å med å ha på seg klær. Kulene kan gå inn i indre organer som lunger eller forårsake blodpropp.
Abaco_oslo Skrevet 9. april 2014 #15 Skrevet 9. april 2014 En jeg jobber med har kreft. Han er bitter på legen sin. Han var og viste klumpen for 2,5 år siden og fikk beskjed om at det bare var en fettkul. Nå viser det seg at det er kreft. Tydeligvis kan leger også bomme. Anonymous poster hash: 096e7...42c Liten tvil om at de kan det. Jeg fikk fjernet en fettkul, og legen sendte den til analyse for sikkerhets skyld. Aner ikke hva som er tilrådelig i slike tilfeller, men legen gjorde i alle fall det riktige i mitt tilfelle. Derimot hadde en annen lege ingen anelse om hva som kunne forårsake smerter ved berøring på et punkt i mageregionen. Fastlegen mente noen år senere at det kunne være Dercums...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå