Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Når kan/burde man begynne med pottetrening? Er det for tidlig å begynne når babyen er ett år? Må man ha tenkt å avvenne helt fra bleier ganske snart når man begynner, eller er det ok å begynne litt forsiktig for å venne baby til potten og lære ham til at man skal gjøre det i den? Vår gutt tisser alltid når vi tar av bleien før han skal bade på kvelden, så vi tenkte at da passer det kanskje fint at vi setter ham på potten før han bader så han kan begynne å tisse i den. Men er det noen "vits"? Sjansen er stor for at han da tisser i den, vil han da skjønne at han kan tisse i den og etterhvert "be" om den? Er det ok å bare øve før bading, som da er en gang per dag, annenhver dag? Eller må man skikkelig begynne å øve hvis man førstes begynner? Hva hvis han ikke vil tisse i den, bare slutte? Synes det er dumt å begynne for tidlig, men samtidig tenker jeg at det skader vel heller ikke, eller? Han tisser jo alltid i den sammenhengen, og da tenker jeg at da passer det fint å prøve. Erfaringer? Kommentarer?
Gjest Siklerotte Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Det er jo ikke dumt å gjøre det til en vane, og jo tidligere dere starter, jo mindre skummelt blir det med pottetrening og det å slutte med bleie. Jeg ser ingenting negativt med det.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 Mitt råd er å prøv dere frem og dere finner fort ut om han er klar eller ikke. Lykke til (kan forresten anbefale denne linken: http://www.familieverden.no/Barn-og-laring/Fysiske-ferdigheter/Pa-tide-a-kutte-ut-bleiene/ )
Netti*** Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Høres kjempe lurt ut å la han tisse på potte før bading. I Norge lar vi barna bruke bleier mye lengere enn f.eks i Asia.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Vi har selv nettopp startet, men vi har bare kjøpt et sånt barnedosete til ei på 1,5 år. Første gang var hun livredd og ville ned med en gang, men to dager senere så spør hun om "do" hele tiden... vil veldig gjerne sitte på do og synes det er spennende. Også veldig spennende å trekke opp etterpå, og hun får lov til det når hun har vært på do, men ikke ellers (selv om det er kjempegøy). Tenker at det er bare greit å bli litt vant med det. Hun har ikke skjønt greia med at noe skal nedi doen, men det kommer vel etter hvert. Og tisser hun på do tilfeldig en gang, så skal hun få masse ros, og kanskje skjønner hun tegninga etter hvert. Noe skade gjør det iallfall ikke, tenker jeg.
Gjest Mentha Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Vi begynte med potte for et par måneder siden (junior blir 19 mnd nå straks). Han er veldig interessert! Lot han bare leke med den de første dagene, og så prøvde jeg å sette han på den uten bleie. Det gikk veldig bra, men fortsatt så tisser han bare på den om han føler for det, det er ikke noen automatikk i det. Vi prøver ikke aktivt med bleieslutt, men synes uansett det er greit at han kan lære seg å bruke potta tidlig så lenge han er interessert i det selv. Hver morgen er det kjempestas å få av bleien og dumpe ned på potta (selv om han sitter i kanskje fem sekunder), og samme på kvelden. Innimellom kommer det noe, og da får han ekstra mye ros, andre ganger ikke, uten at det har noe å si. Hvis du vet 'faste' tider hvor barnet tisser så er det bare å prøve Det er aldri for tidlig, så lenge barnet kan sitte selv! Du merker fort om det er ubehagelig eller om barnet ikke trives, og da tar du det bare i et roligere tempo. La også barnet få leke med og utforske potten utenom stelletid, så han blir fortrolig med den.
blå2010+rosa2013 Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 min kar på snart 2 år har hatt potta stående på badet siden han var 1! vi startet med at han fikk leke med den,vi fortalte hva den het og viste han hvordan den brukes! nå den siste tiden har han vært helt vill etter den og sier tisse potta hele tiden! av og til kommer det mye tiss, av og til ingenting! men hver gang vi skifter bleie så får han sitte på den!
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Sønnen min fikk potte i 1 årsgave, en stol som spiller musikk. Den har han lekt en del med, sitti på med og uten bleie. Latt den stå framme og latt han styre det selv. Da han rundet 2 år gjorde vi det til en vane at han fikk tilbudet om å tisse på den hver kveld, og han fikk velge selv om han ville det eller ikke. Etterhvert begynte vi å i han tilbudet hver gang vi byttet bleie. I påska sa han ifra selv da vi bytta bleie at han måtte tisse, og tok av han bleia for godt og etter 1 uke var han tørr - dagen før 2,5 årsdagen hans. Så mitt tips er å la gutten deres få potte nå, la han leke med den og sitte på den om HAN vil. La det bli en positiv opplevelse, så blir det ikke skummelt den dagen han skal slutte med bleie. Her i huset sto også potta lenge urørt etter at den var kjedelig å leke med fordi den ikke var ny
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå